Do góry

Wojna na Ukrainie spowoduje spadek dochodów na Wyspach

Wojna na Ukrainie spowoduje wzrost cen energii w Wielkiej Brytanii i jeszcze bardziej zmniejszy dochody mieszkańców – ostrzega Fundacja Resolution – niezależny ośrodek analityczny zajmujący się poprawą standardu życia osób o niskich i średnich dochodach.

Dyrektor naczelny The Resolution Foundation Torsten Bell powiedział, że chociaż ekonomiczne skutki wojny dla Brytyjczyków wydadzą się błahe w porównaniu z cierpieniem milionów Ukraińców, to jednak będą one miały znaczący wpływ na dochody zwykłych ludzi.

1000 funtów mniej

Think tank przewiduje, że dochód typowego gospodarstwa domowego na Wyspach po uwzględnieniu inflacji spadnie w tym roku o około tysiąc funtów. Gdyby tak się stało, byłby to największy spadek dochodów od połowy lat 70.

Miesięczne wydatki wzrosną już od kwietnia, gdy podskoczy górny pułap cen energii, a jednocześnie wzrosną składki na ubezpieczenie społeczne.

Wojna na Ukrainie jeszcze bardziej podniesie koszty życia, ponieważ rosną ceny paliw i innych towarów. Eksperci twierdzą, że światowe ceny surowców wzrosną jeszcze bardziej w wyniku ogłoszenia przez Wielką Brytanię, USA i UE planów ukarania Moskwy za inwazję na Ukrainę. Wielka Brytania, która otrzymuje 8 proc. ropy z Rosji, poinformowała we wtorek, że planuje wycofanie się z tego importu do końca 2022 roku.

Eksperci The RAC obliczają, że ceny benzyny w Wielkiej Brytanii mogą osiągnąć w tym tygodniu 1,60 funta za litr, a wkrótce 1,65 funta.

Inflacja ma osiągnąć szczyt w kwietniu i wynieść 8,3 proc. To znacznie więcej niż lutowa prognoza Banku Anglii, który szacował ją na poziomie 7,25 proc.

Spóźnione świadczenia

Główny ekonomista The Resolution Foundation, Adam Cortlett, powiedział, że rosnące rachunki najbardziej uderzą w rodziny o niskich i średnich dochodach. Zasugerował również, że osoby z mniejszymi dochodami staną w obliczu „kolejki górskiej” ze względu na sposób wypłacania świadczeń. Są one bowiem ustalane z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Na przykład większość świadczeń dla osób w wieku produkcyjnym oraz emerytura państwowa mają wzrosnąć o 3,1 proc. w kwietniu – w czasie, gdy wzrost kosztów utrzymania może wynieść w tym czasie nawet 8 proc.

Ośrodek analityczny wezwał kanclerza Rishi Sunaka do ogłoszenia nowego wsparcia dla rodzin borykających się z problemami.

Komentarze 14

Goran
286
Goran 286
#209.03.2022, 23:54

Żeby ukarać Putina to strzelimy sobie w stopę. Taka logika.

Nieznamir
16 716
Nieznamir 16 716
#310.03.2022, 00:03

to twoje uproszczenie, a nie żadna logika. nie strzelajmy sobie w stopę, niech Puta bierze co chce. albo walnąć go paroma bombami atomowymi, na pewno wyjdzie taniej.

perpetuummobil
229
#410.03.2022, 09:09

Trudno, jakos przezyjemy.

Sokole
10 591
Sokole 10 591
#510.03.2022, 09:22

Pieniadze to nie wszystko

omegan
14 803
omegan 14 803
#610.03.2022, 12:59

@1

dzieki takiemu mysleniu Putin jest na Ukrainie. Ignorowalismy fakt ze to bandyta i morderca, robilismy z nim interesy bo to bylo wygodne i oszczedzalo £, a ruskie za pieniadze od nas budowali armie ktora teraz pustoszy kraj w Europie. Ale jak widac niektorzy niczego sie nie nauczyli

Goran
286
Goran 286
#710.03.2022, 22:07

Ja z Putinem żadnych interesów nie robiłem. Robił je brytyjski rząd, który został brytyjskim rządem bo dostawał pieniądze od rosyjskich oligarchów. Może bardziej logiczne byłoby pozbyć się rządu który robił interesy z Putinem nawet po zajęciu przez Rosjan Krymu, nawet po otruciu Skripala i nawet po udziale Rosji w wojnie w Syrii i bombardowaniu Aleppo?

Jestem przeciwnikiem wojny. Jakiejkolwiek. Nie widzę specjalnej różnicy między wojną rosyjsko-ukraińską a wojną amerykańsko-iracką gdzie Amerykanie (razem z Brytyjczykami i Polakami) wymordowali co najmniej 650000 ludzi. W zasadzie bez żadnego powodu. Powinniśmy więc chyba ustanowić jakieś sankcje dla nas samych bo my (czyli zachód) jesteśmy większymi zbójami od Putina póki co.

Sokole
10 591
Sokole 10 591
#811.03.2022, 12:03

100% racji w #7, tylko nie widze jak jedno wyklucza drugie?

Goran
286
Goran 286
#911.03.2022, 12:47

Sokole co jest to jedno a co to drugie? Jestem zwolennikiem sankcji i izolowania bandyckich krajów ale nakładanie sankcji które najbardziej zabolą nakładających te sankcje to dosyć dziwne sankcje. Z europejskich i amerykańskich sankcji najbardziej cieszą się Chiny i Turcja bo będą miały bardzo tanią rosyjską ropę i gaz i Iran bo Amerykanie chcą teraz ropę kupować od ajatollachów którzy jeszcze niedawno ostrzyli sobie nuklearne rakiety na nas niewiernych.

Sokole
10 591
Sokole 10 591
#1011.03.2022, 12:50

Sytuacja jest wyjatkowa i rozna od amerykanskich bombrdowan kogo popadnie, bo agresorem jest jedno z najpotezniejszych militarnie mocarstw( tak myslelismy przynajmniej do niedawna)

Odpowiedz tez musi byc wspolmierna.

Agresje Zachodu nie naruszaly bardzo balansu sil na swiecie. Nie tam ze je popieram

Sokole
10 591
Sokole 10 591
#1111.03.2022, 12:53

amerykanie tez sa oczywiscie militarnym mocarstwem, ale nie planowali stalej okupacji i aneksji Afganistanu czy Iraku.

Nieznamir
16 716
Nieznamir 16 716
#1211.03.2022, 13:00

zgadzam się z Goranem, ze Ameryka jest tak samo gówno warta.

Goran
286
Goran 286
#1311.03.2022, 13:48

Sokole , tak jak Amerykanie zaatakowali kraj znacznie słabszy od siebie tak i Rosjanie zaatakowali Ukrainę która wydaje się znacznie słabsza od Rosji. Tylko głupcy atakują silniejszych od siebie. Amerykanie sp...li z Afganistanu z podkulonym ogonem i mam nadzieję że to samo stanie się z Ruskimi . Oczywiście oficjalna propaganda powie nam że wycofali się na z góry upatrzone pozycje i że osiągnęli założone cele.

Sokole
10 591
Sokole 10 591
#1411.03.2022, 14:16

#12 tutaj zgoda pelna.

Najlepiej to widac na przykladzie Jemenu ktory amerykanie bombarduja bez powodu, sorry robia to dla Saudow w ramach przeprosin ze byli za miekcy dla Iranu.

Chodzi mi bardziej o zagrozenie dla Europy i pewna przewidywalnosc.

Temat poruszalem w watku o uchodzcach.

Watpie czy przecietny amerykanin czy polak zdaje sobie sprawe do jakiego stopnia jest odpowiedzialny za naloty i ataki na inne kraje przeprowadzane przez swoje rzady.

Mysle ze ludzie tego wogole nie czuja.

Dopiero ruski u bram pozwolil cos poczuc.