Do góry

Niemiecka gazeta: „Polacy wracają do domu”

„Wkrótce z Polski, Czech i krajów sąsiednich napływać będzie mniej migrantów do Niemiec i zachodniej Europy. Iluzją jest oczekiwać stamtąd dużej liczby tańszych robotników czy pielęgniarek” – czytamy w artykule pt. „Die Polen kehren heim”, czyli „Polacy wracają do domu” zamieszczonym w dzienniku Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Gazeta powołuje się na dane Głównego Urzędu Statystycznego, który podał, że poza granicami kraju żyje 2,5 miliona Polaków, ale w 2018 roku ta liczba po raz pierwszy spadła o 85 tysięcy.

To „godna uwagi zmiana trendu” – ocenia FAZ, opisując historię kilkorga Polaków, którzy zdecydowali się na powrót z emigracji. I dodaje, że głównym powodem zmiany trendu jest rozkwit polskiej gospodarki. Gazeta pisze, że powroty to także zasługa narodowo-konserwatywnego rządu, który namawia do powrotów.

Niskie bezrobocie i 500+

Według FAZ do powrotów zachęcać może wzrost gospodarczy w Polsce, który w 2019 roku osiągnął 4 proc. PKB i niskie bezrobocie na poziomie 3,8 proc., które jest poniżej średniej unijnej.

„W niektórych branżach brakuje rąk do pracy, co częściowo łagodzi obecność 1,5 miliona Ukraińców, z których wielu chce zostać w Polsce na dłużej.

Frankfurter Allgemeine Zeitung zauważa także, że po zwycięstwie wyborczym narodowo-konserwatywnego PiS, w Polsce po raz pierwszy wprowadzono zasiłek na dzieci, a potem program mieszkaniowy dla niższej klasy średniej.

Gazeta nie kryje jednak, że w Polsce liczba umów na czas określony jest najwyższa w UE, co zniechęca wielu, przede wszystkim młodych ludzi, do powrotu do kraju.

Imigranci winni Brexitu

W FAZ można też przeczytać, że masowy napływ imigrantów z Polski i innych państw Europy Środkowej i Wschodniej był jedną z przyczyn, że Brytyjczycy zagłosowali za Brexitem.

„Napływ był tak silny i szybki, że wielu Brytyjczyków, szczególnie prości robotnicy, poczuło się przytłoczonych nową konkurencją na rynku pracy. Dążenie do silniejszej kontroli migracji było jedną z przyczyn Brexitu” – pisze Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Według statystyk w Niemczech mieszka ok. 860 tys. Polaków. „Byłoby ich więcej, gdyby po 2004 roku Niemcy nie zamknęły swego rynku pracy dla obywateli nowych państw UE na siedem lat” – podkreśla FAZ.

Komentarze 106

Profil nieaktywny
Siemano
#125.02.2020, 19:23

Polacy chyba galopują do tej Polski w takim samym tempie jak galopująca inflacja która jest obecnie najwyższa od 2016 roku i jest najwyższa w Europie.

szalony_mustang
4 822
#225.02.2020, 19:26

wracaja, po reszte rzeczy

Profil nieaktywny
Siemano
#325.02.2020, 19:27

#2

...i po rodzinę :)

szalony_mustang
4 822
#425.02.2020, 19:44

Wracaja ci ktorym marzyli o zyciu jak w starych komunistycznych czasach, rzadzila jedna partia, sklepy w niedziele byly zamkniete, milicja inwigilowala, TVP klamalo a propaganda wmawiala ze na Zachodzie imperializm... wypisz wymaluj rzady Pis'u

Profil nieaktywny
Siemano
#525.02.2020, 19:46

Btw... co Niemców obchodzi zmniejszony napływ Polaków, Czechów... skoro masowo przyjmują wybitnych inżynierów, lekarzy i naukowców z Syrii, Afganistanu, Etiopii itp... mają przecież aż nadto "wykwalifikowanych specjalistów"! I jeszcze marudzą! :)

szalony_mustang
4 822
#625.02.2020, 19:50

wlasnie dlatego

>„Napływ był tak silny i szybki, że wielu Brytyjczyków, szczególnie prości robotnicy, poczuło się przytłoczonych nową konkurencją na rynku pracy. Dążenie do silniejszej kontroli migracji było jedną z przyczyn Brexitu”

tylko zamien slowo Brytyjczykow na Niemcow

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#825.02.2020, 23:50

Ladne zdjecie Warszawy.

Profil nieaktywny
Delirium
#926.02.2020, 06:27

Niom, od strony Powiśla.

Następnym razem poproszę o zdjęcie slumsów przy Brzeskiej, pomiędzy Ząbkowską i Kijowską. ;)

Profil nieaktywny
Delirium
#1026.02.2020, 06:39

...a w firmie, w której pracuję, co dwa tygodnie zaczyna pracę nowa grupa ludzi, na ogół bardzo młodych, zwerbowanych w Polsce, dla których jest to pierwszy wyjazd za granicę, a bardzo często- pierwsza praca w ogóle... Nie chcą robić kariery w mlekiem i miodem płynącej Polsce, wybierając tyrkę przy produkcji, poniżej swoich możliwości i kwalifikacji, za nędzne £9.30 na godzinę w trakcie 6-tygodniowego szkolenia i 3-miesięcznego okresu próbnego, podczas którego mogą w każdej chwili dostać kopa w tyłek ?... ;)

Profil nieaktywny
Delirium
#1126.02.2020, 06:41

"Gazeta pisze, że powroty to także zasługa narodowo-konserwatywnego rządu, który namawia do powrotów."

Fajnie. Takie Göerlitz oferuje emigrantom z Polski więcej, niż polski rząd wracającym do Polski. ;)

oktarynka
22 186
oktarynka 22 186
#1226.02.2020, 07:31

To pewnie taki „chłyt maketintody”!

Chwyt polega na podpuszczeniu ciągle do Niemiec napływających emigrantów z innych krajów mniej rozwiniętych do ruchów na wschód... może się w Niemczech trochę rozluźni ;)

tojaon1
77
tojaon1 77
#1326.02.2020, 07:56

Ja tu siedze w Szkocji jeszcze tylko dlatego, ze mam tu mieszkanie. Ale nie ma dnia zebym nie myslal zeby je poprostu sprzedac i spie stad. Bylem niedawno na dluzszym urlopie w Polsce. Nie ma porownania Szkocja jak 10 lat temu byla przed Polska teraz jest z tylu. W Polsce jest 100 razy wiecej Slonca co jest gigantycznym plusem dla codziennego zycia i jest w stanie w pelni zrekompensować jeszcze juz tylko troche nizsze zarobki w Polsce, co sie zreszta zmienia.

Do tego w Polsce jest czysto a w Szkocji wszedzie leza smieci. Tak jakby to 'bogate' panstwo nie bylo stac oplacic pare ekip zeby zrobily z tym porzadek - zenada doslownie. Moze biora przyklad z krajow 3 Swiata? I im tak poprostu odpowiada plywanie w smieciach.

Nastepna sprawa nawet nie bede przyrownywal imprezowania w Polsce a w Szkocji... Zupelnie inny poziom. Nic dziwnego, ze tak wielu Brytyjczykow lata tak czesto do Krakowa np.

Do tego dochodzi tragiczne i mordercze wręcz w skutkach urzedowe 5 tygodni urlopu na kontrakcie u pracodawcy - co przy tutejszym braku Sonca jest poprostu zwyklym mordem, bo nie masz doslownie na nic czasu w ciagu roku a zyjac tutaj powinno sie minimum 3 razy do roku latac do cieplych krajow wygrzać gnaty w Sloncu (a jak proujesz dostac bezplatny urlop to pracodawca to utrudnia poprzez rozne formalnosci i wymowki co jest zwyklym skustwem).

Do tego Szkocja ma najwiecej samobojstw z calego UK. I trudno sie dziwic - czlowiek potrzebuje sobie troche odpoczac i zrelaksowac w Sloncu a nie tylko zapierdalac w mroku i pochmurnej pogodzie. Ale oczywiscie wielu tutaj powie ze to nie prawda bo oni lubia jak im non stop wiatr w oczy wieje albo inaczej pizga ;)

Teraz ogólnie koncentruje sie juz przedewszystkm na zwiedzaniu tego kraju zwlaszcza polnocy bo jest co, ale dlugotrwalej przyszlosci to ja juz raczej tutaj nie wiedze ;) No chyba ze zarobki pojda 100% do gory ;) albo z 5 tygodni platnego urlopu zmienia na 10 tygodniu w ciagu roku. Inaczej nie mamy za bardzo o czym dyskutować ;)

Polska rosnie w sile na naszych oczach ;)

sheen1
2 938
sheen1 2 938
#1426.02.2020, 08:22

" je poprostu sprzedac i spie stad"

To gdzie problem? Ja nie rozumiem masochistów, nie chcesz, nie musisz, czego się męczysz jak nic nie odpowiada?

omegan
14 260
omegan 14 260
#1526.02.2020, 08:23

@tojaon - jezeli naprawde tak uwazasz, to sie chlopie zwijaj. Mieszkanie sprzedasz w trymiga, za ta kase kupisz cos fantastycznego w Pl i jeszcze na wygrzewanie gnatow w cieplych krajach wystarczy. Nie ma powodu by sie tutaj meczyc. Tylko nie zapomnij napisac jak fantastyczna jest pisowska Polska i jaki glupi byles ze siedziales tu tak dlugo.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1626.02.2020, 09:22

#13

Sprobuj do Anglii sie przeniesc, najlepiej na poludnie gdzies. Szkocja to porazka - syf i bida bo oni tu tylko separatyzm uprawiaja zamiast sie do codziennej roboty wziac.

To mieszkanie to wrzuc na airbnb bedzie ladnie zarabiac a w tym czasie sie rozejrzysz po Anglii co i jak.

NNnn88
133
NNnn88 133
#1726.02.2020, 10:05

Ja rozumiem tych ludzi co dawno do uk wyemigrowali,bo boją się po takim czasie wrócić do pl i jeszcze do niczego,ale takich ludzi co teraz przyjeżdżają to muszą być jacyś nieudacznicy życia,bo inaczej się nie da tego wytłumaczyć.

NNnn88
133
NNnn88 133
#1926.02.2020, 11:54

#18 ja mieszkam w Polsce od 3 lat i jest mega lepiej niż było. Tylko trzeba chcieć,a nie chodzić i marudzić jak większość Polaków. Zaglądam tylko tutaj bo część odwiedzam dzieciaki w Szkocji i chciałbym być na bieżąco co się dzieje w uk,ale ten portal jest tylko dla hejterow więc Nara

omegan
14 260
omegan 14 260
#2026.02.2020, 11:57

wybory ida, propaganda dla glupkow leci z PL pelna para. jak zwykle w tym okresie

Profil nieaktywny
Delirium
#2126.02.2020, 12:13

Tojaon1 - piszesz w kółko o słońcu. W Burkina Faso jest go jeszcze więcej. ;)

Twój obraz Polski jest mylący - to naiwny obrazek, jaki zachowuje w sercu każdy emigrant, który nie adaptował się w nowym środowisku.

Rzeczywiście na ulicach polskich miast jest czyściej. Wystarczy jednak wybrać się za miasto i wejść do pierwszego z brzegu zagajnika, żeby utonąć w śmieciach po pas.

Druga rzecz - w Polsce zabija powietrze. Najbardziej zanieszczyszczone w UE - ty koncentrujesz swoją uwagę na papierkach.

Piszesz o urlopie - w Polsce nie masz go więcej. Słońce przebijające się przez smog może cieszyć tylko ignorantów.

Co do samobójstw - tam popełnia się je z biedy.

Reasumując:

poproszę o jakiś logiczny argument za powrotem. ;)

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2226.02.2020, 12:17

Co do samobójstw - tam popełnia się je z biedy.

Przyznajesz wiec ze Szkocja rzadzona przez oszolomow z snp jest bidna jak mysz

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2326.02.2020, 12:28

Borys obiecal ze po wygranej wybuduje -w anglowie- nowe szpitale .Zeby to zrobic musi obciac innym budzety , proste ? To jest jeden z powodow ubozenia , nie tylko Szkocji. Szmal z ropy morza polnocnego najpierw wedruje do westminsteru, tutaj zostaje tylko ochlap . A co do szpitali. Jeszcze lyzeczki ziemi nie wykopal! Wiec nie pikol o szkockiej bidzie .

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2426.02.2020, 12:45

Szpitale beda - o to sie nie martw. Nie wszystkie beda nhs, bo ten staroswiecki system wymaga zmiany. Ludzie ktorzy ciezko pracuja zasluguja na najlepszej jakosci serwis a beneficiarze niekoniecznie

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2526.02.2020, 13:00

Taaa...jeden szpital B. zbuduje extra dla ciebie. Sam zgadnij , jaki?

Profil nieaktywny
Delirium
#2626.02.2020, 13:20

kupieziemie 121

#22Dziś - 12:17

"Przyznajesz wiec ze Szkocja rzadzona przez oszolomow z snp jest bidna jak mysz"

Znowu czegoś nie zrozumiałeś.

harrier
10 819
harrier 10 819
#2726.02.2020, 13:42

O tragicznym stanie powietrza w Polsce juz powiedziano wyzej.

Niedawno czytalam o mieszkancach Rybnika, ktorzy na sezon grzewczy wieja na Teneryfe: pieciu stac, reszta sie pokornie dusi.

Autoki smrodza i truja straszliwie przez okragly rok.

Polcy i Polaki sie nie mnoza, bo maja za ciasno, a na nowa chawire nie starcza z 500+.

Starsi moga wczesniej na emeryture, ale piszcza potem z biedy i w aptece nie maja czym placic za leki.

O rencistach nawet nie zaczynam, nie da sie wyzyc za polska rencine, jesli naprawde czlowiek chory ( ZUS zreszta uzdrawia migiem, maja tam dobrych orzecznikow, co lecza spojrzeniem).

Pilus kosciolkowatosc w mediach, uprzedzenia i nietolerancja, chamstwo i dzicz w polityce.

No ale kocham Polske, bo wszystkich kochanych Polakow nie dam rady tu przeniesc. Nawet z pojedynczymi bedzie problem z powodu Brexitu :/

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2826.02.2020, 14:14

tojaon1:

Do tego Szkocja ma najwiecej samobojstw z calego UK.

Delirium:

Co do samobójstw - tam popełnia się je z biedy.

Jak w Szkocji popelnia sie je z biedy tzn ze jest bieda, proste?

Profil nieaktywny
Delirium
#2926.02.2020, 14:27

I znowu czegoś nie zrozumiał. :D

Misiek, trollować to cza umić. :D

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#3126.02.2020, 14:36

#29

Powtarzasz sie koles :)

I przysiadz nad ta swoja "logika" :D

Profil nieaktywny
Delirium
#3226.02.2020, 15:54

Spróbuj jeszcze raz uruchomić zwój mózgowy i wskaż paluchem, w którym miejscu pisałem o Szkocji. :D

Profil nieaktywny
zbytnik
#3326.02.2020, 17:24

Jednak ludzie wracaja, statystyki nie kalmia, za rok juz malo kto wyjedzie do UK, jak wejdzie system punktowy…

Polska jak najbardziej, za kilka-kilkanascie lat, jak cos odloze, chyba, ze bede musial wrocic z powodu niedoleznych rodzicow...

szalony_mustang
4 822
#3426.02.2020, 17:25

#13 tajon1, co Ty tu jeszcze robisz, ja bym od razu sprzedawal to mieszkanie, pakowal reszte dobytku i wracal do Polski. Ty wiesz jakie imprezy Cie omijaja i slonce 24h na dobe 365 dni w roku? Nie szkoda Ci? Praca za godziwe pensje, szkoda ze nie wzrasta tak szybko jak ceny ale kto tam by sie przejmowal jak impreza czeka. Ja bym wracal :)

szalony_mustang
4 822
#3526.02.2020, 17:29

#33 zbytnik, pewnie ze wracaja, jakbys ogladal tylko TVP na okraglo to chcac nie chcac zaczalbys wierzyc ze w Polsce Polakom zyje sie lepiej niz Katarczykom w Katarze :) mlode pokolenia glupie i nie odporne na propagande.

Profil nieaktywny
zbytnik
#3626.02.2020, 17:32

Mustang, ja mam duza rodzine w Polsce I znajomych, nikt nie klepie biedy I nikt jak na razie nie chce przyjezdzac do mnie, chociaz bym zapewnil godziwy start tutaj...

szalony_mustang
4 822
#3726.02.2020, 17:35

a probowales kiedys opowiedziec slepemu jakiego koloru jest trawa?

omegan
14 260
omegan 14 260
#3826.02.2020, 17:36

Zalatwilbys robote na mopie, u team leadera za flaszke? I spanie na sofie w living roomie?

Profil nieaktywny
zbytnik
#3926.02.2020, 17:40

No tak omegan, masz racje, part time praca przy sprzataniu, part time college by sie jezyka nauczyli, spanie na materacu u mnie w salonie za free I po pol roku, na swoje, nie mowie o zalatwieniu wszystkich formalnosci, to nie godziwy start ?

omegan
14 260
omegan 14 260
#4026.02.2020, 17:45

Zalezy dla kogo. Dla ciebie pewnie tak :)

Kingcrimson
576
#4126.02.2020, 17:47

Część wraca ogłupiona przez TV - każdy przecież musi mieć polską. Mieszkali po kilkanaście lat w polskich gettach, polski sklep, polski dentysta. Nawet nie próbowali się integrować, nauczyć języka. Część się wystraszyła Brexitu - duża tu zasługa polonijnych szmatławych portali. Ale większość chyba wraca do swoich wspomnień (tych fajnych, złe się zatarły) nie dociera do nich, że "to se ne wrati", co innego spędzić urlop w Polsce strugając bogatego a co innego żyć. I po roku, dwóch znowu wyjeżdżają, bo rzeczywistość skrzeczy.

Po 7 latach życia w Szkocji kompletnie nie widzę siebie tam - po paru dniach się duszę. I dosłownie i w przenośni.

szalony_mustang
4 822
#4226.02.2020, 17:52

zbytnik, powiem Ci dlaczego tym w Polsce wydaje sie ze dobrze sie maja, tylko dlatego ze tacy jak ja, Ty, omegan i miliony innych zyja za granica, wysylaja od czasu do czasu kase do Polski, dzieki czemu rzad nie musi kupowac obcych walut bo ma ich wystarczajaco, ci ktorzy pozostali maja prace, bo gdybysmy tak nagle wszyscy wrocili, to albo czesc z nas, albo czesc z nich poszlaby zebrac o zasilek i skonczylby sie raj, na tynku nagle byloby zero pracy, a jakby juz by byla to za marny grosz i zero socjalu, bo zaproponowac zasilki z budzetu dla spoleczenstwa trzydziestoparomilionowego a spoleczenstwa piecdziesieciomilionowego stanowi ogromna roznice, bo wplywy z podatkow zwiekszylyby sie tylko odrobine. Tak to wyglada

Profil nieaktywny
zbytnik
#4326.02.2020, 18:02

Rzad nie kupuje zadnych obcych walut od emigrantow, skad Ci to przyszlo do glowy ? Emigrantow szacuje se, ze jest 3mln, ci z Ameryki nie wroca, to nie tak duzo, jesli np. Ukraincow jest u nas million.

Gdybysmy wrocili to wiekszosc z jakas kasa, ktora bysmy zainwestowali w nie wiem, wlasny biznes czy nawet budowe domu, to poterzny bylby zastrzyk dla gospodarki, ktora by dostala dizego kopa I nowe miejsca pracy tez by sie znalazly...

Profil nieaktywny
zbytnik
#4426.02.2020, 18:03

*potezny

szalony_mustang
4 822
#4526.02.2020, 18:09

zbytnik, to na ekonomii tez sie nie znasz? wybacz, ale nie chce mi sie tlumaczyc podstaw.

Profil nieaktywny
zbytnik
#4626.02.2020, 18:12

Wytlumacz, wytlumacz, panie ekonomisto, co jest nie tak w tym, ze inwestycje napedzaja gospodarke I tworza nowe miejsca pracy ?

Kingcrimson
576
#4726.02.2020, 18:19

#43 zbytnik, chyba tak różowo by nie było. Przede wszystkim, jakie to pieniądze? Ile można zaoszczędzić przez kilkanaście lat, pracując często za najniższą krajową? Jakoś nie widać powracających z fortunami i stawiających fabryki. A to już nie lata '90 kiedy można było biznes rozkręcić od zera.

Ale co najgorsze, ci ludzie na miejscu zderzają się z inną rzeczywistością. Urzędasy, zusy itd. A przede wszystkim folwarczne relacje w pracy, trochę teraz przytłumione przez niskie bezrobocie - ale ono wróci. Na zmianę mentalności trzeba pokoleń, o ile da się ją w ogóle zmienić.

harrier
10 819
harrier 10 819
#4826.02.2020, 18:23

Wy sie nic nie martwcie. Gdzies mi mignal przed oczami Morawiecki: przegonilismy gospodarczo Portugalie, nie mowiac o Grecji, a zaraz przegonimy Wlochy.

Co do Portugalii i Grecji, a juz szczegolnie Wloch tez sie nie martwcie, bo moga jechac zarabiac w Polsce.

Dotychczas polskie bidule pielegnowaly wloskich staruszkow. No to teraz Wlosi bede pielegnowac starszych Polakow i beda mowic do nich po wlosku: mio tresoro! jak w operze :))

Profil nieaktywny
zbytnik
#4926.02.2020, 18:42

Kingcrimson, nie jast juz tak jak kilkanascie lat temu, urzedasy sie zmienily troche, mialem przyklad jak chcialem nowy dowod wyrobic, okazalo sie, ze jak poprosilem to mozna bylo w tydzien…

Z Zusem tez jest lepiej, mozesz wejsc na tzw. maly ZUS jak zakladasz firme I placic 600zl.

Poza tym tu ludzie maja mieszkania, ktore sa duzo warte po sprzedazy nawet z mortgage I chcieliby pewnie cos kupic w Polsce, jakis wlasny kat, to jest capital...

Kingcrimson
576
#5026.02.2020, 18:59

#49 wiem, że się co nieco zmieniło, jeśli chodzi o urzędy. Ale ruszyła inflacja, służba zdrowia zdycha, nauczyciele z reguły nie są wyborcami PiS więc też zdychają. Można na to spojrzeć ogólniej, bez wchodzenia w detale - do Polski migrują Ukraińcy, bo mają u siebie gorzej. Jakoś nie widać masowo osiedlających się Niemców, Holendrów czy nawet Greków. Ludzie migrują tam, gdzie im lepiej.

Sokole
10 206
Sokole 10 206
#5126.02.2020, 19:02

#48 zeby tylko polskie dziadki nie wolaly jak von Noga na adjutanta: wody wloska malpo.

tojaon1
77
tojaon1 77
#5226.02.2020, 19:07

Ludzie w Szkocji jest tyle samobojstw nie zbiedy tylko z powodu depresyjnej pogody. Tu jest prawie wiecznie szaro, chlodno i ponuro z wiecznie pizgajacym chlodnym wiatrem ;) W tym roku/poprzednim roku ;) lato bylo wyjatkowo slabe i naprawde musialem doslownie kazdy promyk lapac zeby sie w ogole troche opalic. Dopiero jak pojechalem do Polski we wrzesniu to tam sie wrecz spalilem Sloncem a tutaj juz bylo po lecie ;)

Ja tu w Szkocji jak jestem nigdy na brak pieniędzy nie narzekalem bo caly czas prawie pracowalem. Wiec nie zgadzam sie z tym ze ludzie popelniaja tutaj samobojstwa z biedy. Szaro, chlodno i ponuro to czlowiek podupada na duchu i zdrowiu. Niestety takie polozenie geograficzne ale moze globalne ocieplenie to zmieni tak jak zmienilo Polske w Hiszpanie juz prawie ;)

A co do polityki to rzeczywiscie cos musi byc na rzeczy bo to napewno nie jest normalne, zeby w takim kraju w ktorym ludzie tyle zarabiaja, urzędasów nie bylo stac zeby oplacac regularnie służby porządkowe i zrobic z tym calym smietniskiem w koncu porządek. Bo na chwile obecna to wszystko przypomina krajobrazy z Indii tylko oczywiscie bez Slonca ;)

W polityke Brytyjska nie chce sie mieszac - bo po prostu nie wiem kto tu kogo bardziej doi czy Szkoci Anglikow czy Anglicy Szkotow.

Smog w Polsce dalej jest bo niektóre jełopy dalej pala byle czym ale to nie dlatego, ze ich nie stać tylko dlatego, ze w ten sposob 'oszczędzają'. Juz w Krakowie z nimi porządek zrobili teraz musza powprowadzać takie zakazy palenia w piecach w reszcie kraju. To palenie poprostu ludzia w Polsce w krew weszlo i dlatego ciezko to wykorzenić z ich mentalnosci. Poza tym Polska to kraj kontynentalny a nie wyspa wiec cyrkulacja powietrza jest nieporównywalnie wolniejsza. Tutaj w Szkocji nawet jakby tak hajcowali w piecach jak w Polsce to by zaraz i tak wszystko wywialo i smogu by nie bylo i tak ;) Mozna powiedz ze to wyspiarskie polozenie ma te zalety ale tez sporo wad.

Niektórzy tu wspominaja, ze w Polsce tez jest 5 tygodni urlopu na rok - prawda. Ale w Polsce jak swieci Slonce to czasami przez pare tygodni z rzedu a nie tak jak tutaj, ze pokaze sie na pare godzin a pozniej przez tydzien go nie uswiadczysz ;) Ja tutaj zainwestowalem w droga medyczna lampe UVB i sie naswietlam co 2-3 dni ale to i tak stanowczo za malo bo zadna lampa nie zastapi dobrodziejstw Slonca ;)

Tu w Szkocji powinny byc albo wyzsze zarobki niz sa albo te 10 tygodni urlopu na rok zeby zrekompensować te niedogodnosci zwiazane z klimatem, ktory jest jaki jest. Milczenie o tym i traktowanie ludzi, ktorzy tutaj zyja tak samo jak tych co zyja na poludniu Anglii gdzie jest klimat prawie jak w Hiszpani to napewno nie wyjdzie na zdrowie tym co zyja w Szkocji ;)

Tak na marginesie chyba kazdy co tutaj zyje dluzszy juz czas zauwazyl ze jest ciagle 'zmeczony'. Chroniczne zmeczenie spowodowane wlasnie brakiem Slonca, a nie tylko tym ze caly czas sie pracuje. Kto byl w cieplych krajach sam doswiadczyl jacy tam ludzie sa uśmiechnięci i zadowoleni mimo ze nie naleza do najzamożniejszych. W Polsce zaczyna byc juz podobnie. Polacy w Polsce sa juz o niebo uprzejmiejsi, szczęśliwsi i milsi niz byli jeszcze 10 lat temu.

Ludzie bądźmy ze soba szczerzy. Slonce to jest waluta. Inaczej po co by bylo latac do tych cieplych krajow i wydawac tyle kasy na to zeby sie troche poopalać ;)?

harrier
10 819
harrier 10 819
#5326.02.2020, 19:21

''Kto byl w cieplych krajach sam doswiadczyl jacy tam ludzie sa uśmiechnięci i zadowoleni mimo ze nie naleza do najzamożniejszych''

Biedak smieje sie do bogatego, bo moze mu co skapnie ;)

''W Polsce zaczyna byc juz podobnie. Polacy w Polsce sa juz o niebo uprzejmiejsi, szczęśliwsi i milsi niz byli jeszcze 10 lat temu''

Ale co opowiadasz! Tu szok przezylam, jacy mili Szkoci! W Polsce roznie, ponurosc maja niektorzy dumni Polacy we krwi. Uprzejmosc i dobre maniery to zwlaszcza wybrancy narodu prezentuja - w polityce. Wyzywaja sie, faki pokazuja i gryza.

Profil nieaktywny
zbytnik
#5426.02.2020, 19:24

Przeciez tu mili sa ludzie na pokaz, kazdy w czterech scianach mysli sobie co innego...

Kingcrimson
576
#5526.02.2020, 19:29

#54 zbytni, muszę powiedzieć, że wolę tę powierzchowną uprzejmość od jakże swojskiego, rodzimego chamstwa. Niestety jest dość powszechne.

harrier
10 819
harrier 10 819
#5626.02.2020, 19:33

A w Polsce i w czterech scianach zlorzecza i na pokaz tez warcza, piekne dzieki.

W Lidlu w Opolu wprowadzili kasy samoobslugowe. Klientka starsza ma 4 bulki w torbie papierowej i inne zakupy. Komunikat na ekranie: prosze oproznic pojemnik ( czy cos w tym stylu), klientka nie wie, czy ta papierowa torebka z bulkami to pojemnik? Wiec pyta uprzejmie paniene, ktora tam stoi w celu pomocy. A paniena warczy do niej chamsko: trzeba czytac. Mowie do znajomej: czy pani zglosila, poskarzyla sie? Nie, powiedziala pokornie 'przepraszam, dziekuje' i poszla.

Tu - Wersal. Nie obchodzi mnie, co w 4 scianach wyprawiaja, do klienta maja sliczne podejscie :))

Profil nieaktywny
zbytnik
#5726.02.2020, 19:46

No taka nasza natura slowianska, ja tez juz jak w Polsce jade pociagiem to mam surowy wyraz twarzy, bo jak kiedys wracalem ze Szkocji I sie zaczalem usmiechac do jednej pasazerki to jej chlopak chcial mi w zeby dac...

Profil nieaktywny
Delirium
#5826.02.2020, 19:53

zbytnik 19 083

#49Dziś - 18:42

"Z Zusem tez jest lepiej, mozesz wejsc na tzw. maly ZUS jak zakladasz firme I placic 600zl"

Przestań manipulować, chrzaniąc w kółko i przy byle okazji o tym małym zusie - dodaj może jeszcze, z jakimi wiąże się to ograniczeniami.

Upss?...

A z nowym dowodem to nieprawda. Że tydzień. Weryfikacja danych, druk i wysyłka trwają znacznie dłużej.

Profil nieaktywny
Delirium
#5926.02.2020, 19:54

...No chyba, że na Podkarpaciu drukują te dowody w piwnicy pod urzędem.

Profil nieaktywny
zbytnik
#6026.02.2020, 19:54

No OKi, 10 dni to trwalo...

Kingcrimson
576
#6126.02.2020, 20:01

#57 natura słowiańska? I uważasz, że jest się z czego cieszyć? Że to jest fajne?

Bogom dziękuję, że po kilku latach przymusowego (praca) przebywania z rodakami w tej chwili pracuję wyłącznie ze Szkotami, prywatne kontakty też mam minimalne. I wiesz co? Jest mi po prostu lepiej, znacznie.

Profil nieaktywny
zbytnik
#6226.02.2020, 20:05

#61 Znalazles chociaz jednego Szkota, zeby sie z nim zaprzyjaznic? Jakies blizsze kontakty? zaprosil Cie do domu, czy tylko do pubu na piwo ? To inna mentalnosc, w innych warunkach zescie dorastali, innych piosenek sluchali w mlodosci, tego nie da sie przeskoczyc…

Znajomi tak, mozecie byc, ale nie przyjaciolmi...

Profil nieaktywny
zbytnik
#6326.02.2020, 20:13

Zreszta nie wiem jak u Ciebie z jezykiem, czy gadasz tylko o futbolu I pogodzie, czy mozesz tez o filozofi Kanta ?

Kingcrimson
576
#6426.02.2020, 20:14

#62 jeśli chodzi o przyjaźnie, to zauważyłem, że trwałe są z reguły te z dzieciństwa do powiedzmy lat nastu. Zupełnie nie mam instynktu stadnego i przyznam, że ta trochę inna mentalność, z większym dystansem, mi odpowiada. Ale to oczywiście zależy od charakteru, każdy ma inaczej.

Profil nieaktywny
Delirium
#6526.02.2020, 20:44

tojaon1 52

#52Dziś - 19:07

"W tym roku/poprzednim roku ;) lato bylo wyjatkowo slabe i naprawde musialem doslownie kazdy promyk lapac zeby sie w ogole troche opalic."

Po co?

"Dopiero jak pojechalem do Polski we wrzesniu to tam sie wrecz spalilem Sloncem"

Po co?

Profil nieaktywny
Delirium
#6626.02.2020, 20:49

I na koniec: w Szkocji zawsze byłem strzaskany słońcem już w kwietniu, najpóźniej w połowie maja. Do tego stopnia, że tubylcy (a znacznie częściej: tubylczynie ;) ) wmawiali mi hiszpańskie pochodzenie. ;D

Nie robiłem nic w tym celu, bo mi na tym nie zależy, sensu również nie widzę w tym żadnego. Ot, po prostu sporo jeździłem na rowerze - i to wszystko.

Doczekam się wreszcie tego logicznego argumentu?

Kingcrimson
576
#6726.02.2020, 20:53

#66 to było moje pierwsze wrażenie po przyjeździe - słońce, jeśli jest, to pali wściekle. To chyba zasługa czystego powietrza :-)

szalony_mustang
4 822
#6826.02.2020, 20:55

delirium, tojaon1 cale lato w pracy spedzil, to kiedy mial sie opalic? myslisz ze wakacje w Polsce takie tanie? nadgodziny musial brac chlopina zeby do Polski pojechac sie zbrazowic :)

Profil nieaktywny
Delirium
#6926.02.2020, 20:55

Aha- opowiadanie o przyczynach nie usuwa skutków. Tojaon1, opowiadasz o tym smogu i opowiadasz, tam sobie poradzili a tam nie, a tymczasem smog jak wisiał nad Polską, tak wisi nadal, ty natomiast koncentrujesz się na papierkach na ulicy, podczas gdy TAM nie ma czym oddychać, a powietrze cuchnie. Odnoszę wrażenie, że nie zdajesz sobie sprawy z powagi problemu.

szalony_mustang
4 822
#7026.02.2020, 20:57

tojaon1 zwraca uwage na to czego go na szkoleniach health & safety nauczyli, nie wazne ze na hali smierdzi, wazne ze na podlodze czysto :)

Profil nieaktywny
Delirium
#7126.02.2020, 20:57

I jeszcze jedno: nie czułem tego nieustannego zmęczenia, o którym pisze tojaon1, wystarczy regularnie ruszać dupsko z chałupy i w aktywny sposób dotleniać krwiobieg i łepetynę.

Profil nieaktywny
Delirium
#7226.02.2020, 20:59

Dla jasności: spędziłem w Polsce blisko rok, nie dwa tygodnie urlopu, kiedy to trawa wydaje się bardziej zielona, zwłaszcza z perspektywy zaliczonej gleby po imprezie. ;P

Profil nieaktywny
zbytnik
#7326.02.2020, 21:03

Taaaa tutaj wszystkie to pewnie manadzery po IT przynajmniej, a prawda jest taka, ze wiekszosc z nas zapieprza na tasmie w fabrykach, gdzie rano jest noc I jak sie wraca tez noc, a ten jeszcze jakis rower chce...

szalony_mustang
4 822
#7426.02.2020, 21:10

wlasnie to powiedzialem zbytnik, kiedy tojaon1 mial sie w Szkocji opalic jak cale dnie w fabryce spedzal? Dopiero na urlopie w Polsce mogl pozazywac slonca, choc wcale nie jest to takie pewne, bo zamiast opalic mogl sie uwedzic w smogu, a z wedzenia kolor ladniejszy

Profil nieaktywny
Delirium
#7526.02.2020, 21:13

#73:

Srup aka zbytnik aka zulf, aka pozyczona aka czajnik aka zarodnik aka aka:

ty akurat przez 24 h jesteś przykuty nie do pracy, a do kompa, więc nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele ludzi jest aktywnych fizycznie, do tego -o zgrozo!- dla przyjemności.

A przymusu pizgania po 12 h przy fabrycznej taśmie nie ma. :)

Profil nieaktywny
Delirium
#7626.02.2020, 21:15

#74, mustang:

no ale chyba coś słabo wyszło z tym opalaniem, bo narzekał, że pięć tygodni nie wystarcza. ;)

szalony_mustang
4 822
#7726.02.2020, 21:15

A przymusu pizgania po 12 h przy fabrycznej taśmie nie ma. :)

jak chcesz spedzac urlop w Polsce to musisz pozapierdzielac kilkanascie tygodni 7/7 z nadgodzinami, przeciez 10 dni w Polsce jest drozsze niz 21 dni na Barbados :)

szalony_mustang
4 822
#7826.02.2020, 21:17

no ale chyba coś słabo wyszło z tym opalaniem, bo narzekał, że pięć tygodni nie wystarcza. ;)

czyli jednak sie wedzil, wedzenie jest zdecydowanie czasochlonniejszym procesem

Profil nieaktywny
zbytnik
#7926.02.2020, 21:22

A przymusu pizgania po 12 h przy fabrycznej taśmie nie ma. :)

Jak nie ma, jak jestes po zarzadzaniu w Polsce I miales trzy klasy angielskiego, wziales auto na kredyt a dziecko chce nowy computer I laptopa ?

Profil nieaktywny
Delirium
#8026.02.2020, 21:30

Ok, podsumujmy: Szkocja jest do bani, bo nie można strzaskać się słońcem (nieprawda), nachlać się z ziomalami (prawda, bo nie wszyscy wyemigrowali), na ulicach leżą papierki, zamiast leżeć w lasach (prawda - bo papierków tu dużo, a lasów mało), a powietrze nie śmierdzi i nie truje (co nie ma żadnego znaczenia, jeżeli właśnie nachlałeś się z ziomalami i rozkoszujesz się przygruntowym przymrozkiem w całej swej rozciągłości).

;)

starykon
2 806
starykon 2 806
#8126.02.2020, 23:32

Och kurwa! Proszę wybaczyć ten plugawy wyraz którego unikam jak ów djabeł wody święnconej. Ale nie miałem pojęcia że to, że mi w Polsce dobrze, to tylko mi się wydaje. Serio, byłem przekonany że jest mi naprawdę dobrze. No, w Szkocji było mi też dobrze, owszem, ale teraz już wiem że to było naprawdę dobrze, a tu mi się tylko wydawa. Oj dzienki, dzienki za oświecenie, lepiej późno niż wcale. Tylko co ja tera poczne? Przez cholerny brexit do Szkocji już nie wróce :(. A co ze somsiadami? Przecież ich w tej bidzie nie zostawię! Ale co tu teraz zrobić??? Łolaboga, łolaboga! Ratujcie mię drodzy Szkoci, Polacy, kochani rodacy ratujcie, bo tu tylko popiół na głowe i halucynacje głodowe!

Profil nieaktywny
Delirium
#8227.02.2020, 00:30

Nie tylko - głoduje ledwie 2 miliony ludzi, a skromne 7 mln jest zagrożonych ubóstwem:

https://biznes.interia.pl/finanse/news-zagrozonych-ubostwem-jest-7-mln-p...

...ale dzięki znienawidzonej UE ma być tych głodnych o pół miliona mniej. Za 10 lat.

Profil nieaktywny
Delirium
#8327.02.2020, 00:33

Co tam 7 mln, to ledwie aglomeracja śląska, Warszawa, Wrocław, Kraków, Łódź i Kielce razem wzięte.

Profil nieaktywny
forextrade
#8428.02.2020, 18:09

Oglądaj Oglądaj - Psy 3  w imię zasad (2020) oraz inne filmy/seriale

www.ciinema.eu

=========

Jedyny VOD gdzie płacisz raz i masz dożywotni dostęp,

Wystarczy założyć konto oraz je aktywować i juz ogladasz.

AOMAME
8
AOMAME 8
#8529.02.2020, 18:39

zbytnik - Znamy sporo Szkotów bardzo przyjaznych, świetnych ludzi, wiele o sobie wiemy, i tak odwiedzamy się w mieszkaniach,chodzimy na piwo, do kina, mój mąż będzie świadkiem na ślubie Szkota i Angielki. dziwne, co?

co do pracy- oboje pracujemy umysłowo i zarabiamy jakoś 52 tysiące funtów na rok. nie jest to dużo ale mało na pewno nie.

Profil nieaktywny
zbytnik
#8629.02.2020, 20:12

#85 50 tys. to dla mnie sa wysokie zarobki, wiec moze dlatego sie nie obracacie w srodowisku zwyklych Szkotow z klasy pracujacej ktorzy maja nieco inne zdanie o imigrantach...

Kingcrimson
576
#8729.02.2020, 20:33

#86 zbytnik, "klasa pracująca" w szkockim wydaniu jest zdecydowanie przyjemniejsza w obcowaniu. Wśród polskiej żądzi chamstwo, agresja i cwaniactwo. Do tego zadziwiający mix ogromnych kompleksów a jednocześnie poczucia wyższości. Wiesz ilu z nich, będąc od lat na emigracji, pomstuje na Ukraińców w Polsce? Tutaj, mieszkając na początku w naprawdę podłej dzielnicy Glasgow, nigdy nie spotkałem się z żadnym afrontem, nawet z krzywym spojrzeniem.

Profil nieaktywny
zbytnik
#8829.02.2020, 20:48

Nie spotkales sie bo jest political correct, ale juz nastolatki I dzieci nie uwazaja I sam slyszalem jak wyzywaly dziecko kolezanki od polish bastards... Nie mowie, ze Polacy to aniolki, ale np. przy takiej masie Ukraincow w Polsce(ponad million), naprawde jest malo incydentow z tym zwiazanych…

Duzo zalezy w jakiej dzielnicy sie obracasz I jak z jezykiem, ale mowie po swoich doswiadczeniach, przyjaciela od serca wsrod Szkotow nie znajdziesz..

Kingcrimson
576
#8929.02.2020, 21:11

#88, zbytnik, nie cierpię poprawności politycznej. I nie sądzę, żeby tutejsza klasa pracująca (czy raczej od pokoleń nie pracująca ;-)) miała pojęcie, co to jest. Raczej są przyzwyczajeni do obcokrajowców po prostu.

Nie szukam na siłę przyjaciół wśród Szkotów, Polaków czy obywateli Wybrzeża Kości Słoniowej. Mam kilku od dawna i w zupełności wystarczy.

A mieszkam aktualnie na obrzeżach miasteczka niedaleko Glasgow, sąsiedzi to wyłącznie Szkoci, bardzo mili, robimy sobie drobne przysługi, latem spijamy piwko w ogrodzie ale nie czuję potrzeby nawiązywania bardzo zażyłych relacji.

Profil nieaktywny
zbytnik
#9029.02.2020, 21:18

Kingcrimson, no dobra, jak Ci pasuje small talk o pogodzie I futbolu tylko to OKi, ja oczekuje po znajomosci czegos wiecej, nie mowie zeby zaraz sie bratac, ale wole sie napic ze szwagrem niz, ze Szkotem bo ten pierwszy jest przynajmniej szczery...

AOMAME
8
AOMAME 8
#9129.02.2020, 21:31

Zbytnik, no szkoda że masz takie a nie inne doświadczenia ze Szkotami. Naszym zdaniem- a jesteśmy w Szkocji grubo ponad 10 lat, od począktu w stolicy i do Polski emigrować absolutnie nie zamierzamy (po tylu latach to nie powrót lecz właśnie emigracja..) Szkoci to wspaniały naród. A Szkocja to nasz dom. Żeby nie było, nie jestem z tych Polaków co się czują Brytyjczykami i polskiego zapomnieli, nie wypieram się skąd pochodzę, ale przez PiS i kościół nie cierpię tego kraju i trzęsie mnie jak tam lecę. A latamy do bliskich, oczywiście. Pewnie, wiem, że są w Polsce normalni, fajni, tolernacyjni ludzie, tak jak w Szkocji niemało cwaniaków i patologicznych typków. A w jakim kraju tego nie ma? Choćby mi ktoś dał dwustumetrowy dom za darmochę i pracę z pensją 10,000 złotych netto na miesiąc w Polsce, i tak bym tam nie "wróciła".

do pana od braku słońca w Szkocji, śmieci itd itd - serio na Twoim mijescu wrióciłabym do Polski skoro tak Ci tu źle. Najwyraźniej to kraj nie dla Ciebie.

Kingcrimson
576
#9229.02.2020, 21:31

zbytnik, bardzo mi pasuje small talk! A jeszcze bardziej napić się ze starym przyjacielem. To się zdarza raz czy dwa do roku ale tym większa uciecha z tego napicia :-)

AOMAME
8
AOMAME 8
#9329.02.2020, 21:34

zbytnik 50 tysięcy na dwie osoby, plus niepracujące dziecko), też kiedys wydawało się nam dużo, bo jeszcze jakieś 6 lat temu mieliśmy niecałe 25k na dwójkę. Obecnie przywykliśmy do takich pensji i oboje chetnie mielibyśmy tak po chociaż 3 tysiace na osobę więcej. i dążymy do tego a nie tylko sobie myślimy o tym. Do nieco lepszych zarobków człowiek sie szybciutko przyzwyczaja.

Kingcrimson
576
#9429.02.2020, 21:37

#91 AOMAME, 10/10. Ło matko, w końcu ktoś tutaj myśli tak, jak ja.

I widzisz zbytnik, już mam przyjaciela od serca ;-)

Profil nieaktywny
zbytnik
#9529.02.2020, 21:41

No fajnie, ze wam sie tak tu dobrze ulozylo Kingcrimson I AOMAME, ale jestescie wyjatkami, wiekszosc Polakow pracuje w fabrykach za 350£ tygodniowo, poslali dzieci do szkol, slabo znaja jezyk, zapieprzaja a tu ich superwajzor Szkot tylko yebie, nie maja do czego wrocic w Polsce bo spalili mosty, no to tak tkwia w zawieszeniu miedzy polska TV a polskim sklepem...

AOMAME
8
AOMAME 8
#9629.02.2020, 21:43

Kingcrimson haha ;) tak od razu przyjaciel od serca, nie wiem... a popierasz Nicolę, SNP i niepodległość? bo my TAK TAK TAK. od 2014 roku ... ale nie martw się, z Polakami którzy nie czekają z niecierpliwością na indyref2, też się zadaję, a tematu zgrabnie unikamy...

Znam tu niewielu Polaków ale staram się zadawać właśnie z tymi, którzy myślą jak ja- Polska to kraj z którego pochodzimy, ale Szkocja to dom i naprawdę nam tu dobrze, wtopiliśmy się w tło, polskiej tv nie mamy , nie odczuwamy potrzeby by kupować szynkę czy tam chleb w polskim sklepie pięć razy w tygodniu.

A na emito wchodzę zazwyczaj raz na tydzien, lub rzadziej, od wielu lat, ale nigdy nei korciło mnie by się tu logować, aż pan od braku słońca i pan od tego że kazdy Polak w UK to pracuje w fabryce, mnie nie podkusili, by sie zarejstrować ... co do braku słońca, miój teść, jak tu był iklka lat temu w listopadzie - nie po raz pierwszy - to powiedział "ale tu mocno słońce świeci! w Polsce tak nie świeci jesienią!!" :D

Sokole
10 206
Sokole 10 206
#9729.02.2020, 21:44

#95 ale to juz jest kwestia wyboru.

Mozna robic za £350 , to nie grzech ani wstyd, ale po 10iu latach nie mowic po angielsku juz tak.

Profil nieaktywny
zbytnik
#9829.02.2020, 21:55

Mi tez w Szkocji dobrze, nie myslcie, ze jestem tylko jakis malcontent, spikam tez troche, ale mam/mialem do czynienia z tymi Polakami ktorym tu ciezej sie zaadoptowac, chociaz ciezko pracuja I placa podatki...jak sie jest caly czas zamknietym getcie, w pracy tez ze swoimi to ciezko sie wyrwac...

AOMAME
8
AOMAME 8
#9929.02.2020, 22:04

jak sie jest caly czas zamknietym getcie, w pracy tez ze swoimi to ciezko sie wyrwac... --- to trzeba się przełamać i w pracy zagadywać do innych, niekoniecznie lokalsów od razu ale np do Hiszpanów. Nie oglądać polskiej tv. wyjsć jak to się mówi, do ludzi. Rozmawiać, rozmawiać, a nie tlyko pomrukiwać.

Kingcrimson
576
#10029.02.2020, 22:11

#95 zbytnik, przez 5 lat pracowałem w fabrykach i na budowach, często za mniejszą kasę. Na początku nie miałem komputera i chodziłem do biblioteki wysłać CV. A wysłałem ich w tym okresie kilkaset, za pożyczoną kasę kupiłem garnitur na pierwsze poważne interview. Na korzyść moją działało, że dobrze znałem język już przed przyjazdem - chociaż często na nic się to nie zdawało w starciu z prawdziwym Szkotem ;-).

I masz rację, dobrze mi się ułożyło. Kupiłem dom (no, domek na kredyt ;-)), mam porządną pracę na etat, jeżdżę dobrym służbowym autem...a na początku zdarzało mi się wstawać o 4 rano i iść do pracy dużo kilometrów bo nie miałem kasy na autobus.

Determinacja i przede wszystkim szczęście, fart - mogło mi się to trafić dużo wcześniej albo nigdy.

Profil nieaktywny
zbytnik
#10129.02.2020, 22:20

Tym bardziej gratuluje Kingcrimson, good for u, wiekszosc na poczatku miala ciezko, jedni zostali, drudzy poszli naprzod ;)

Kingcrimson
576
#10229.02.2020, 22:29

#96 AOMAME, popieram Nicolę, wspieram nawet SNP dychą na miesiąc. Ale nie z powodów emocjonalnych, jestem z zasady przeciwny wszelkim nacjonalizmom i podziałom. I mam wywalone na Mela Gibsona Braveheart. Myślę pragmatycznie, niepodległa Szkocja miałaby szansę w krótkim czasie znaleźć się EU, co byłoby bardzo dobre. Bo Brexit jest skrajnym idiotyzmem.

Kingcrimson
576
#10329.02.2020, 22:39

#98 zbytnik, nie potrafię tego wytłumaczyć, ale kiedy oderwałem się od Polaków, z którymi miałem kontakt, pracowałem, często w delegacji mieszkałem - wszystko jakoś zaczęło się układać.

awojtas39
403
awojtas39 403
#10401.03.2020, 08:34

Wyjazd do Szkocji to kiepski pomysł,paskudna pogoda ciągle

wieje wiatr ,brak słońca ,jest ponuro.

Kingcrimson
576
#10501.03.2020, 09:21

#104 awojtas39, przymusu nie ma ;-)

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#10601.03.2020, 14:38

#104, do tego standard życia chujowy, ale co kto lubi..