Do góry

Polacy śpiący na ulicach UK będą deportowani

Policja w Liverpoolu w ciągu ostatnich kilku tygodni zatrzymała pięciu obywateli z państw Europy Środkowej, którzy nocowali na ulicach. Wśród nich jest dwóch Polaków, dwóch Litwinów oraz Łotysz. Wszyscy zostali przewiezieni do ośrodków deportacyjnych.

Do zatrzymań doszło w ramach zakrojonej na szeroką skalę akcji, w której poza policjantami wzięli także udział urzędnicy imigracyjni. Celem akcji było usunięcie z ulic Liverpoolu bezdomnych, których spora liczba pojawiła się podczas tegorocznej zimy.

Jak donosi The Liverpool Echo, dwóch Litwinów i jeden z Polaków zostali już zwolnieni. Do zakończenia postępowania, które, jak wiele na to wskazuje, zakończy się ich deportacją do krajów pochodzenia, mają obowiązek regularnego zgłaszania się do urzędu imigracyjnego.

Burmistrz Anderson tłumaczy

Informacja o akcji zatrzymywania bezdomnych wyszła na jaw w ubiegłym tygodniu. Stało się to po tym, gdy burmistrz Liverpoolu Joe Anderson ogłosił rozprawę z „profesjonalnymi żebrakami”. Anderson podkreślił, że zjeżdżają się oni, zwłaszcza do centrum miasta, nawet z innych regionów Wielkiej Brytanii.

Samą operację usuwania bezdomnych skomentował słowami:

Pokazała, jak skomplikowane może to być zadanie. Ludzie zjeżdżają się do nas z bardzo daleka i z bardzo złożonymi potrzebami. Naszym celem powinna być pomoc tym, którzy jej naprawdę potrzebują.

Obciążenie dla systemu

Mężczyźni zatrzymani w Liverpoolu mają być deportowani do swoich ojczyzn, gdyż zdaniem Home Office, „stanowią obciążenie dla systemu pomocy społecznej w Wielkiej Brytanii”.

Akcję usuwania bezdomnych i przewożenia ich do ośrodków deportacyjnych skrytykowały już niektóre organizacje zajmujące się prawami człowieka. Przypominają, że Wielka Brytania wciąż należy do Unii Europejskiej, a jej obywatele mają prawo do wjazdu i zamieszkania w innym państwie członkowskim, w tym w Zjednoczonym Królestwie. Prawdą jednak jest także i to, co przy okazji akcji w Liverpoolu przypomniał Home Office: „Że obywatele UE mogą pozostawać w UK nie dłużej niż przez trzy miesiące, pod warunkiem, że nie staną się „ciężarem dla tutejszego systemu pomocy społecznej i nie będą naużywać swoich praw”.

Rzecznik Home Office zauważył:

Obywatele UE, którzy chcą zatrzymać się na dłużej niż trzy miesiące, mogą to zrobić pod warunkiem, że będą przestrzegać prawa traktatowego. Korzystanie z niego w tym kontekście oznacza, że muszą mieć pracę, być samozatrudnieni, samowystarczalni lub studiować. (…) Uważamy, że spanie na ulicy stanowi nadużycie prawa do swobodnego przemieszczania się, nawet jeśli ma to miejsce podczas trzech pierwszych miesięcy pobytu w UK.

Komentarze 26

Zbychu_zPlebani
3 127
#116.02.2017, 17:17

Tak sie czasami zastanawia co sie dzieje z tymi bezdomnymi po deportacji.

przylatuje dajmy na to do Warszawy i na lotnisku go wita przedstawiciel Panstwa Polskiego z kwiatami i kluczami do mieszkania. I mowi: dziekujemy ze pan wrocil.

wie ktos jak to jest?

robert4543
425
#216.02.2017, 17:48

Nic. Dla nich myslisz jest roznica miedzy chodnikiem w UK czy dworcem PKP w PL?

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#316.02.2017, 17:55

W polsce sprawa zajmuje sie prawdopodobnie policja, w koncu opuszczaja UK w kajdankach, jako kryminalista. Prawdopodobnie zawiadamiaja najblizsza rodzine, albo znajomych i daja adres do osrodka dla bezdomnych, odpinaja branzoletki i wypuszczaja na ulice. Sam tez zawsze bylem ciekaw co mnie czeka za kilka miesiecy ;)

Mnie zastanawia ile czasu oni spedzaja w tych osrodkach deportacyjnych. Czytalem gdzies, ze trzymaja ich tam czesto po ponad pol roku (jak tego polaka, ktory byl ofiara handlu ludzmi). Uchodzcy z krajow objetych wojna sa tam trzymani czasami latami. Opisywal sprawe jeden uchodzca. Byla nawet swojego czasu wielka akcja, zeby temu zaprzestac. Oni uwielbiaja ludziom zycie niszczyc, taka polityka Home Office.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#416.02.2017, 18:05

Swoja droga, to dziwnym jest dla mnie uzywanie argumentu, ze sa obciazeniem dla systemu pomocy spolecznej. Spia na ulicy, jedza za"datki", koszty medyczne pokrywa polska sluzba zdrowia. Kolejny glupi argument. Jak mieszkalem w londynie, to widzialem setki osob koczujacych na ulicach i nigdy nikt nie mial z tym problemu. Juz nie wspomne o squatters'ach. Teraz tylko uzywaja najgluszych usprawiedliwien, zeby tylko zrobic pozytek z calego tego "najpierw deportacja, pozniej apelacja".

Nie zdziwie sie, jak zaczna emigrantow "z europy wschodniej" deportowac za uzywanie telefonu za kierownica samochodu.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#516.02.2017, 18:16

Co stalo sie z tym polakiem co spal w samochodzie? On w koncu nie spal na ulicy, nie byl bezdomny, bo mial tutaj rodzine, a i tak go wrzucili do osrodka i odeslali (chyba) do polski. Ja sam wiele razy swojego czasu kladlem sie na siedzenia w Vanie i spalem przed praca kilka godzin. Historia podobna do tych produkowanych w stanach czolgow bez potrzeby. Fabryka jest, ludzie sa, to robimy i zlomujemy po 10 latach. To samo z deportacja - osrodki sa, Nexus pelna para, ludzie kontrakty maja, ale roboty nie ma, wiec znajdzmy powod, zeby zrobic z tego uzytek.

Dobrze robia ci, ktorzy ich do sadu podaja, wiele osob wygrywa za bezpodstawne zatrzymanie i przetrzymywanie przez zbyt dlugi okres.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#716.02.2017, 22:22

#6 ???

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#816.02.2017, 22:27

Dziwne

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#916.02.2017, 22:28

6 koment zostal deportowany

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1016.02.2017, 22:33

Do czego ta poprawnosc polityczna nas zaprowadzi, jak nie mozna juz pisac o Rumunach, zebrzacych na ulicach miast ?

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1116.02.2017, 22:36

Moje komentarze o 10 razy gorsze od 6tki.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1216.02.2017, 22:37

Zastanawia mnie jeszcze, dlaczego bana nie dostalem ;)

Infidel
7 961
Infidel 7 961
#1317.02.2017, 08:51

Mozesz dostac ban anem.

Bo zebrac, to trzeba umiec, sa zebrwcy i sa bezdomni i to jest ta su telna roznica, niemtorzy zebrakami sie rodza i dobrze im tsk sie zyje a inni zostaja bezdombymi z roznych przyczyn i tu pastwo powinno pomagac jesli oczwiscie osoba chce pomocy...

Infidel
7 961
Infidel 7 961
#1417.02.2017, 08:55

Skubane klawiaturi w tych snartfnach, robia je xoraz mniejsze a paluszki mi grubna, nie jest to dobry mix.

ChaoticBiker
2 101
ChaoticBiker 2 101
#1517.02.2017, 12:40

@cichosza #10,

te "rumuny" bardzo czesto legitymuja sie polskimi paszportami.

Prosze cyganow czy Romów nie mieszac z Rumunami bo to dwie zupelnie rozne rzeczy sa.

harrier
4 653
harrier 4 653
#1617.02.2017, 13:40

@15

Lubie Cie, Chaotic, wiec porada za darmo :)

Za Slownikiem Jezyka Polskiego:

cygan

1. pot. «o kimś, kto prowadzi nieustabilizowany lub wędrowny tryb życia»

2. pot. «o człowieku mającym śniadą cerę i ciemne włosy»

3. pot. «o kimś, kto kłamie i oszukuje»

Nie wiem, ktore znaczenie masz na mysli, skoro piszesz 'cygan', a nie 'Cygan'. I jakos utozsamiasz owego 'cygana' z 'Romem' - w kontrascie do 'Rumunow'. Ale moze lepiej pisac konkretnie I neutralnie: 'bezdomny' czy 'oszust' ( czy to polski czy amerykanski czy z Ksiezyca) zamiast pakowac do wszystkiego uprzedzenia narodowosciowe czy rasowe?

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1717.02.2017, 13:58

Ja natomiast napisalam o Rumunach bo to glownie stamtad pochodza te osoby, przeciez nie bede pytala czy kobiecina ubrana w te wszystkie chusty I zapaski czuje sie bardziej Cyganem.

ChaoticBiker
2 101
ChaoticBiker 2 101
#1817.02.2017, 14:40

ad harjer - "cygan" w znaczeniu nr 1, bo Cygan = Rom (synonimy, za wikipedia oraz sjp).

Jak wielokrotnie wspominalem w innych tematach, mam w pracy kolege Rumuna, i jest on okrutnie przewrazliwiony na temat bycia wrzucanym do jednego worka z Romami.

>Ale moze lepiej pisac konkretnie I neutralnie: 'bezdomny' czy 'oszust' ( czy to polski czy amerykanski czy z Ksiezyca) zamiast pakowac do wszystkiego uprzedzenia narodowosciowe czy rasowe?

Ale moze lepiej. Tak wlasnie.

p.s. Z Ksiezyca to ksieza czy ksiazeta?

arthurgordon
315
#1917.02.2017, 16:23

wywalić na koszt do Ojczyzn Ojczyzn

Infidel
7 961
Infidel 7 961
#2017.02.2017, 17:00

cygan to zawod.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2117.02.2017, 17:05

Cygan, to styl zycia

Infidel
7 961
Infidel 7 961
#2217.02.2017, 17:07

cygan is lajfstyle.

dobry tekst na koszulke.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2317.02.2017, 17:07

Wyobraz sobie ogloszenie w gazecie:

"Samozatrudnionego zawodowego cygana poszukuje PILNIE"

;)

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2417.02.2017, 17:11

Zapomnialem dodac "Night Shift, musi miec wlasne narzedzia"

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2517.02.2017, 17:18

"CV wraz z kopia dokumentow, odciskiem palca i probka DNA prosze wysylac pod:

Lothian and Borders Police Force Headquarters Fettes Avenue EDINBURGH EH4 1RB

lub ewentualnie kontakt telefoniczny pod 997"

arthurgordon
315
#2617.02.2017, 17:27

..na koszt ojczyzn do ojczyzn...być

miało