Do góry

Brytyjska pomoc socjalna idzie pod nóż

W związku z właśnie ogłoszonym przez rząd planem oszczędności budżetowych, znacznemu przeobrażeniu ulegnie system socjalny na Wyspach. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany.



  • W chwili obecnej 870 tys. rodzin w Wielkiej Brytanii otrzymuje tax credits na więcej niż dwoje dzieci. Sytuacja ma się zmienić. Jeśli trzecie dziecko urodzi się później, niż w kwietniu 2017 r., rodzice nie otrzymają na niego zasiłku tego typu. Bez zmian pozostaje natomiast child benefit. Zasiłek w pełnej kwocie wciąż przysługiwać będzie rodzinom, w których dochód nie przekracza £50 tys. oraz w kwocie okrojonej rodzinom z dochodem do £60 tys.

  • Maksymalna roczna wysokość pomocy finansowej, jaką można otrzymać od Państwa maleje z £26 tys. do £23 tys. w Londynie oraz do £20 tys. w pozostałej części UK. Limity nie będą obejmowały następujących zasiłków: Working Tax Credit, Disability Living Allowance, Personal Independence Payments oraz WRAG (część ESA).

  • Osoby w wieku 18-21 lat nie będą dłużej upoważnione do otrzymywania dodatku mieszkaniowego (Housing Benefit)

  • Wysokość większości zasiłków dla osób pracujących zostanie zamrożona na 4 lata począwszy od kwietnia 2016 r.

  • Rodziny z dochodem większym niż £30 tys. rocznie (£40 tys. w Londynie), a wynajmujące mieszkanie councilowskie lub spółdzielcze, będą musiały płacić za wynajem stawkę wolnorynkową. Pozostałym opłata miesięczna powinna zostać zmniejszona – o 1 proc. rocznie przez trzy kolejne lata.

W rezultacie zapowiadanych zmian oczekuje się, że liczba osób, które będą kwalifikowały się do otrzymania Universal Credit zmniejszy się o ok. 300 tys.

Zapowiedzi dotyczące “zaciskania pasa” w zakresie wydatków socjalnych słyszeliśmy już od dawna. W reformach rząd upatrywał szansy na 12 mld funtów oszczędności. Wszystkie cięcia, które ostatecznie zapowiedziano, mają przynieść w sumie 9 mld. Pozyskanie brakującej części zdecydowano się rozłożyć w czasie.

Więcej na temat znajdziecie w tekście Benefit changes: Who will be affected? na stronie BBC.

Komentarze 32

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#110.07.2015, 09:46

To jest ok, natomiast likwidacja grantów dla studentów z biedniejszych rodzin... coż, widać gdzie idzie polityka - bogaci dalej będą się bogacić, reszcie bęzie ciężej się przebić....

CouncilSquad
102
#210.07.2015, 11:26

Polecam zacząć cięcia od góry

http://www.emito.net/mieszkanie/wia...

bylem
29
bylem 29
#310.07.2015, 12:22

kijevna, grant dla studentow nie zostanie zlikwidowany tylko zamieniony na pozyczke - maintenance loan bedzie wieksza. tak to bedzie obciazenie dla studentow - dodatkowe okolo 14 tys funtow w pozyczce (przez 4 lata) i mogliby obciac inne granty - adult dependent, child care grant, PLA, disability student allowance. Zgadzam sie, ze to moze byc troche nie fair, ale narzekanie na to jest przesadzone. Jesli o studentow to ... oszczednosci sa w innych miejscach i starczy rzucic okiem na to co sie stalo z kilkoma collegami i jak dziala SLC.

karpio30
2 144
karpio30 2 144
#410.07.2015, 12:27

co do socjali to sie zgadzam bo tak naprawde Ci ktorych dochod przekracza 30 tysiecy rocznie ( houshold income) sa w stanie doplacic do tej ,,wolnorynkowej'' stawki. Mozwe w koncu mieszkania beda przyznawane tym ktorzy maja taka realna potrzebe

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#510.07.2015, 12:44

bezzwrotna pozyczka?

bylem
29
bylem 29
#610.07.2015, 12:50

? - kijevna, pozyczka, ktora bedzie sie splacac zgodnie z regulacjami - jak na razie - jesli zarabiasz wiecej anizeli 21 tys funtow to zaczynasz splacac (moge podac szczegoly). O wlasnie - mogliby obnizyc prog splaty do np. 18 tysiecy! I to juz byloby cholerna oszczednosc. grant ktory obcinaja wynosi na razie 3387 funtow rocznie - studia 3 letnie - razem okolo 10-11 tysiecy dodatkowej pozyczki. dodatkowej do Maintenance loan i tuition fee loan. pozyczka jest calkowicie likwidowana po 25 latach (write off)

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#710.07.2015, 12:56

Nie przeszlam przez ten system, więc być może błądzę, ale jesli coś co wspierało studiujących za darmo zostało zamienione na pozyczkę, która trzeba zwrócić przy niskim w sumie progu zarobków to to nie jest dobrze i nie jest ok.

bylem
29
bylem 29
#810.07.2015, 13:06

zgadzam sie z Toba, powinni ten grant zostawic, a obciac inna pomoc. To nie jest tragedia, ale raczej nieudacznosc urzednikow i pojscie po najmniejszej linii oporu. to nie jest fair i mysle, ze wielu ludzi instynktownie wyczuwa, ze to nie jest fair. Bo od razu powiem Tobie, na jasna cholere daja dla dzieci (child care grant) to nie wiem. Niech inni sie tym zajmuja (HMRC w postaci tax credit - co i tak robia). Dlaczego nagle student ma dostawac wieksza pomoc (bo dostaje na dzieci troche wiecej z student loan company). ale dlaczego?
oszczednosci mogliby zrobic gdzie indziej. To jest temat bliski mojemu sercu, dlatego mam mieszane uczucia co do tego co zrobili, choc nie jest to tragedia jak pisalem. roznica bedzie taka:
pozyczka na oplacenie studio - powiedzmy 9000 rocznie
maintenance loan - 3500 czyli razem 12.5 tysiaca - razy 3 daje kolo 40000 dlugu na koniec studio
teraz bedzie trzeba dodac dodatkowe 11000 czyli zamiast 40000 beda miec 52000. ciagle ok, ale... gdzies ta kropla przeleje czarke.

akad82
108
akad82 108
#910.07.2015, 13:33

zgodze sie z kijevna. polityka idzie w jedna strone I bogaci beda jeszcze bogatsi. dzieciaki z biedniejszych rodzin na studia pieniadzy nie dostana. musza oddac pozyczke jak tylko zaczna zarabiac rewelacyjne 21K rocznie...szal!! za to w budzecie znalazly sie pieniazki ,zeby zrezygnowac z podatku od darowizny. zwiekszyli go do 1milliona. czyli dzieciaki z bogatych rodzin otrzymujace w spadku super-duper chate podatku nie zaplaca.
spokojnie, jeszcze pare lat i wmowia ludziom ze NHS i state schools tez sa be i przejda na system prywatny.

madziallenaa
7
#1110.07.2015, 13:51

Czym sie przejmujecie? Maintenance grant jest zastapiony pozyczka ale za to prog od kiedy sie splaca jest wyzszy, wiec chyba raczej sie balansuje? Wieksza pozyczka nie zwieksza platnosci miesiecznej tylko czas splacania. Z reszta, przy nowym progu, nawet jesli bedziesz zarabiac £30tys rocznie to splata pozyczki bedzie niecale £70 miesiecznie. Sory, ale gdy juz bede zarabiac taka kwote na rok to mi bedzie wisialo ze zabieraja mi te £70. Dla mnie student loan tutaj to jest super sprawa. W polsce mozna sobie tylko pomazyc o takiej pomocy. A ze musisz splacic pozyczke studencka spowrotem? Nie ma nic za darmo; taka sama kwote zaciagnac w banku by kosztowalo wiele tysiecy odsetek przez lata.

bylem
29
bylem 29
#1210.07.2015, 13:56

kijevna nic nie pisala o kierunku polityki!? tylko wspomniala o grantach na studentow. W jakim kierunku idzie ta polityka akad? bo jesli mowimy o racjonalizacji wydatkow to fakt - idzie w dobrym kierunku, choc ... jakimis zawijasami. Niech zwiekszyli ten podatek od darowizn do miliarda. co ciebie on obchodzi? zwiekszyli dochod ktory jest nieopodatkowany - najbiedniejsze rodziny skorzystaja!!!!!!!!!
jasne ze musza splacac - bo to jest pozyczka, i od razu tobie powiem, ze jest grupa studentow ktora sklada podania o pozyczke, granty bo to dla nich dochod!
place studentow nie sa wliczone do wyliczania ich pozyczki - czyli student pracujacy na pol etatu (niech zarobic 5000) + pozyczka 3.500 + grant 3300 ma wiecej anizeli osoba ktora zarabia miimalna place - dla mnie to chore. Jesli zyja ze soba to moga miec i z 25000-30000 dochodu. I tak jest dla niektorych!!!!!!!! Obnizyli podatki (corporate tax aby firmy mogly zatrudniac). to jest super. I nalezy zaatakowac opasly socjal. i to robia -nieudacznie troche, ale idzie w dobrym kierunku. podaj szczegoly a nie ogolniki.

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#1310.07.2015, 14:56

jak zaczniesz dorosle zycie i będziesz chciala się dalej kształcić, albo zacząc zbierać na depozyt na własny dom to każde głupie 70f będzie miało znaczenie - spłacanie pozyczek znowu opóźni start do kupna swojego mieszkania i tak dalej i tak dalej...
poza tym płacz nad brakiem np: GP, pielęgniarek... jak to pomoże w ich kształceniu?
ciekawe co z szampanem dla posłów...WYPADAŁOBY tez sobie przyciąc na niego wydatki, ale zapewne nic z tego...
no i jeszcze corporate tax... okazuje się, że obnizenie tego podatku niekoniecznie przekłada się na pensje koproszczurów, nowe miejsca pracy i inwestycje, więc coż... zobaczymy za kilka lat jak wyszło...

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#1410.07.2015, 16:13

Dla niewtajemniczonych odnosnie grantow, oddajecie tylko 9% z zarobionej kasy powyzej 21 000 , czyli nie tak wiele znowu.
Jesli zarabiasz 25 000 to oddajesz niecałe 400 funtow rocznie, jak dla mnie jest do przełknięcia, bo 25 000 to juz rozsadne zarobki z których mozna oddac 9 funtow tygodniowo. Jeden fish andd chips mniej i po sprawie.

A poza tym lepiej jest pozyczyc kase i sie wyedukowac niz stac w miejscu i narzekac. Mozna jeszcze wrocic do polski i wtedy granica spłaty jest 11 000 funtow rocznie , czyli mało kto by to spłacał.

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#1510.07.2015, 18:35

Nie chodzi o to co lepiej Stirlitz - to mniej więcej wiadomo- jesli to tak symboliczne kwoty to po co w ogóle każą sobie je spłacac?

bylem
29
bylem 29
#1610.07.2015, 19:33

kijevna - bo w skali globalnej to sa potworne sumy. Rocznie akceptowanych jest okolo miliona aplikacji - nie chce mi sie sprawdzac ile jest full time a ile part time, ale zdecydowana wiekszosc jest full time. niech bedzie to 75% - dla prostoty. srednia tuition fee loan to ponad 8000. niech bedzie 8000. mamy - 750 000 studentow razy 8000 = 6 miliardow (rocznie). do tego - maintenance loan - ponad 3000. kolejne 2.5 miliarda. granty - maintenance grant, childcare grant, adult dependent, parental learning, disability allowance, travel grant i... kurcze blade idzie to pewnie w 12-15 miliardow rocznie obciazen, ktore ktos gdzies musi splacic! jesli million studentow ktorzy skonczyli splaci 500 funtow rocznie to mamy pol miliarda. zawsze cos. z latami ich sie zgromadzi i moze splaty pozyczek zbalansuja same pozyczki. czego im bardzo zycze, bo wtedy bylby to samowystarczalny system. dokladne dane mozesz zaczerpac z www.slc.co.uk
to sa potworne kwoty. ale nie zrozum mnie zle, maintenance grant powinien zostac, inne powinni obciac.

lolla
316
lolla 316
#1710.07.2015, 19:53

niedługo zmiany w darmowych receptach
http://news.stv.tv/scotland/1323918...

tyle tego paracetamolu zjadają, ale nie myślałam, że latają po niego do lekarza, żeby był na recepcie za darmo. szok.

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#1810.07.2015, 20:31

Przesadziłes z liczbami - tak tylko po pobieznym googlaniu - w rekordowym roki 2013 przyjęto niespełna pół miliona full- time, ile z tego dostało granty to jeszcze inna sprawa....

bylem
29
bylem 29
#1910.07.2015, 20:41

kijevna teraz mnie wkurzylas!!!! naprawde. zajmuje sie tym na codzien. wiec tu jest plik!!!!!!! pisze o aplikacjach nie o nowych studentach!!!!!!!!!!!!!!!! jest ich ponad 1 million!!!!!!!! mam nadzieje, ze to rozwieje Twoje watpliwosci.

http://www.slc.co.uk/media/855703/s...

i exerpt z pliku

 1.08 million full time applicants were awarded some form
of support in academic year 2013/14 which amounted to £11.28
billion. This represents an increase of 4% on the number of fulltime
applicants awarded support in 2012/13, and an increase of
19% on the amount awarded (Table 2).
 In academic year 2013/14 Tuition Fee Loans were paid to
HE institutions on behalf of 963,500 students, which amounted to
£5.89 billion (Table 4B).
 £1.59 billion was awarded in total in Maintenance and
Special Support Grants in 2013/14, an increase of 11% from the
previous year (Table 3A).
 969,900 students borrowed £3.72 billion in Maintenance
Loans in academic year 2013/14, an increase of 5% from the
amount paid in the previous year. On average, students took out
an income contingent Maintenance Loan worth £3,840 in
2013/14, compared to £3,820 in 2012/13 (Table 4A).

bylem
29
bylem 29
#2010.07.2015, 21:06

przepraszam kijevna,nie powinienem sie uniesc nerwami. w koncu - fajnie dyskutujemy. chodzi o argumenty, nie opienie. sorry.

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#2110.07.2015, 21:21

łoki - fakt, zapomniałam o tych co już studiuja:)

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#2210.07.2015, 23:49

kijevna
#15 | Dziś - 18:35
Nie chodzi o to co lepiej Stirlitz - to mniej więcej wiadomo- jesli to tak symboliczne kwoty to po co w ogóle każą sobie je spłacac?

bo to jest kredyt, a kredyt jak sama nazwa wskazuje trzeba spłacać ;)
a po drugie gdyby nie trzeba było spłacać to braliby wszyscy a tak biora tylko Ci co muszą. np w szkocji nie płacisz za bachelora wiec tylko niektorzy biora kredyt, wiekszosc nie bierze bo jak sobie dorabiaja, a mieszkaja z rodzicami, to nie musza.

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#2310.07.2015, 23:56

a ponadto podatnicy chcieliby widziec te pieniadze w budzecie z powrotem zamiast widziec dziure

Profil nieaktywny
Legoski
#2411.07.2015, 07:33

Stirlitz nie wiem czemu piszesz jak ktoś nie mający wyboru a jednak chcący zarządzać Nadal jak by było twoje.
Ja płacąc podatki w UK nie wymagam już od państwa by spełniało moje oczekiwania. Tu jest inny system i inne relacje pomiędzy państwem i społeczeństwem.
A takie płacenie wzbudza komfort zamiast frustracji ;)
Pozdrawiam

Ps. W pl to inna sprawa, tam są kreowane pozory, że jakoby podatnik miał wpływ na ...... No i ma wpływ na miliardowe afery :( jeżeli jest u koryta.

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#2511.07.2015, 08:07

24
Stirlitz nie wiem czemu piszesz jak ktoś nie mający wyboru a jednak chcący zarządzać Nadal jak by było twoje.

wybacz, nie rozumiem pytania?

Profil nieaktywny
Legoski
#2611.07.2015, 08:12

Bo nie pisałem ze znakiem zapytania ;)

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#2711.07.2015, 12:28

ok, nevermind ;)

kijevna
18 938
kijevna 18 938
#2811.07.2015, 16:04

Tak Stirlitz - jeszcze powiedz, że dziura w budżecie jest przez studentów, jasne:)

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#2911.07.2015, 19:35

28
skadze znowu, ale nie widze powodu dlaczego miałaby rosnąć przez szastanie kasą na nich. Pasa trzeba zaciskac, to widac w każdej dziedzinie zycia.Dobre czasy swawoli finansowej w UK sie skończyły, trzeba nad tym przejść do porządku dziennego.

Profil nieaktywny
Legoski
#3011.07.2015, 23:20

To sobie zaciskają pasa. Twoja wola. Ale i tak nie ma to żadnego przełożenia na Real live podatkowy ;)

Profil nieaktywny
pjck
#3113.07.2015, 10:07

Zgadza się - to idzie w niepokojącym kierunku. Rozwój - tylko dla bogatych. Albo dla tych, którzy byli szybsi i już zdążyli machnąć trójkę ("first come - first served"). Bo, przypomnijmy, prawo nie działa do tyłu. Ci, którzy już mają troje dzieci - wciąż będą dostawać TC.