Do góry

Inauguracja Roku Ireny Sendler w Wielkiej Brytanii

We wtorek, 23 stycznia w siedzibie Komisji Europejskiej w Londynie Europe House otwarta została wystawa „Irena Sendler 1910 – 2008”, inaugurująca Rok Ireny Sendler w Wielkiej Brytanii.

Na wernisaż przybyło ok. 80 osób, w tym przedstawiciele najważniejszych organizacji żydowskich w Wielkiej Brytanii, przedstawiciele korpusu dyplomatycznego oraz przedstawiciele parlamentu brytyjskiego. Wśród gości znaleźli się także: wysłannik rządu Wielkiej Brytanii ds. Holokaustu Sir Eric Pickles oraz ocalona z holokaustu Lili Pohlmann.

„Jako Sprawiedliwa Wśród Narodów Świata, Irena Sendler jest darzona wielkim szacunkiem w Polsce. Jej odwaga i wyjątkowy humanitaryzm czynią ją bohaterką narodową i wspaniałym wzorem do naśladowania” – powiedział Ambasador RP w Londynie Arkady Rzegocki, dodając, że w Wielkiej Brytanii historia Ireny Sendler nie jest dość dobrze znana.

Sir Eric Pickles podkreślił, że „we współczesnym świecie potrzebne są takie wzory do naśladowania jak Irena Sendler, abyśmy mieli siłę walczyć z niesprawiedliwością”. Lili Pohlmann, która po wojnie przyjaźniła się z Sendlerową, mówiła natomiast: „Irena była skromną i wspaniałą osobą, prawdziwym lśniącym klejnotem w koronie Orła Białego. Znać ją to był największy zaszczyt mojego życia”.

Ambasador Arkady Rzegocki i Lili Pohlmann. Mat. prasowe

Irena Sendler, polska działaczka społeczna i Sprawiedliwa Wśród Narodów Świata, wraz z innymi działaczami polskiej organizacji podziemnej „Żegota” uratowała ok. 2500 żydowskich dzieci przed zagładą podczas niemieckiej okupacji. W 2017 r. Sejm RP ustanowił rok 2018 Rokiem Ireny Sendler, aby „uhonorować osobę, która z największym poświęceniem działała, aby ocalić innym życie”. Organizatorami wystawy w Londynie są Ambasada RP i fundacja charytatywna Learning from the Righteous (Ucząc się od Sprawiedliwych), która przybliża dzieciom w wieku od 10 do 14 lat tematykę holokaustu poprzez ukazanie inspirujących historii Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata. Więcej o wystawie w Kalendarzu Wydarzeń Emito.net.

Komentarze 36

Zbychu_zPlebani
7 831
#125.01.2018, 08:22

niedawno ukazala sie ksiazka Anny Bikont "Sendlerowa. W ukryciu" ktora po czesci obala mit Sendlerowej.

http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,22557413,bikont-o-sendlerowej-...

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#225.01.2018, 10:23

tak czy inaczej, jest ona bohaterka, ateistyczna. to ciekawe ze w kraju pelnym katolikow, to Zydowka, ateistka i komunistka uratowala najwiecej istnien.

Jura
186
Jura 186
#325.01.2018, 12:01

Sendlerowa nie była żydówką, tylko Polką.

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#425.01.2018, 12:08

Mit istniejacy jedynie w głowach osób, które nie znaja historii, nie lubią myslec, albo piszą pod tezę.

raf1477
563
raf1477 563
#525.01.2018, 12:29

Znów kijevna, Twój spaczony pisiorstwem katolicyzm,

nie pozwala Ci dostrzec postawy człowieka godnego uznania i szacunku, nawet pomimo różnic światopoglądowych czy politycznych

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#625.01.2018, 13:19

@3

moj blad, sorry.

wystarczy ze byla ateistka i komunistka, by rozdraznic mohery

zawlaszczana przez prawicowcow obecnie, jak mozna sie bylo spodziewac

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#725.01.2018, 13:26

Ostre dragi raf, ostre:)

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#825.01.2018, 13:34

kijewna, co by o niej nie mowic (a mowic mozna wiele), pisiorem ani katolem nie jest. pudlo kolego

raf1477
563
raf1477 563
#925.01.2018, 19:43

Kijewna, przepraszam Cię bardzo,

pomyliłem Cię z pozyczona

pozyczona
11 711
pozyczona 11 711
#1026.01.2018, 18:06

Raf1477, Ty pewnie tez sie pomyliles z tym avatarem, nie ogarniasz pewnie nawet jakie miala cele ta organizacja.....

raf1477
563
raf1477 563
#1127.01.2018, 00:36

Pozyczona

Ogólnie, walkę z komuną :)

Nie miałem okazji wcześniej, to teraz nadrabiam, tępiąc pisowską komune :)

pozyczona
11 711
pozyczona 11 711
#1227.01.2018, 00:43

Nie misiu.....jednym z glownych celow organizacji bylo:

przebudowa powojennej Polski w duchu koncepcji Katolickiego Państwa Narodu Polskiego poprzez dokonanie przewrotu narodowego

raf1477
563
raf1477 563
#1327.01.2018, 01:00

Tak, ale od tego czasu trochę historii przeszliśmy, mamy XXI wiek, ideologia też ulega modyfikacji

Profil nieaktywny
Detektor
#1428.01.2018, 18:51

Teraz Zydy niech nagłosnia jaka to.Polska zla dla zydów.

Ludzie umierali by ocalic zydowskie istnienia.

asbo
12 558 1
asbo 12 558 1
#1529.01.2018, 00:34

14

Tak. Ludzie ryzykowali wlasne zycie, by ocalic tyle istnien, ile sie da. Jestes z nich dumny? Czy raczej wolalbys, by nie ryzykowali? Bo ciezko wyczuc...

Wiesz, czemu musieli ryzykowac? przed kim chronili tych, dla ktorych smierc byla niemal pewnikiem?

Przed antysemitami, ktorzy po dojciu do wladzy wymyslili sobie masowa eksterminacje Zydow.

Wez sie jakos ogarnij pogladowo, bo co najmniej kpina zalatuje chwalenie takiego bohaterstwa (w sumie ludzkiego odruchu) z ust antysemity.

asbo
12 558 1
asbo 12 558 1
#1629.01.2018, 00:42

nvm, i tak dziwny jestes

Profil nieaktywny
Detektor
#1729.01.2018, 07:47

Irenka ratowała zycie. Tyle w temacie. Jaka wdziecznosc ja spotkala?

Jaka wdziecznosc spotkala tych , ktorzy oddali swoje zycie, by ocalic zycie innych?

Zadna.

Moja niechec do zydow była już wczesniej. Teraz tylko jestem pewien, ze uzasadniona.

Dziwny jestem? Tacy tez sa potrzebni.

Profil nieaktywny
Detektor
#1829.01.2018, 08:19

#15. Tak jestem dumny z postępowania polaków .

Sam by chciał sie tak zachować. Zycie jest zyciem. Bez znaczenia czy to zycie zyda, katolika czy kolorowego ze srodka dżungli.

Nie porównoj moich podlądów do pogladow esesmana.

Moja niechęć nie oznacza masowej zagłady.

Zreszta Izrael wziął dobrą szkołę od nazistów, patrząc na to co robia z Paletyną.

Zapamietaj jedno. Żyd za garśc srebrnikow sprzeda wlasna matke.

Patrz Judasz & Jezus.

asbo
12 558 1
asbo 12 558 1
#1929.01.2018, 10:27

Nie gadaj, Jezus tez opchnal matke za pare groszy? czy byl matka Judasza? :)

Nie twierdze, ze z zapalem wypychalbys sie przed szereg, zeby komus wbic noz, nie zycze Ci rowniez sytuacji, w ktorej bys mial to sprawdzac. Ale to ludzie z takimi pogladami, zywiacy niechec (czy wrecz nienawisc) wobec wybranej nacji czy rasy, dali wolna reke takiemu psychopacie, jak hitler.

asbo
12 558 1
asbo 12 558 1
#2029.01.2018, 10:40

Żyd za garśc srebrnikow sprzeda wlasna matke.

Nazistowskie plakaty w przedwojennych Niemczech pelne byly takich sloganow. Stereotypy. Ale podatna masa lykala jak ges kit.

Z imienia i nazwiska moge Ci rzucic paru Polakow, ktorzy za pare funia opchna dziecko czy zone. Pierre i Antonio tez pewnie paru takich zna. Czy to przesadza o calej nacji? Dla Detektora, owszem.

Profil nieaktywny
Detektor
#2129.01.2018, 10:48

Zadne stereotypy. To sa fakty.

Jesus jest synem Boga. A Bóg nie ma narodowości.

Są wśród żydów i porządni ludzie. Nie zaprzeczam. Poczytaj wiecej o ich historii.

I nie porównoj mnie do hitlera ( bo to karalne) i nie wmawiaj mi nienawisci. Jest różnica miedzy niechęcia a nienawiścia.

Ja karmię dobrego wilka..

asbo
12 558 1
asbo 12 558 1
#2229.01.2018, 11:47

Naucz sie czytac. Ze zrozumieniem. Nie wmawiaj mi, ze robie cos, czego nie robie :)

ad 21 Zadne stereotypy. To sa fakty.

Na dzien kobiet wysle Ci slownik. Tyle moge dla Ciebie zrobic :) Reszta wypowiedzi tyle samo warta :) Milego dnia :)

Profil nieaktywny
Detektor
#2329.01.2018, 12:13

#22. Dzien zwycięstwa ignoracji nad rozumem?

Na dzień ignoranta wyślę ci encykolpedie historyczna.

Pozdrawiam i pogody ducha zyczę.. ;-)

Profil nieaktywny
izabelinda35
#2430.01.2018, 10:08

Detektor na księdza idz Aaaaa może ty jesteś.

Profil nieaktywny
Detektor
#2530.01.2018, 10:22

#24. Do kochania Boga nie potrzebny mi żaden kapłan.

Jura
186
Jura 186
#2630.01.2018, 10:48

Tak. Ludzie ryzykowali wlasne zycie, by ocalic tyle istnien, ile sie da. Jestes z nich dumny? Czy raczej wolalbys, by nie ryzykowali? Bo ciezko wyczuc...

Jestem z nich dumny, ale przyszłość pokazała, że lepiej było nie ryzykować.

Wiesz, czemu musieli ryzykowac? przed kim chronili tych, dla ktorych smierc byla niemal pewnikiem? Przed antysemitami, ktorzy po dojciu do wladzy wymyslili sobie masowa eksterminacje Zydow.

Nie przed antysemitami, tylko przed Niemcami, które były wtedy naszym największym wrogiem.

asbo
12 558 1
asbo 12 558 1
#2730.01.2018, 13:49

Nie przed antysemitami, tylko przed Niemcami, które były wtedy naszym największym wrogiem.

Nie wiedziałam, że jedno wyklucza drugie. Gratuluję logiki.

...ale przyszłość pokazała, że lepiej było nie ryzykować

Czytam ten komentarz ze szczerym obrzydzeniem. Jeśli to poprawi ci dzień: kilka milionów doroslych i dzieci nie udało się uratować.

Profil nieaktywny
izabelinda35
#2830.01.2018, 13:53

Sendlerowa jest komunistycznym konstruktem dla celów propagandowych.

Jura
186
Jura 186
#2930.01.2018, 18:50

Nie wiedziałam, że jedno wyklucza drugie. Gratuluję logiki.

Polacy walczyli z okupacją, a nie z antysemityzmem.

Czytam ten komentarz ze szczerym obrzydzeniem. Jeśli to poprawi ci dzień: kilka milionów doroslych i dzieci nie udało się uratować.

Nie poprawi, bo nie dowiedziałem się o tym dzisiaj od Ciebie. Każdego brzydzi co innego - mnie brzydzi nienawiść żydów do Polaków.

raf1477
563
raf1477 563
#3030.01.2018, 19:47

Niechęć do Polaków w Izraelu jest niestety powszechna.

Antysemityzm przed wojną jak i po w Polsce też jest powszechny.

Nie tylko 68' ale i obecnie jest podsycany przez obecną władzę i środowiska wspierające /Rydzyki, Kowal, MW.../

Co nie znaczy, że w czasie okupacji należało wyzbyć się człowieczeństwa i stanąć po stronie również naszych wrogów.

Nie jestem Żydem, ale

Jura na swojej drodze wolał bym spotkać Sendlerową niż Ciebie

Profil nieaktywny
Detektor
#3130.01.2018, 21:22

#28

Entuzjazm dla okupantów

Już we wrześniu 1939 r., gdy w Polsce toczyła się jeszcze kampania wojenna, żydowscy mieszkańcy wielu polskich miast i miasteczek witali uroczyście wkraczające oddziały Wehrmachtu. Tak było m.in. w Łodzi i Pabianicach, gdzie z inicjatywy miejscowych Żydów zbudowano nawet ukwiecone triumfalne bramy, a delegacje witały niemieckich żołnierzy chlebem i solą. Taka postawa nie była niczym zaskakującym. Gdy zaczynała się wojna, spora część Żydów była przekonana, że by odnaleźć się w nowej rzeczywistości, wystarczy jedynie respektować niemiecki porządek. Przyjęcie takiego punktu widzenia w oczywisty sposób nakazywało potępienie tego, co było wcześniej – przedwojennego polskiego państwa, które w ich ocenie nie było nawet w stanie się obronić. Wyrazy tego potępienia widać było jeszcze mocniej na Kresach Wschodnich, 17 września 1939 r. zajętych przez Sowietów. W wielu kresowych miasteczkach równie triumfalnie Żydzi witali okupantów sowieckich. W ich zachowaniu była niejednokrotnie nie tylko radość z upadku polskiego państwa, ale i drwina z samych Polaków. Według relacji świadków mówili: „Już się wasza zasrana Polska skończyła" albo „chcieliście Polskę bez Żydów, a macie Żydów bez Polski". Ale na Kresach radość sporej części Żydów nie skończyła się tylko na powitaniu wkraczającej Armii Czerwonej. Jesienią 1939 r. setki kresowych Żydów zaangażowały się w kampanię propagandową przed zaplanowanymi na 22 października sowieckimi wyborami do Zgromadzeń Narodowych Zachodniej Ukrainy i Zachodniej Białorusi, które miały zadecydować o przyłączeniu tych terenów do Związku Sowieckiego. Zdecydowana większość ludności żydowskiej Kresów głosowała właśnie za ich przyłączeniem do Związku Sowieckiego. Porzucenie Polski i entuzjazm dla jej okupantów nie wyrażali jedynie komunizujący jeszcze przed wojną Żydzi. Nową optykę przyjmowali nader często przedstawiciele przedwojennej żydowskiej elity. Jakub Wygodski – w latach 1922–1930 poseł na Sejm RP i prezes gminy żydowskiej w Wilnie – już w październiku 1939 r. poparł likwidację przez Niemców i Sowietów państwa polskiego. Jasno wówczas deklarował, że „większość społeczeństwa żydowskiego wyraża zadowolenie, że do Wilna wkroczyli Litwini". Wygodski szybko stał się z własnego wyboru obywatelem Litwy Jokūbasem Vygodskism. Podobne stanowisko zajął Icchak Giterman, pochodzący z Ukrainy, a w latach 1926–1939 dyrektor krajowego oddziału organizacji charytatywno-pomocowej American Joint Distribution Commitee (AJDC). Gdy po kampanii wrześniowej znalazł się w Wilnie, publicznie pochwalił zabór Wilna przez Litwinów i wystąpił o litewskie obywatelstwo. Jesienią 1939 r. co najmniej kilka tysięcy Żydów z Wileńszczyzny porzuciło Polskę, stając się obywatelami Litwy. Ale Żydzi równie chętnie przyjmowali obywatelstwo sowieckie, zostawali też funkcjonariuszami nowej sowieckiej administracji. Oczywiście, że nie cała, nawet nie większość społeczności żydowskiej, jaka zamieszkiwała przedwojenną Polskę, wyrażała radość z powodu jej upadku i entuzjazm dla jej okupantów. Ale jesienią 1939 r. takie postawy wśród Żydów były nader częste. A był to dopiero początek wojny.

raf1477
563
raf1477 563
#3230.01.2018, 21:29

Detektor żałosny jesteś

Zajmij się swoimi szczepionkami na przeludnienie i kosmitami...

Profil nieaktywny
Detektor
#3330.01.2018, 22:10

#32

Kosmici mają się dobrze. Włacz tvn i zrelaksuj się.

Jura
186
Jura 186
#3401.02.2018, 12:23

na swojej drodze wolał bym spotkać Sendlerową niż Ciebie

I vice versa - ona była kimś.