Do góry

Podwyżka VAT z 17,5 do 20 procent

Od dziś w Wielkiej Brytanii obowiązuje nowa, podwyższona stawka podstawowa podatku VAT – obejmująca większość towarów i usług. Z 17,5% wzrosła ona do 20%.

Przedsiębiorcy sami zdecydują, czy 2,5-procentową podwyżkę wezmą w całości lub częściowo na siebie, czy obciążeni zostaną klienci. Z badań firmy konsultingowej KPMG wynika, że większość sklepów podniesie w styczniu ceny o więcej niż 2,5% - by wykorzystać podwyżkę VAT-u do zakamuflowania zwyżek cen.


20-procentowy podatek VAT nie obejmuje większości produktów żywnościowych, książek, gazet i magazynów, ani ubranek dziecięcych. Na te produkty obowiązuje stawka VAT 0%.

Towary

W związku ze zmianą, na rządowej stronie direct.gov.uk opublikowano kilka istotnych informacji dla konsumentów. Jeżeli płacisz w całości za coś, co nabyłeś lub co zostało Ci dostarczone 4 stycznia lub po tej dacie, obowiązuje nowa, 20-procentowa stawka podatku. Jeśli jednak płacisz 4 stycznia lub później za coś, co otrzymałeś przed tą datą, wówczas zastosowanie ma jeszcze stara stawka podatku.

Usługi

Jeżeli nabyłeś usługi, których realizacja rozpoczęła się przed 4 stycznia, ale wciąż jest w toku, usługodawca ma prawdo naliczyć stary 17,5-procentowy VAT za prace wykonane do 3 stycznia i nowy 20-procentowy VAT za prace wykonywane od 4 stycznia.

Jeśli usługa została wykonana przed 4 stycznia, ale płatność dokonywana jest po tej dacie, usługodawca może zdecydować czy naliczyć stara, czy nową stawkę podatku VAT.

Poradnik Emito.net
W Wielkiej Brytanii istnieją trzy podstawowe stawki podatku VAT: 20%, 5% i 0%. Pewne dobra nie są jednak nim objęte. Podatek VAT

Europejski standard

Rząd twierdzi, że podwyżka była konieczna w celu obniżenia deficytu budżetu Wielkiej Brytanii.

Podwyższając VAT do 20%, Wielka Brytania dołączyła do większości krajów europejskich, w których obowiązuje taka sama stawka tego podatku. 17,5-procentowy VAT był jednym z najniższych w Unii. Najniższy VAT jest na Cyprze, gdzie wynosi 15 proc. W Hiszpanii jest to 16%.

Od 1 stycznia 2011 roku w Polsce podstawowa stawka podatku VAT uległa podwyższeniu z 22% na 23%.

Komentarze 18

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#104.01.2011, 10:43

A kiedy rząd zacznie robić coś dla ludzi?

TuneUp
70 455
TuneUp 70 455
#204.01.2011, 14:45

a pisiory i tak plują na rząd polski, bo podwyższył VAT o 1%...

Profil nieaktywny
weeges
#304.01.2011, 15:03

masz racje tomcio. Tylko jest jedna mala roznica : w gore przez to idzie wszystko, zwlaszcza jedzenie , bo podwyzka VATu o 1% ( paliwo, transport, uslugi i na koniec sam VAT na jedzenie ktory wynosi juz 23% ) powoduje ok 15% wzros ceny zywnosci;)

TuneUp
70 455
TuneUp 70 455
#404.01.2011, 15:19

niespecjalnie w to wierzę, jakaś egzotyczna matematyka dała ci taki wynik :/

ale skoro tak uważasz, to o ile realnie pójdą w górę ceny w UK? 45%?

jajcon
766
jajcon 766
#504.01.2011, 16:38

I'm no bother :)

Zbychu_zPlebani
7 760
#604.01.2011, 23:03

weeges
#3 | Dziś - 15:03

masz racje tomcio. Tylko jest jedna mala roznica : w gore przez to idzie wszystko, zwlaszcza jedzenie , bo podwyzka VATu o 1% ( paliwo, transport, uslugi i na koniec sam VAT na jedzenie ktory wynosi juz 23% ) powoduje ok 15% wzros ceny zywnosci;)

lepperyzm roku, myslenie dwuch klientow przy piwie, rzal.pl

wzrost vatu ze stawki 22% na 23% powodóje ok 0.82% wzrost cen rzywnosci

proste jak cos kosztowalo 1,22pln to teraz 1,23pln, czyli 1gr wiecej (ten grosz w tym przypadku to wzrost o 0,82%)

to rze vat wzrosl na wszystko usługi, transport, paliwo itd, nie oznacza rze w koncowej cenie produktu te podwyzki sie zkómulujom.

kolega nie rozumie co to jest podatek Vat (podatek od wartosci dodanej).

spróbóje to wyjasnic łopatologicznie:
jest piekarz, posrednik(transport), sprzedawca, klijent

piekarz piecze chleb, wycenia go na 1pln spżedaje posrednikowi i dolicza vat 23% czyli za 1,23pln. posrednik odlicza zaplacony vat za zakup tego chleba oraz odlicza vat naliczony za paliwo itp. wycenia swojom prace na 1pln i spżedaje spżedawcy za 2pln plus vat 23% czyli za 2,46pln. sprzedawca odlicza sobie vat czyli 46gr wycenia swojom marrze na 1pln i sprzedaje kijentowi za 3pln plus vat 23% czyli 3,69pln. czyli cały wat zapłacil klijent (69gr)

a jak to bylo gdy byl vat 22%?

piekarz piecze chleb, wycenia go na 1pln spżedaje posrednikowi i dolicza vat 22% czyli za 1,22pln. posrednik odlicza zaplacony vat za zakup tego chleba oraz odlicza vat naliczony za paliwo itp. wycenia swojom prace na 1pln i spżedaje spżedawcy za 2pln plus vat 22% czyli za 2,44pln. sprzedawca odlicza sobie vat czyli 44gr wycenia swojom marrze na 1pln i sprzedaje kijentowi za 3pln plus vat 22% czyli 3,66pln. czyli cały wat zapłacil klijent (66gr)

przy vacie 22% klijent płaci 3.66 a przy wacie 23% 3.69.
czy groszy rórznicy. czyli wzrost o 0,82%

oczywiscie jest wolny rynek i ceny moga se skakac jak chcom ale napewno nie jest to spowodowane podniesieniem vata

pozdrawiam

TuneUp
70 455
TuneUp 70 455
#704.01.2011, 23:34

dla sprzedawców i producentów to będzie doskonały pretekst by podnieść ceny, tak jak dla moherków jest to świetny pretekst by poujadać na rząd...
nic nowego...

Zbychu_zPlebani
7 760
#805.01.2011, 00:05
Profil nieaktywny
Shaun_The_Sheep
#905.01.2011, 09:43

Impact on Low Income Groups

The report finds that the impact of any change in VAT would hit lower income groups most severely, given that they tend to pay above average levels of VAT as an indirect tax on spending.

During the last fiscal year, the bottom quintile of earners paid 28% of their gross income in indirect taxes, with VAT payments representing more than 12% of their disposable income.

This compares to the average household in the UK which paid 14% of their gross income in indirect taxes, and 7.4% on VAT.

High income earners paid 10% of their gross income in indirect taxation and VAT represented 5.9% of their disposable income. However, to put this into context, the top quintile still paid 175% more in VAT than the bottom quintile (£6.6bn compared to £2.4bn).

http://press.kelkoo.co.uk/20-vat-ra...

Wszystko zalezy jak sie liczy.

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#1005.01.2011, 13:23

ok, najbiedniejsi z 10,000 do dyspozycji wydali na VAT 1200. w tym roku wydadza wiec 1371, o 171f wiecej

najbogatsi ze 100,000 wydali na VAT 5900 i w 2011 wydadza 6743 czyli 843f wiecej

czyli nawet z twojego przykladu wynika, ze bogatsi bardziej ucierpia. mozna udowodnic co sie chce, odpowiednio dobierajac fakty....

Profil nieaktywny
Shaun_The_Sheep
#1105.01.2011, 13:35

to analiza z kelkoo, nie moja i pewnie w "£" odczuje to bardziej niz ci z grupy "Low Incom".

tu chodzi o "% of disposable income"
po prostu ci najmniej zarabiajacy straca najwieksza czesc swych dochodow.

jest tez tak, ze ja moge ograniczyc wydatki na kino, pub, wakacje ...
Ci z niskimi dochodami juz to wczesniej zrobili i odczuja to jako dodatkowe uszczuplenie budzetu na podstawowe potrzeby

ja pewnie mniej odczuje te £843 niz "Low Income Group" ich £171

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#1205.01.2011, 13:42

ale z drugiej strony, ci mniej zarabiajacy, proporcjonalnie do rozporzadzalnych dochodow, dostana wieksza ulge z tytulu podwyzszenia kwoty wolnej od podatku. od kwietnia o 1000 i tak do 2014 gdy ba byc 10,000 wolne od podatku

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#1305.01.2011, 13:43

btw Shaun, gratuluje dochodow! (biorac pod uwage twoj wpis z #11;-)

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#1405.01.2011, 13:45

wlasnie ciagnac to dalej, ci najbiedniejsi straca 171 na vacie a zyskaja 200 na wyzszej kwocie wolnej od podatku.....na nie ma co robic masakry!

Z_Gwinta
198
Z_Gwinta 198
#1505.01.2011, 13:47

Przecie mowa jest o roku podatkowym - 171 funa rocznie to ok. 15 funtów miesiecznie - myslicie, ze najmniej zarabiajacy zdechna z glodu, bo zaplaca 15 f miesiecznie wiecej za swoje zakupy???

Nie byloby problemu, gdyby ceny skoczyly tylko o te 2,5 %. Przewiduje sie jednak, ze sprzedawcy podniosa je o 5-8%. Okazja czyni zlodzieja.

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#1605.01.2011, 13:50

no wlasnie w tym caly problem. bo my sobie tak dywagujemy teoretycznie, a co bedzie w rzeczywistosci to sie dowiemy wkrotce......

Profil nieaktywny
Shaun_The_Sheep
#1705.01.2011, 13:50

nie siedze w rachunkowosci wiec tyklo zacytowalem tych co chcieli cos pokazac
pewnie tak, jak pisalem - wszystko zalezy jak sie liczy.

tak czy inaczej tym co pracuja zawsze wiatr w oczy

ottimo
1
ottimo 1
#1810.02.2011, 19:21

Ludzie na etacie nie mają szans, opłaty idą w górę, a wypłaty stoją - trzeba zacząć szukać innego zajęcia

http://superbiznes.eu