Do góry

590 tys. obywateli unijnych nie zdąży ze stałą rezydenturą przed Brexitem

“Nasza analiza wskazuje, że prawie 600 tys. Europejczyków straci prawo do mieszkania w UK, jeśli do Brexitu dojdzie w 2019 roku” - głosi ekspercki raport niezależnego think tanku Social Market Foundation.

Od brytyjskiego referendum w sprawie Unii Europejskiej minął ponad miesiąc, a gwarancji, że obywatele unijni będą mogli zostać w kraju dalej nie ma.

3,6 mln zamieszkałych w UK Europejczyków może więc jedynie liczyć, że do uruchomienia Artykułu 50 - procesu wyjścia UK z Unii - minie jak najwięcej czasu. Wtedy więcej z nich spełni wymagania, by ubiegać się o brytyjskie obywatelstwo.

Od listopada 2015, by móc ubiegać się o brytyjskie obywatelstwo, należy uprzednio posiadać kartę stałego rezydenta UK przynajmniej 12 miesięcy. Według najnowszych wyliczeń niezależnego think tanku Social Market Foundation, przy założeniu, że Artykuł 50 zostanie uruchomiony w 2017 roku, a negocjacje z Unią zakończą się do 2019 roku, 3 miliony Europejczyków będzie spełniac te wymagania. Oznacza to też jednak, że co najmniej 590 tys. osób obecnie zamieszkałych w UK nie będzie miało prawa do rezydentury.

W raporcie można przeczytać:

Zakładając, że Brexit będzie najprawdopodobniej odsunięty w czasie, zapewne wszyscy obywatele unijni, którzy przybyli tu przed 2014 rokiem będą mogli nabyć stałą rezydenturę przed tym wydarzeniem. Zasada prawa unijnego o “pięcioletnim pobycie w kraju” znacznie utrudniłaby brytyjskiemu rządowi odebranie imigrantom prawa pobytu, dopóki UK znajduje się w Unii. Oznacza to, że ponad 80 proc. obywateli unijnych obecnie zamieszkałych w UK nabędzie prawo stałego pobytu przed Brexitem.

Innymi słowy, 3 miliony unijnych imigrantów może być względnie spokojna o swoją przyszłość. Pozostałym pozostaje czekać na deklaracje rządu w ich sprawie.

Komentarze 32

Profil nieaktywny
raytoo
#102.08.2016, 18:23

jak wynika z tego raportu, kazdy ma sie starac o brytyjskie obywatelstwo? a co jak jego nie chce ?

ja999
611
ja999 611
#202.08.2016, 20:27

no ktos zdecyduje o jego losie jesli nadal bedzie chcial zyc w obcym kraju... takie proste a jednak moze sie w przyszlosci okazac skomplikowane...

Profil nieaktywny
beato
#302.08.2016, 20:40

czyli wyrzucą tych co przybyli przed 2014 i przestępcow

ja999
611
ja999 611
#402.08.2016, 21:38

nikogo nie wyrzuca.... kto ma pojechac to pojedzie
... beda to ci co nie beda mieli realnego prawa na staly pobyt i beda sie bali inaczej.... ale do tej pory znajdzie sie napewno lepsze miejsce dla emigracji

J.Deer
246
J.Deer 246
#502.08.2016, 22:23

NIE GDYBAJCIE KOGO WYRZUCA A KOGO NIE , POZA ZDOBYCIEM REZYDENTURY TRZEBA ZDAĆ EGZAMIN NA PASZPORT WIDZIELIŚCIE KSIĄŻKĘ DO EGZAMINÓW PO TEJ TREŚCI SĄDZĘ ŻE MOŻE TO ZALICZY 20-30 PROCENT, WIĘC LEPIEJ JUŻ ZACZĄĆ MYŚLEĆ O POWROCIE

TurboDymoMan
940
#602.08.2016, 22:39

To zaczynaj myśleć

Negocjator
7 813 9
Negocjator 7 813 9
#703.08.2016, 10:22

Nic nie rozumiem z tego arytykulu.
To jakis belkot jest

Dariusz2007
242
#803.08.2016, 13:27

Artykul i informacje w nim zawarte fajny.Milo czytac dane statystyczne.Kto mial zostac to zostal,z wyjatkiem tych co nie chcieli zostac. Ale tak to bywa w zyciu jednym sny i marzenia sie spelnily i spelniaja.Drugim sny i marzenia sie nie spelnily i wyjechali z UK.Jestem pewien ,ze tam gdzie pojechali marzenia sie spelnia.Trzymam za nich kciuki i jestem przekonany ,ze w innym kraju im sie uda.
Tych wszystkich co tutaj znam, podziwiam za to ,ze patrza trzezwo i maja wyjebane na sondaze i dywagacje co bedzie.Bedzie napewno bardzo dobrze a moze i super dobrze.Politycy i Wielki Swiat finansjery sie dogadaja,i bedzie ok,bo innej drogi nie ma.Nominacja Pani May na Premiera UK jest tego gwarantem.Obecna Pani Premier jest najbardziej kompetentna osoba na tym stanowisku.Nic dodac,nic ujac.

Profil nieaktywny
beato
#903.08.2016, 16:27

wyrzucą nas wszystkich na zbity pysk

szeregowy
5
#1003.08.2016, 16:48

Czy po uzyskaniu stalej rezydentury bedzie obowiazek ubiegania sie o obywatelstwo brytyjskie czy nie?

ja999
611
ja999 611
#1103.08.2016, 17:51

a kto to wie co bedzie....

lubie_reklamy
314
#1203.08.2016, 19:37

moim skromnym zdaniem ani paszport ani rezydentura nic nie zmienia, to tylko papier...

jesli brytyjscy politycy podobnie jak w pl PIS zmanipuluja spoleczenstwo to papier nic nie pomoze na to jak beda o nas myslec czy nas traktowac...

ja podchodze do tego dosc prosto jesli zmieni sie sposob traktowania mnie tutaj i tego jak sie tu czuje zmienie kraj i napewno nie na PISdostan tylko mam juz jakis pomysl, majac fach i dobry angielski mozliwosci jest sporo....

robstel
176
robstel 176
#1303.08.2016, 20:54

Już zaczynają się opinie i początkach recesji a funt dołuje...
Zanim rząd jasno się określi kto będzie miał prawo do dalszego pobytu w kraju,który pozostanie po wyjściu Szkocji i Irlandii Płn.,to masa ludzi wyjedzie do swoich krajów lub wyemigruje gdzie indziej z powodu rosnących kosztów utrzymania i słabego kursu funta !

Negocjator
7 813 9
Negocjator 7 813 9
#1404.08.2016, 08:25

#10.
Nie. Do funkcjonowania w tym kraju wystarcza stala rezydentura (na razie - w przypadku osob z poza EU)

Profil nieaktywny
UberUnder
#1504.08.2016, 09:21

robstel
''Już zaczynają się opinie i początkach recesji a funt dołuje...''

Pozwol, ze dokoncze Twoja mysl.

Dzisiaj Bank of England oglosi ''rescue interest rates operation'':)
Ostatnio zrobili takie posuniecie w 2009 Roku, (rozumiem prawie rok po wybuchu recesji2008). Teraz jeszcze nie ma nawet 2 miesiecy po Brexicie a robia to samo, na co wczesiej musieli czekac wiele miesiecy. Co wiec dzieje sie w gospodarce UK?

Z dzisiejszej prasowki;
''With a sharp fall in the services sector, factory activity down and the construction industry also slowing, most economists argue now is the time for action.''
BBC News - business

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#1604.08.2016, 09:46

Gdybania, gdybania i gdybania.
Z tych 600 tyś wiele rodzina ma domy, kredyty, stałą pracę, reprezentują UK w różnych sportach i nie tylko itp.
I co?
Nagle jednym ruchem do widzenia, nacjonalizacja majątku i tysiące niespłaconych zobowiązań.
Jestem ciekaw, kto będzie na tyle odważny aby aż tak głębokiego cięcia dokonać?

Profil nieaktywny
beato
#1704.08.2016, 18:15

Bez nacjonalizacji majątku. Z USA deportowano pomimo posiadania nieruchomości. Nieruchomość można sprzedać lub wynająć.

ja999
611
ja999 611
#1804.08.2016, 18:49

Florian no tak to wyglada ze pewnego dnia wejda nowe przepisy i pracodawca poprosi cie o pozwolenie na prace w uk i jesli mu nie bedziesz w stanie przedstawic wizy w okreslonym czasie to ci podziekuje. jak nie bedziesz mial pracy to nie bedziesz mial na splate kredytu, bank weznie dom i po sprawie.
tak sie to ma jak do ludzi spoza uk. malo tego wize moga dostac jesli zarabiaja powyzej35 tys rocznie. glosno w prasie o australijczykach ktorzy sa deportowani... i nikt sie ich nie pyta jak dlugo byli i co kupili...

dorann74
14 008 343
dorann74 14 008 343
#1904.08.2016, 18:54

Po 5 latach można się starać o rezydentem stała, 5 lat to chyba wystarczająco dużo czasu by się nauczyć języka i zdać testy na obywatelstwo?

dorann74
14 008 343
dorann74 14 008 343
#2004.08.2016, 18:54

Po 5 latach można się starać o rezydentem stała, 5 lat to chyba wystarczająco dużo czasu by się nauczyć języka i zdać testy na obywatelstwo?

dorann74
14 008 343
dorann74 14 008 343
#2104.08.2016, 18:55

*rezydenture

dorann74
14 008 343
dorann74 14 008 343
#2204.08.2016, 18:55

*rezydenture

dorann74
14 008 343
dorann74 14 008 343
#2304.08.2016, 19:00

Mam znajomych z Malezji i oni funkcjonują tu tylko na stałej rezydenturze, bo nie chcą paszportu brytyjskiego. Pewnie nas będą obowiązywać te same zasady po wyjściu UK z UE. Chyba że Szkocja wyjdzie z UK.

dorann74
14 008 343
dorann74 14 008 343
#2404.08.2016, 19:00

Mam znajomych z Malezji i oni funkcjonują tu tylko na stałej rezydenturze, bo nie chcą paszportu brytyjskiego. Pewnie nas będą obowiązywać te same zasady po wyjściu UK z UE. Chyba że Szkocja wyjdzie z UK.

Profil nieaktywny
UberUnder
#2504.08.2016, 21:13

dorann74
''5 lat to chyba wystarczająco dużo czasu by się nauczyć języka i zdać testy na obywatelstwo?''

To nie jest tylko kwestja jezyka. Co najwazniejsze, to jest tez kwestia wyboru.

Nawet sami politycy z czolowki mowia o zblizajacej sie recesji, ktorej nie pamietaja pokolenia.

Wybacz negatywne emocje-ale gleboko wierze ze po wystapieniu z UE, usilne staranie sie o obywatelstwo tej skalistej ''tonacej'' wysepki, jest po prostu niedorzecznoscia.
Tak masz racje- niepodlegla Szkocja jest w tym przypadku super rozwiazaniem.

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#2605.08.2016, 06:49

Dostałem wczoraj z banku maila
"At 12:00pm today the Bank of England reduced its Base Rate from 0.50% to 0.25% – the first change since March 2009."

Czy to jest objaw recesji?
Skoro kredyty spadają to chyba nie jest tak źle?

Profil nieaktywny
UberUnder
#2705.08.2016, 08:16
Negocjator
7 813 9
Negocjator 7 813 9
#2805.08.2016, 08:19

Tak, to jest objaw recesji.
Zeby zachecic ludzi/firmy do pozyczania i inwestowania pieniedzy i zniechecenia do trzymania srodkow w banku.

Poza ty to co widze w tej dyskusji to fakt, ze wielu ludzi laczy stala rezydenture z obywatelstwem. A to sa dwie rozne rzeczy.

Profil nieaktywny
UberUnder
#2905.08.2016, 09:31

#28 Jednym zdaniem piszac- stala rezydentura w zupelnosci wystarczy, zeby dalej nie brnac......:)

ja999
611
ja999 611
#3005.08.2016, 12:57

staranie sie o obywatelstwo to nie tylko kwestia nauczenia sie jezyka i zdania testow... to kwestia osobistego wyboru ale i tez kwestia finansowa bo nie oszukujmy sie dla zwyklego zjadacza chleba ponad 1000 funtow to spora kwota

Negocjator
7 813 9
Negocjator 7 813 9
#3105.08.2016, 13:37

IMHO obecnie jest to wydatek pozbawiony sensu.

tressy22
1
#3206.08.2016, 15:09

ciekawe co gteraz bedzie z ludzmi pracujacymi tam..