Do góry

Szkocja idzie ku niepodległości

- Dni w których brytyjski rząd mówi Szkotom co mają robić lub myśleć, dobiegają końca - zapowiedział pierwszy minister Szkocji Alex Salmond. Dodał, że rząd szkocki jeszcze w tej kadencji rozpisze referendum niepodległościowe. Salmond przekonuje, że Szkocja potrzebuje niezależności, by wykorzystać swój potencjał.

Pierwszy minister Szkocji Alex Salmond

Alex Salmond zapowiadał referendum ws. niepodległości Szkocji już w maju 2010 r., kiedy niepodległościowa Szkocka Partia Narodowa (SNP), której jest liderem, zdobyła większość w krajowym parlamencie. W niedzielę, na dorocznym zjeździe partii w Inverness, polityk oświadczył, że referendum mogłoby się odbyć pod koniec trwającej kadencji szkockiego parlamentu, która upływa w 2015 r.

Szkoci będą mogli wypowiedzieć się za pełną odrębnością bądź za pozostaniem częścią Zjednoczonego Królestwa przy jednoczesnym zwiększeniu prerogatyw w polityce fiskalnej i wydatków.

W niedzielę SNP oficjalnie uruchomiła kampanię na rzecz pełnej niepodległości Szkocji. - Ta kampania nie jest dla SNP, jest to kampania na rzecz Szkocji. Jest to kampania dla każdego, kto mieszka w tym kraju, niezależnie od tego skąd pochodzi, ani na którą partię głosował - powiedział szef kampanii, Angus Robertson. - Będziemy docierać do tak dużej liczby wyborców, jak to tylko możliwe - dodał.

Coraz więcej zwolenników niepodległości Szkocji

Przeprowadzony w październiku br. sondaż brytyjskiego instytutu ComRes wykazał, że idea suwerenności Szkocji ma coraz więcej zwolenników w całym Zjednoczonym Królestwie i po raz pierwszy ich liczba przerosła liczbę przeciwników.

Wśród Szkotów za utrzymaniem unii z Anglią, Walią i Irlandią Północną opowiedziało się 37% respondentów. Przeciwko było aż 49%. 38% Anglików chciałoby utrzymać unię, ale 39% – nie.

Komentarze 36

Pulkownik
Aberdeen
7 807 62
Pulkownik Aberdeen 7 807 62
#124.10.2011, 07:22

kurde, odlaczymy sie od bogatej anglii i umrzemy z glodu...

leonek
552
leonek 552
#224.10.2011, 07:37

i znowu anarchia nastapi... a mialo byc tak pieknie...

macau
852
macau 852
#324.10.2011, 08:29

szczerze, to nie widze najmniejszego powodu dla ktorego Szkocja nie mialaby sobie poradzic..

filmowiec
10 601 2
filmowiec 10 601 2
#424.10.2011, 08:53

jest jedno ale, czy szkocja automatycznie stanie sie czlonkiem unii europejskiej? jesli nie to polacy do domu

Profil nieaktywny
weeges
#524.10.2011, 09:17

hm... buduja 10km lini tranwajowej po cenie promu kosmicznego wraz z kosztami ekspedycji na Marsa a oni chca zarzadzac krajem ??? cos mi sie wydaje ze szkocja cierpi na ten sam syndrom co polacy:
- w srod 38mln ludzi nie potrafia znalesc 10 ktorzy kopia pilke i wsrod 38mln ludzi nie pografia znalesc premiera ktory potrafilby rzadzic ....

Negocjator
7 809 9
Negocjator 7 809 9
#624.10.2011, 09:31

Wszystko zalezy jak sie to potoczy, czy szkocja stanie sie odrebnym panstwem (jak Czechy i Slowacja, czy panstwa balkanskie) czy pozostanie w Uni UK na bardzo luznych warunkach, tak jak na przyklad stan Texas w USA (ktory w rzeczywistosci jest praktycznie odrebnym panstwem).

mietek
1 782 147
mietek 1 782 147
#724.10.2011, 09:41

Znaczy trzeba bedzie sie przeprowadzic do Angli, tepawym szkotom wydaje sie ze jak maja rope na morzu polnocnym to beda drugim kuwejtem, nie licza chociazby nawet tylko dlugu jaki ma wielka brytania a ktorego czesc beda musieli splacac sami debile... nie mowiac o stopie bezrobocia i wyplacanych zasilkach opierdalaczom ktorym sie pracowac niechce albo zyja na kocia lape zeby wiecej benefitow dostawac.

Profil nieaktywny
DzieckoWeMgle
#824.10.2011, 09:42

Przeciez w ich zylach od dawna toczona jest angielska krew...

kuki30
891
kuki30 891
#924.10.2011, 10:00

weeges sam bym tego lepiej nie napisal poz

tygrys7879
876
#1024.10.2011, 10:41

Weeges masz racje . krotko i na temat :-)
Filmowiec - zanim Szkocja zdobylaby niepodleglosc to UE sie rozpadnie . poza tym do wstapienia do EU wystarczy jeden glos sprzeciwu , ktory dla psikusa moze zalatwic Wielka Brytania ( ale czy ciagle bedzie wtedy wielka ) . Za duzo znakow zapytania.
Poza tym cos mi sie zdaje ze naprawde ciezkie czasy ida w Szkocji, bo zaczynaja byc maglowane inne tematy na oktaglo a nie jak jest faktycznie...

BD.K
20 493 1
BD.K 20 493 1
#1124.10.2011, 10:59

4 lata do referendum to szmat czasu
nie ma sie czym podniecac

Profil nieaktywny
weeges
#1224.10.2011, 11:46

szkocja miala swoj oil peak czyli maksymalne wydobycie ropy lub gazu w 1999r. w zeszlym miesiacu zostalo podane do wiadomosci,ze oszacowane zloza ropy i gazu na morzu polnocnym wyczerpia sie w ciagu najblizszych 15-20 lat czyli jednego pokolenia, a o odkryciu nowych zloz czy robienie nowych odwiertow ani slychu ani widu ...

http://www.guardian.co.uk/business/...
The decline has long been forecast. But what no one knows is how steep it will be - nor when the oil will finally run out. The government estimates that there are still between 16.5 and 25.5 billion barrels of oil to be recovered in the North Sea. Based on current production levels, that equates to 16 to 25 years of production left. But these figures include oil yet to be discovered, so are unreliable. Using companies' plans, fewer than 10 billion barrels would be delivered. That would see the North Sea run dry within a decade. It seems the government has finally woken up to the fact that the industry itself will determine how much longer the North Sea lasts.

jezeli oni mysla,ze ropa to cud, miod i orzeszki ktore rozwiaza wszelakie problemy, to sie niestety grubo sie myla. 15 lat zleci im szybciej niz sie spodziewaja. szkoci nie maja takiej mentalnosci co chinczych, ktorzy nie lubia jak sie czasu marnuje ( http://demotywatory.pl/3469190/Chin... )
lenistwo szkotow oraz rozpasiony socjal ( http://news.bbc.co.uk/1/hi/8000029.... ) w glasgow w ktorym zyje ok 1/2 populacji szkocji, gdzie 1/3 mieszkancow zyje z kuronowy zrobi swoje i dopelni czare goryczy ...

druga sprawa to sprawa szkockiego nacjonalizmu : czy w szkotach obudzi sie drzemiacy nacjonalizm tak jak w irlandczykach polnocnych ??

trzecia sprawa: szkocja po uzyskaniu niepodleglosci musialaby przestawic sie z mentalnie oraz fizycznie z gospodarki wydobywczej na gospodarke innowacyjna tj komputery, robotyke, biotechnologie ... etc etd. czyli taka ktora daje duzo pieniedzy. zainteresowanych zachecam do wykladu prof. rybinskiego nt problemow czekajacych polske w ciagu nastepnej dekady.

szkocja niepodlegla - owszem jak najbardziej,ale ja sie pakuje i zwijam manatki.

Profil nieaktywny
DzieckoWeMgle
#1324.10.2011, 12:51

Przez nastepne 20 lat zloza sie i moze wyczerpia ale odkorkują te ktore 15- 20 lat temu zostaly zamkniete ze wzgledu na archaiczne w przeszlosci metody wydobycia.
Tech posunie sie do przodu i wiercić beda glebiej

Irek
1 937
Irek 1 937
#1424.10.2011, 13:16

tygrys7879
#10 | Dziś - 10:41
.
Weeges masz racje . krotko i na temat :-)
Filmowiec - zanim Szkocja zdobylaby niepodleglosc to UE sie rozpadnie . poza tym do wstapienia do EU wystarczy jeden glos sprzeciwu , ktory dla psikusa moze zalatwic Wielka Brytania ( ale czy ciagle bedzie wtedy wielka ) .

Wielka Brytania, to wyspa i zawsze bedzie wielka, chyba, ze zaleje ja woda. Szkocja jest jej czescia. Wielka Brytania, to nie panstwo i nie moze sie niczemu w polityce sprzeciwiac. Doucz sie.

Scott_David
4 693
Scott_David 4 693
#1524.10.2011, 14:10

Szkocja juz w UE jest i bedzie nadal. Informacje na ten temat mozna znalesc na stronie SNP. No ale trzeba umiec czytaj w jezyku angielskim...

Scott_David
4 693
Scott_David 4 693
#1624.10.2011, 14:12

Wilka Brytania to Anglia, Szkocja i Walia... Wiec jak nie bedzie Szkocji to chyba juz unia padnie co nie... I nazwa bedzie bezsensowna. Zostanie Zjednoczone Krolestwo, Anglia, Walia, Irlandia Pln.

roby
475
roby 475
#1724.10.2011, 15:30

A ja jestem za bo nielubię angoli

Profil nieaktywny
DzieckoWeMgle
#1824.10.2011, 15:53

Po odejsciu Szkocji od Wielkiej Brytanii nazwą wyspę- Brytanią po odejsciu Walii zas bedzie
Mniejsza Brytania

tygrys7879
876
#1924.10.2011, 16:30

Scott Dvid ...
Tak sie sklada ze potrafie angielskim sie poslugiwac . A ze nie doczytalem...moge siemylic.

Scott_David
4 693
Scott_David 4 693
#2024.10.2011, 16:41

tygrys7879
Nie pisalem tego tylko do Ciebie. Szczegolnie to do tych co najwicej pieja i mucza tu.

mietek
1 782 147
mietek 1 782 147
#2124.10.2011, 16:44

scott david wnoszac po ilosci Twoich komentarzy, kierowales uwage do samego siebie

Scott_David
4 693
Scott_David 4 693
#2224.10.2011, 16:57

mietek nie do samego siebie mam poprostu konto jedno i to samo od poczatku powstania tego portalu dlatego posiadam taka ilosc wpisow. Niektorzy w ciagu miesiaca taki wynik osiagaja...

mietek
1 782 147
mietek 1 782 147
#2324.10.2011, 18:50

a juz myslalem ze to taka wspolczesna forma katarsis, albo powrot do publicznej samokrytyki z czasow josefa dzugaszwilego. pozdro.

wyjatkowy
50
#2424.10.2011, 19:38

weeges
#5
Z tego co sie orientuje Szkocja ma cos okolo 5 milionow mieszkancow , a nie 38 milionow
I wkleje cytat

"Szkocja jest obok Irlandii centrum przemysłu whisky. Ważnym elementem gospodarki jest rybołówstwo i wydobycie ropy naftowej z dna Morza Północnego. Siedzibą wielu kompanii naftowych jest Aberdeen. Przemysł skupiony jest w centralnej części kraju, na terenach Niziny Środkowoszkockiej i na wschodnim wybrzeżu. Rozwinięty jest przemysł metalurgiczny (hutnictwo żelaza i aluminium), elektrotechniczny, elektroniczny, maszynowy, chemiczny, włókienniczy, papierniczy i spożywczy. Urodzajne tereny rolnicze ciągną się od pasa centralnych nizin, poprzez wschodnie wybrzeże, aż do Fraserburgha. Uprawia się głównie jęczmień i owies"

nshadow.
3 372
nshadow. 3 372
#2524.10.2011, 19:53

#13 hehe sie usmialem :)) napisz cos jeszcze...

nie wiem czy ktokolwiek sie zapoznal z dokumentem wypuszczonym pare miesiecy temu, a ktory nosi nazwe Scottish Energy Strategy. W tym to dokumencie wyraznie zaznaczono, ze gazu i ropy w obecnie odkrytych i mozliwych do eksploatacji zlozach na morzu polnocnym starczy przy obecnym zuzyciu na max 5-6 lat. Dlatego tez caly rzad zadeklarowal sie, przed 2020 rokiem energia ze zrodel odnawialnych ma pokrywac wieksza czesc zapotrzebowania. Zobaczcie ile jest juz odpalonych projektow elektrowni wiatrowych, plywowych czy falowych. Maja juz strach przy dupie bo za chwile sie okaze, ze wydobycie gazu stanie sie nieoplacalne, juz teraz w niektore zloza musza wciskac co2 zeby cos jeszcze wyszlo. Dlaczego na poludniu po cichu budowane sa 3 potezne podziemne zbiorniki na gaz, ktory bedzie importowany z polnocnej afryki skoro szkocja to kuwejt polnocy?
bez niezaleznosci energetycznej, ciezko bedzie z ta niepodlegloscia
a cos mi sie wydaje, ze szkoci chca tej niepodleglosci, zeby mogli odpierdalac takie misie jak tramwaje czy budowa parlamentu bez zadnych patrzacych im na rece i rozdajacych kase na projekty angoli. A wiadomo, ze kazdy kraj ma takiego misia na jakiego go stac. :)

bodek07
87
bodek07 87
#2624.10.2011, 20:32

dobrze ze mam do czego wracac

bialy78
75
bialy78 75
#2724.10.2011, 20:37

mietek- Rope na morzu polnocnym i nie tylko, bo w wielu rejonach swiata( zatoka meksykanska czy nigeria) posiada BP- najwieksza na swiecie kompania naftowa a nie szkocja czy tez anglia. W przypadku podzialu zyski beda dzielone wedlug udzialow w BP-proste, w sumie nic sie niezmieni pod tym kontem. Dla szkocji co sie zmieni to podatki osiagane ze sprzedazy whisky i turystyki, ktora to swietnie sie sprzedaje na calym swiecie i niedzielenie sie nimi z reszta UK.
Co do ropy itp. nshadow- racja do 2020 roku 100% a nie wiekszosc ma byc czerpane z energii odnawialnych. Juz sie podnosza glosy, ze jest to za krotki okres i niezostanie ten termin dotrzymany, ale juz sam zamiar pokazuje przyszly kierunek. Aha elektrownie nuklearne narazie pozostana, a nawet budowane sa nowe.

nshadow.
3 372
nshadow. 3 372
#2824.10.2011, 23:00

nikt nie buduje obecnie zadnej elektrowni atomowejw ukeju. jedyne co zrobili to okreslili miejsca nadajace sie pod budowe tylko, ze kilka z tych miejsc juz wykluczyli a reszta projektow zostala na czas blizej nieokreslony opozniona (glownie ze wzgledu na szum wokol fukushimy). W szkocji nie bedzie zadnej nowej elektrowni pomimo, ze angole wskazali odpowiednie miejsce. Salmond wyraznie powiedzial, ze kieruja sie w strone energii odnawialnej i dwie elektrowie, ktore dostarczaja obecnie prad beda zamkniete w ciagu najblizszych kilkunastu lat. I to tyle by bylo atomow w szkocji.

a bedac upierdliwym - do 2020 ma byc pokryte 100 procent zapotrzebowania na energie elektryczna. Nie jest to wcale takie nieosiagalne. Poprzeczki jakie sobie postawili w latach ubieglych przeskoczyli z zapasem wiec dlaczego nie? Sama energia fal morskich naokolo wybrzeza szkocji jest w stanie pokryc calkowicie zapotrzebowanie na prad. Ceny gazu i pradu podskoczyly znaczaco i co premier powiedzial? Musimy sie zwrocic w strone energii odnawialnej zeby bylo taniej. Zamknal usta wszelkiej masci greenpeacom, ekologom i przeciwnikom swoich pomyslow :)

nshadow.
3 372
nshadow. 3 372
#2924.10.2011, 23:09

upadl tez ostatnio poroniony pomysl zbudownia elektrowni na biopaliwo niedaleko grangemouth. Miala to byc najwieksza w uk elektrowia spalajaca biomase. Wszystko by bylo super gdyby nie fakt, ze w tym kraju nikt biomasy na taka skale nie produkuje... A najciekawsze, ze glownym opalem mialo byc drewno :) Widzial ktos tu lasy opalowe? Otoz wymyslili sobie, ze drewno sprowadzaliby ze stanow i kanady.
No i na szczescie tego misia juz nie zbuduja :)

Profil nieaktywny
weeges
#3025.10.2011, 08:13

@ wyjatkowy - ty chyba nie potrafisz czytac, wyrywasz zdania z kontekstu i urabiasz pod wlasne wydzimisie .....

@ nshadow - biorac pod uwage kalorycznosc drewna i koszt wytworzenia 1kg kwh energi z pary wodnej.. to faktycznie, caly swiat musi byc glupi bo uzywa wegla ;). projekt opalania elektrowi drewnem jest sam w sobie nieoplacalny...

Scott_David
4 693
Scott_David 4 693
#3125.10.2011, 10:41

W Stotsman jest nawet fajny artykol.

Scott_David
4 693
Scott_David 4 693
#3225.10.2011, 10:42

*The Scotsman

dub_warrior
353
#3325.10.2011, 18:08

@16
bo jebnę :D
albos taki matoł albo se jaja robisz?

dub_warrior
353
#3425.10.2011, 18:11

"... po odejsciu Szkocji od Wielkiej Brytanii..." Dziecko we Mgle... hahahahaha, z kim ja sie tu zadaje, ja pierdole :D

dub_warrior
353
#3525.10.2011, 18:31

Wielka Brytania i Irlandia to nazwy wysp.
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytani i Irlandii Północnej to nazwa państwa, w skład którego wchodzi Anglia, Szkocja, Walia i Irlandia Północna (kawałek Irlandii, który nie chciał się przyłączyć do nowopowstałego Wolnego Państwa Irlandzkiego w 1921 z powodów religijnych, gdyz zamieszkiwali ten teren głównie protestanci a Irlandię katolicy)

syn.szefa
4 144
syn.szefa 4 144
#3625.10.2011, 18:54

Szczerze, to nie sie mi, zeby niepodleglosc Szkocji cokolwiek zmienila dla mieszkajacych tu Polakow. Jesli wiec chca miec swoj wlasny kraj, prosze bardzo, niech sobie zrobia.
Tyle, ze znajac kolonialne podejscie Anglikow, to pozwola Szkocji na niepodleglosc tylko wtedy, gdy beda wiedziec, ze juz nic wiecej ze Szkocji nie wycisna i pora ja porzucic jak zuzyta zabawke.
Zupelnie jak Irlandie gdy wykopali z niej prawie caly wegiel....

Zreszta zwiazek obydwojga narodow trwa od tak dawna i jest tak scisly, ze stanowia one jeden kraj i operacja podzialu kosztowac moze tyle, ze zadac sobie mozna by pytanie - po co??
Konstytucje da im Unia, wojska Nato, jezyk Anglicy, gazety Murdoch, a łososia Norwegia.