Do góry

Psia ofiarność w latach wojny

Dzisiaj obchodzimy 76. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego, która jest szczególnie ważna nie tylko dla warszawiaków, ale wszystkich Polaków. To wspomnienie dramatycznych przeżyć ludzi, szczególnie młodych powstańców, którzy oddali swoje życie, walcząc o wolność.

Psy w czasie II wojny światowej, źródło: lisak.net.pl

Warto wspomnieć, że w czasie powstania ginęli nie tylko ludzie, ale też zwierzęta, zarówno te domowe jak i te, które mieszkały, np. w ZOO. Wiele z nich zginęło od strzałów i bomb. Inne nierzadko trafiały na talerz. Chyba nikogo nie dziwi fakt, że człowiek głodny zje wszystko, szczególnie w czasie wojny. Znanych jest wiele historii na temat tego, jaki los spotkał wiele zwierząt. Powszechnie wiadomo, że w restauracjach lub prywatnych domach podawano obiad z ugotowanego psa w potrawce, mówiąc, że to mięso, np. z królika.

Właściciele psów z obawy, by ich pupil nie trafił na talerz, starali się zachować szczególną ostrożność w czasie spacerów. Po ulicach chodzili też esesmani z wyszkolonymi psami i sprawdzali dokumenty. Potrafili szczuć psem albo, jeśli ktoś szedł z czworonogiem, to oddawali strzał do zwierzęcia.

Psy, mimo że nie umieją mówić i nie rozumiały, co się dzieje w czasie wojny, to potrafiły dostrzec, że dzieje się coś złego. Miały poczucie niebezpieczeństwa i pomagały człowiekowi. Często wędrowały same, zagubione lub porzucone, szukając domu i schronienia. Tęskniły za swoimi gospodarzami i poszukiwały miłości.

“Hektor, psia opowieść”

O takiej właśnie wojennej, psiej historii opowiada współcześnie Renata Kamińska w książce dla dzieci “Hektor, psia opowieść”. Bohater tej opowieści szczeniak Hektor szuka szczęścia w szarej rzeczywistości drugiej wojny światowej. Ta historia dowodzi tego, że nadzieja nigdy nie umiera, a na każdego czeka szczęście.

Głęboko wierzę, że psy, podobnie jak ludzie, mają osobowość i uczucia”. I ta właśnie myśl przyświecała Renacie Kamińskiej pisząc książkę o szczenięcych perypetiach - Renata Kamińska.

Książkę, wraz z autografem i darmowymi prezentami, można zamawiać w sprzedaży przedpremierowej od 1 czerwca na stronie hectorandfriends.com.pl.. Śledźcie też profil autorki na facebooku.

Wywiad z Renatą Kamińską, autorką książki “Hektor, psia opowieść” znajdziecie na naszej stronie “Gdy miała 12 lat napisała w Polsce książkę”.

Komentarze 52

Profil nieaktywny
kwitol2581
#101.08.2020, 08:46

Jedno z wielu powstań na chura! Szkoda ludzi ale organizatorzy powinni wisieć na drzewach za zdradę i wysłanie ludzi na samobójczą misję która tak naprawdę nic nie zmieniła.... No może po za tym ze znow mamy męczenników i martwych bohaterów

irysh
676
irysh 676
#201.08.2020, 08:55

Reklama dźwignią handlu!. Tpfu. Tak, mamy kolejna rocznicę warszawskiego powstania. "a na tygrysy maja visy". Co za utopia.

Profil nieaktywny
kwitol2581
#301.08.2020, 09:20

Tygrysy sa na pokaz Niemiecka zbrojeniówka jest rozbrojona i ich armia jest w gorszym stanie niż nasza .... Niemce nie mają armii .... !! Odkąd ministerstwo obrony jest pod skrzydłami kobiety lofciajacej świat

Baba na stanowisku obrony narodowej ..... koń by się uśmiał :)

iwo
6 236
iwo 6 236
#401.08.2020, 09:43

Kwitol2851 idź na wykop.pl i tam się wypisz, pogadaj sobie z równymi.. tutaj naprawdę ludzie są inteligentni, robią fact checking i maja umiejetność myślenia przyczynowo skutkowego.

Nie udowodniłeś jeszcze w żadnej dyskusji, ze coś wiesz i/lube jesteś partnerem godnym dyskusji..

Miłego dnia :)

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#601.08.2020, 09:59

#3:

Nieprawda. :)

Cięcia w budżecie armii zaczęły się tuż po zjednoczeniu Niemiec, jeszcze za czasów Helmuta Kohla (w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku budżet ten odpowiadał 3% PKB, aby rok po zjednoczeniu spaść do 1,7% PKB)

i były kontynuowane za czasów Gerharda Schrödera (w roku 2000 - ok. 1,4-1,5% PKB), oraz Angeli Merkel, ale już w 2015 roku budżet nieznacznie zwiększono, a kolejny skok nastąpił w ubiegłym roku.

Jest to oczywiście wciąż niewiele - tu cytat:

"W 2019 roku nastąpił już niewielki skok do 1,35-1,38% PKB co odpowiada ok. 43-44 mld EUR i będzie to zarazem najwyższy wzrost od zakończenia Zimnej Wojny (w 2017 roku było 37 mld EUR). Propozycja budżetu na 2020 rok to około 45 mld EUR.

Oficjalnie podawana jest chęć osiągnięcia w 2024 roku poziomu 1,5% PKB. To już pewien postęp, ale nadal sporo brakuje do 2% ustalonych przez kraje członkowskie NATO."

https://www.defence24.pl/przebudzenie-bundeswehry-niemcy-stawiaja-na-pan...

ale nieprawdą jest, że rozkład Bundeswehry zaczął się za rządów Angeli Merkel. :)

I jeszcze jedno: aby mieć pełny obraz tych zmian, należałoby też prześledzić zmiany niemieckiego PKB na przestrzeni tych lat.

Pif-paf! :P

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#701.08.2020, 10:00

Poza tym Niemcy to przecież zUo i niedobro, pan Jarosław z Warszawy niebawem wykupi i zrepolonizuje tę FstrENtnO niemieckO armJe. :P

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#801.08.2020, 10:03

Iwo, niestety (dla kwitola) wykop.pl robi się coraz bardziej lewoskrętny. :) Gimbaza powoli zdobywa wiedzę i wykształcenie, a z wyników ostatnich wyborów wynika, że głosowała na Trzaskowskiego. ;)

Profil nieaktywny
kwitol2581
#901.08.2020, 10:04

Iwo wypij kawe wlacz muze wyciagnij.z szuflady ... czekoladę zrób sobie dobrze a potem żale i smutki może znikną

Jeśli nie uważasz mnie za osobę godną twojej uwagi ...uff no przeżyje

Swoją drogą po co odpowiadasz na moje komentarze skoro są dla ciebie bezwartościowe ...z czym się nie zgadzasz ? Ze Ursula von der Leyen rozwaliła niemiecką zbrojeniówkę ?

Czy ze powstanie bylo akcją samobójczą

A moze nie potrafisz przyjąć do wiadomości że jesteś kobietą ... Jesteś?

I w 90% nie nadajesz sie do mordowania ludzi i strzelania im prosto w oczy

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#1001.08.2020, 10:09

Ursula objęła stołek ministra obrony dopiero w 2013 roku. :)

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#1101.08.2020, 10:10

Kwitol, przerzuć się na bezalkoholowe, plizzzz... :)

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#1201.08.2020, 10:12

... w czasach, gdy zaczęły się cięcia, była zaledwie radną na saksońskim zadupiu. :)

jacek05
Redakcja
233
jacek05 233
#1301.08.2020, 10:14

kwitol2581,

Jak wszyscy widzimy, jesteś szczególnym, niereformowalnym przypadkiem. Masz swoje problemy i to rozumiemy, ale związane z tym bóle eksponuj na innym portalu.

Nie potrafisz dyskutować, nie potrafisz argumentować, jesteś szowinistą i frustratem. Żegnaj.

Masz bana, a kolejne próby logowania pod zmienionymi nickami tylko udowodnią, że to co napisałem wyżej jest prawdą.

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#1601.08.2020, 10:25

Ok, wracając do tematu: dwa miesiące temu dopytywałem się o e-booka. Wciąż jest niedostępny. ;)

omegan
7 456
omegan 7 456
#1701.08.2020, 11:09

bycie szowinista jest be, ale bycie feministka jest cool? przeciez to 2 strony tej samej monety

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#1801.08.2020, 11:15

Teraz tak serio, bez złośliwości.

Uważam, że banowanie kwitola jest jednak posunięciem zbyt drastycznym. Kwitol, brnąc w stereotypy i ograniczenia schematów, wzorcowo punktuje sam siebie, co ma pewien walor edukacyjny.

omegan
7 456
omegan 7 456
#1901.08.2020, 11:17

zeby bylo smieszniej uwazam ze ten osobnik ma swoje racje, ale zupelnie nie potrafi ich sprzedac i obronic i pewnie z tego wzgledu pojawil sie ban. rowniez uwazam ze ban nieco zbyt rychly, szczegolnie jesli porownac go z innymi uzytkownikami

renata136
15
#2001.08.2020, 11:28

Czytam te komentarze i serce mi peka :( moze jestem idealistka, ale w zyciu bym nie pomyslala, ze tekst o pozytywnym przekazie majacy na celu uwypuchlenie zycia zwierzat w czasach wojny sprowadzi sie do politycznej dyskusji. Bardzo to przykre.

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#2101.08.2020, 11:29

Bo to jest pieskie życie emigranta. ;)

iwo
6 236
iwo 6 236
#2201.08.2020, 11:30

Smuteczek ogarnął mnie... co teraz.. trzeba będzie merytorycznie w tematach?:)

Nudy na pudy haha

renata136
15
#2301.08.2020, 11:31

#16 e-booka narazie nie bedzie bo na chwile obecna nacisk jest na wydanie papierowe i cieszy sie wiekszym zainteresowaniem niz wersja elektroniczna, ktora nie odda w pelni walorow ksiazki, m.in. ilustracji.

omegan
7 456
omegan 7 456
#2401.08.2020, 11:45

ogladam obecnie "drugie sniadanie mistrzow" na tvn24, akurat odcinek dotyczy literatury dla dzieci. jeden z autorow wyraza swoja frustracje z powodu naciskow publicystow na parytety dla zenskich postaci i skrajnie obledne podejscie do poprawnosci politycznej (np wrzask gdy mama na obrazku trzyma odkurzacz). Inna autorka mowi o tworzeniu masy ksiazek skierowanych do dziewczynek i wmawiajacych im na sile ze moga byc kim chca, ladujacych ich buntem wobec tradycyjnemu podzialowi spoleczenstwa, oraz calkowitego braku podobnych publikacji skierowanych do chlopcow.

Tradycjonalisci i konserwy, w tym KK, przegrywaja z kretesem walke o rzad dusz, zaczynajaca sie juz w wieku przedszkolnym.

Ciekawia mnie wiarygodne wyniki badan na temat zderzenia sie z rzeczywistoscia takich osobek, ofiar prania mozgu od malego.

irysh
676
irysh 676
#2501.08.2020, 11:46

Ad23. Tak, masz totalnie rację. Kiedy czytamy, wyobrażamy sobie te miejsca, sytuację i II.... W jakiś sposób, chcemy być tam.

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#2601.08.2020, 11:55

#23:

Oczywiście, że wersja papierowa cieszy się większym zainteresowaniem - do słusznego skądinąd argumentu o ilustracjach, dorzuciłbym jeszcze jeden: także dlatego, że wersji elektronicznej nie ma. ;)

robert4543
678
#2701.08.2020, 12:12
irysh
676
irysh 676
#2801.08.2020, 12:21

Ad24. Rząd dusz, pranie mózgów.

Ta, coś w tym jest.

Jednak, to przecież od nas, rodziców, zależy, jak bedziemy"kierowali" własne dzieci. Mój syn, ojciec Polak, matka polka, nie lubi mówić po naszemu. Czy mam mu za to głowę ukrecic? Nie! To jego wybór.

iwo
6 236
iwo 6 236
#2901.08.2020, 12:28

Ja bym tylko zasugerowała zmienienie formy płatności.. nie ma Apple Pay nie ma Paypal.

Wszystko jest teraz „on the go”.. wiec im szybciej coś można zrobić tym lepiej.

Ja muszę być naprawdę zdeterminowana żeby szukać karty i potem wpisywać ja..

Tak ze kliknęłam miałam w koszyku i pewnie jakby były te opcje płatności zadziałał by “impulse purchase”.

Pozdrawiam I powodzenia! Super, ze Ci sie chce i nie daj się trollom:)

iwo
6 236
iwo 6 236
#3001.08.2020, 12:29

*takze (Zanim rzuci się na mnie ortopolicja)

omegan
7 456
omegan 7 456
#3101.08.2020, 12:35

@28

to zalezy w jakim jest wieku. moj tez sie buntowal przed jezykiem polskim jak mial lat 5, dosc dawno temu. 2 miesieczne wakacje w Polsce zmienily jego nastawienie, do dzis mowi po polsku w domu i czuje sie Polakiem.

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#3201.08.2020, 12:38

#30: Ty akurat "tak że" kliknęłaś - nie: "także". No i "zadziałałby". :)

Pozdrawiam

Ortonazipolicja

;p

irysh
676
irysh 676
#3301.08.2020, 12:54

Nie zabiorę go na Kaszuby, za legie jestem persona non grata we własnym kraju. A bardzo chciałbym pokazać mu te piękności naszej ojczyzny.

zarodnik
2 678
zarodnik 2 678
#3401.08.2020, 13:36

Dzisiaj rocznica a nie jakies ksiazeczki o psach...

iwo
6 236
iwo 6 236
#3501.08.2020, 13:39

O matko! Analfabetyzm level masters haha

Dzięki:)

Zbychu_zPlebani
5 200
#3601.08.2020, 13:56

Książkę kupiłem w preorderze. Miałem spodziewać się jej w połowie sierpnia, otrzymałem ja już w czerwcu. Zapłaciłem przelewem bo jednak karty, PayPal itd to prowizje, a cel jest szczytny. Każdy pens się liczy :) Bardzo fajna, piękne ilustracje. We wtorek moja siostra leci do Polski i przekaże ją córce mojej drugiej siostry. Polecam tą książkę.

irysh
676
irysh 676
#3701.08.2020, 15:03

No, moja żona też leci do kraju. Nie zawiezie książki, w zamian... Przywiezie teściową. A ja potem się wyprowadzam

kijevna
18 117
kijevna 18 117
#3801.08.2020, 16:02

ad 24: 'tak sie zastanawiam, po cholery piszecie komenty ktore nic nie wnosza, (...)?

chora potrzeba zaistnienia czy zwykle pustoglowie?'

omegan
7 456
omegan 7 456
#3901.08.2020, 16:06

sorry, ale te dwa wpisy nic nie laczy (poza osoba ktora je splodzila)

jesli nie rozumiesz, nie komentuj, oszczedzisz sobie 534234 kompromitacji. no chyba ze jest ci juz wszystko jedno :)

robert4543
678
#4001.08.2020, 18:06
iwo
6 236
iwo 6 236
#4101.08.2020, 19:28

Kijevna znasz powiedzenie nie tykaj g nie będzie śmierdziało? Ja nie dotykam.. choć lemza już od wielu tematów o atencję.. poszczekuje, jak mały piesek chce podgryzać nogawki... ja na to forum nie wchodzę by się taplać w G..

kijevna
18 117
kijevna 18 117
#4201.08.2020, 19:50

Spoko, bawię się jego hipokryzją:)

Delirium
17 040
Delirium 17 040
#4301.08.2020, 20:05

...cudza lepsza niż własna. ;)

renata136
15
#4502.08.2020, 10:57

#36 bardzo sie ciesze i dziekuje za mile slowa! mam nadzieje, ze mala czytelniczka bedzie zadowolona :)

renata136
15
#4602.08.2020, 11:07

#29 dziekuje za komentarz! ile ludzi tyle opinii :) Apple Pay nie ma ani Paypal bo duzo ludzi mi zglosilo obawe w ich uzywaniu. Przykro mi, ze mimo checi nie udalo sie dokonac zakupu. Jest tez opcja direct transfer. Mam nadzieje, ze jednak sie zdecydujesz bo warto :)

iwo
6 236
iwo 6 236
#4702.08.2020, 13:23

Czy ci sami ludzie zgłosili obawy do 5g i szczepionek?:)

A tak serio nie wiem czy masz możliwości analizy wejść na stronę ile osób konczy transakcje z produktem w koszyku ale bez dopełnienia płacenia.

Powodzenia:)

sheen1
2 816
sheen1 2 816
#4802.08.2020, 14:21

paypal to podstawa, kupujący ma ochronę a przede wszystkim wygodę, a jak widać społeczeństwo leniwe. ;-)

Możesz mieć różne opcje zapłaty, kto nie chce paypalem to przelewem zapłaci itd. nie ma co się ograniczać tylko z wyciągniętą ręką do klienta wychodzić. ;-)))

irysh
676
irysh 676
#4902.08.2020, 17:22

No, to ja totalny dinozaur - cash to chand.

irysh
676
irysh 676
#5002.08.2020, 17:38

No, i znów walnalem orta.

Antek_z_Zadupia
6 060
#52Wczoraj - 19:46

Mojej rodzinie psy towarzyszyły od zawsze, a mój ojciec i dziadek uważali, że dom bez psa to jak poczekalnia dworcowa.

Dramatyczne wydarzenia wojenne nie ominęły także psów. Pierwszego zakłuli bagnetami NKWDzisci, drugi, przygarnięty w kazachskim stepie bezpański borżoj, oddał życie w walce z wilkami, broniąć mojego ojca i jego siostry. Resztki borżoja zapewne trafiłyby na talerz gdyby tylko wilki zechciały się podzielić nimi. Ostatni wojenny pies mieszkał w okolicach Nowego Bytomia, w majątku rolnym, do którego moj ojciec trafił w 46r po powrcie z Syberii. Pies był rasowym owczarkiem niemieckim, mieszkał w budzie nazywał się Rolf. Było zakazane wychodzić z domu w piżamie, bo pies wtedy dostawał białej goraczki. Z tym psem wiąze sie kilka osobistych historii, ale nie na publiczne forum.

Czy rodzina mojej babki posiadała jakieś psy, a jezeli tak, to co sie z nimi stało podczas PW tego nie wiem. Ojciec mojej babki trafił do Dulagu juz w pierwszym tygodniu a reszta, w wiekszości poginęła.