Do góry

Kilka słów o psychologii Persów

Zaloguj się by dodać komentarz
warde
93
warde 93
07.01.2020, 12:29

W zeszłym roku przypadkowo trafiła mi w ręce francuska książka pt « Toubib des Tropiques »  napisana prawie 40 lat temu przez lekarza Léona Lapeyssonnie który pracując w organizacjach międzynarodowych wiele lat spędził za granicą m.in w Iranie. Jest w niej bardzo niezwykłe ostrzeżenie które brzmi całkiem aktualnie – mimo, że książka ta była wydana w 1982 roku. Oto ono :

« ...la fierté persane qui pouvait atteindre lorsqu'elle se croyait blessée des paroxysmes paranoïdes. Les Persans sont parmi les humains que j’ai fréquentés les plus subtils, les plus fins, les plus nuancés, aussi bien en tant qu’individus qu’à échelon de leur culture . Ce sont en outre les hôtes les plus attentifs et les plus courtois. Mais gare à celui qui les vexe, les sous-estime ou les méprise ! Ils se livret vite à la fureur ancestrale, à cette rage folle qui poussait Artaxerxès à faire foutter la mer qui osait contrarier ses vaisseaux. Messieurs du Texas et de l’Oklahoma, cet averissement vient trop tard pour vous ! »

Czyli :

«… urażona duma perska może przejawiać się w paranoidalnych ekscesach. Z pośród wszystkich tych wśród których żyłem Persowie są najbardziej subtelni, wyrafinowani, najbardziej zniuansowani, zarówno jako jednostki, jak i ich kultura. Są także gospodarzami najbardziej uprzejmymi, gościnnymi i kurtuazyjnymi. Ale niech się strzeże ten, który ich uraża, nie docenia lub nimi gardzi! Bo rychło opanywuje ich wtedy wściekłość ich przodków, szalona furia, która sprawiała, że Artakserkses kazał biczować morze, które ośmieliło się pokrzyżować, rozproszyć szyki jego floty. Panowie z Teksasu i Oklahomy, to ostrzeżenie przychodzi dla was za późno! »

Strona 230 z książki z której pochodzi ów cytat jest dostępna w internecie tutaj, kazdy moze sam sprawdzic! :

https://books.google.fr/books?id=QPeGDwAAQBAJ&pg=PT334&lpg=PT334&dq=%22Les+Persans+sont+parmi+les+humains+que+j%27ai+fr%C3%A9quent%C3%A9s+les+plus%22&source=bl&ots=USRmst5Efg&sig=ACfU3U2aAMZb_VqI1r6135rGByL_KPLg2g&hl=fr&sa=X&ved=2ahUKEwj7mOGyr-zmAhXlAWMBHVakC_wQ6AEwAHoECAIQAQ#v=onepage&q=%22Les%20Persans%20sont%20parmi%20les%20humains%20que%20j'ai%20fr%C3%A9quent%C3%A9s%20les%20plus%22&f=false

Infidel
11 851
Infidel 11 851
#107.01.2020, 13:18

Ale kebaby robio dobre.

omegan
5 633
omegan 5 633
#207.01.2020, 13:47

tia. a Polacy kradnom auta i bijom swoje zony

idiotyczne rasistowskie stereotypy

omegan
5 633
omegan 5 633
#307.01.2020, 13:48

a co jesli Trump chce tej wojny?

ChaoticBiker
2 986
ChaoticBiker 2 986
#407.01.2020, 14:15

bo Polacy to przeciez od Persów, wiecie no Sarmacja i te klimaty, przecież cała polska szlachta to potomkowie Irańskich Sarmatów! A jak wiadomo, szlachta nie pracuje.

Infidel
11 851
Infidel 11 851
#507.01.2020, 14:34

Co jet zlego i rasistowskiego w mowieniu, ze Iranczyka/Persa latwo urazic i obrazic??

omegan
5 633
omegan 5 633
#607.01.2020, 14:49

Myslenie stereotypami jest bez sensu. Traktowanie jakiej grupy, w tym wypadku bardzo zreszta zroznicowanej, jak bande klonow ktore latwo jest opisac jednym zdaniem jest bzdurne, prymitywne i obrazliwe.

A wiadomo, ze obrazony Pers moze tego nie wybaczyc ;)

Infidel
11 851
Infidel 11 851
#707.01.2020, 15:12

Co do etnicznosci to inowszem. Po Persach to tylko kolumny sie ostaly.

A mowienie, ze Polacy marudza z natury i sa niezadowoleni jest rasistowskie?

omegan
5 633
omegan 5 633
#807.01.2020, 15:59

j/w, jest bez sensu.

VIP_RANDKI
12
#907.01.2020, 16:34

Zapraszamy samotnych Panów na największy portal randkowy w Europie.

Zakochaj się już dziś na www.bit.ly/viprandki

zbytnik
20 673
zbytnik 20 673
#1007.01.2020, 16:34

Jak Amerykanie to taki zandarm swiatowy I przejmuje sie przesladowaniami w Iranie, to czego nie odstrzelili jakiegos generala KGB odpowiedzialnego za tortury, wojne na Ukrainie czy chociazby trucie ludzi promieniotworczym polonem...

szalony_mustang
2 640
#1107.01.2020, 17:47

#10 na Ukrainie juz jest demokracja, a w Iranie jeszcze nie :P

zbytnik
20 673
zbytnik 20 673
#1207.01.2020, 19:00

Nie wiem jak na Ukrainie,ale w Rosji na pewno nie ma demokracji...

szalony_mustang
2 640
#1307.01.2020, 19:02

To niedlugo bedzie i w rosji demokracja, juz wielki Brat sie o to postara. Oni maja taka misje dziejowa, cos jak Swiadkowie Jehowy, wprowadzac we wszystkich krajach jedyny sluszny ustroj, demokracje.

Delirium
11 629
Delirium 11 629
#1407.01.2020, 20:52

Warde, daj spokój z tymi swoimi wklejkami, przeciętny mieszkaniec Iranu to najnormalniejszy człowiek na świecie, niezainteresowany wojowaniem z kimkolwiek. Zamiast wklejać jakieś książki, spróbuj poznać paru Irańczyków i spędzić z nimi trochę wolnego czasu.

Iran to nie tylko Persowie. Irańczycy, których poznasz, chętnie narysują ci mapkę i naniosą na nią narodowości, które dominują w danym regionie, wytłumaczą ci też, dlaczego nie chcą być myleni z innymi nacjami zamieszkującymi Iran i opowiedzą, co myślą o ludziach sprawujących tam rządy.

To chyba najsympatyczniejsza i najbardziej otwarta grupa, z którą swego czasu miałem przyjemność uczęszczać do college'u. Mam rogala na gębie zawsze, gdy tylko o nich pomyślę. :)

omegan
5 633
omegan 5 633
#1507.01.2020, 22:12

po zabiciu tego bandyty przez USA za pomoca rakiety, pojawily sie memy:

I-RAN, but apparently not fast enough

Infidel
11 851
Infidel 11 851
#1607.01.2020, 22:41

Sa jakies dowody na bandytyzm, oprocz jego walki z ISIS?

szalony_mustang
2 640
#1707.01.2020, 22:43

omegan, chooja wiesz o gosciu a nazywasz go bandyta? ogarnij sie

Delirium
11 629
Delirium 11 629
#1807.01.2020, 22:51

Stalina też nie poznałem, ale to musiał być fajny gość, podarował warszawiakom PKiN. ;P

omegan
5 633
omegan 5 633
#1907.01.2020, 23:26

To stary zolnierz ktory juz za mlody mial krew na rekach min Kurdow, Irakijczykow i Iranczykow, czesto walczac "nieoficjalnie" i delikatnie mowiac niestandardowymi, wyjatkowo brutalnymi metodami. Czlowiek nr 2 rezimu ktory na duzo na sumieniu. Powszechnie wiadomo o tym ze koles szkolil terrorystow, organizowal ich siatki i przygotowywal zamachy na calym swiecie, min w Tajlandii, Indiach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Dobry Wujaszek Hesbollahu i Hamasu. Do tego jest odpowiedzialny za torturowanie wielu ludzi, min Iranczykow wlasnie, ktorzy odwazyli sie protestowac przeciwko polityce rzadowej. Setki ludzi. A to tylko mala wzmianka o jego "dokonaniach".

To info jest w necie, wystarczy poczytac.

szalony_mustang
2 640
#2007.01.2020, 23:56

czyli wiesz tylko tyle ile poddala ci pod nos propaganda, a to troche za malo by nazywac kogos bandyta.

Zbychu_zPlebani
4 872
#2108.01.2020, 01:56

Polak Pers dwa bratanki...

Historia z grudnia ubiegłego roku.

https://auto-dziennik-pl.cdn.ampproject.org/v/s/auto.dziennik.pl/aktualn...

omegan
5 633
omegan 5 633
#2208.01.2020, 08:56

jesli nazywasz powszechnie znane fakty historyczne propaganda, moge ci tylko wspolczuc i pozdrowic twojego psychiatre :)

zorro1
27
zorro1 27
#2308.01.2020, 09:30

Idziesz ulicą

jakaś laska 9/10 ci macha

nie wiesz skąd ją znasz, ale jest ładna

więc odmachujesz

za kilka sekund ogarniasz, że macha typowi, który stoi za tobą

aby jakoś wyjść z niezręcznej sytuacji nadal machasz

możesz udawać, że łapiesz taksówkę

taksówka podjeżdża, więc wsiadasz

kierowca pyta gdzie jedziemy

pierwsze co ci przychodzi do głowy

lotnisko

taksówkarz wiezie cię na lotnisko

wysiada razem z tobą, bo chce zapalić

musisz udawać, że na kogoś czekasz

stoicie obok siebie, czujesz jego wzrok

bez walizeczki na lotnisko? na kogoś pan czeka?

nie odzywasz się

na kogo? no kurwa na nikogo, zapłaciłeś właśnie trzy dychy, żeby nie wyjść na debila

ale teraz wyszedłeś na niego podwójnie

aby temu zaradzić wpadasz na pomysł

więc odpowiadasz

a no bo ja tak podróżuje po świecie, spontaniczne wyjazdy, przygody, szukam wrażeń, wróciłem tydzień temu z belize

głupi taksówkarz nawet nie wie co to

ooooo uuuuu panie

gasi papierosa i odpala kolejnego, skurwysyn

a tera gdzie?

dostajesz już kurwicy, ale ze stoickim spokojem odpowiadasz

tam gdzie wiatr poniesie

taksówkarz kiwa ze zrozumieniem głową udając, że rozumie i wyrzuca świeżo odpalonego peta

podaje mi rękę

jestem sławuś. Panie, pan mi z nieba spadł

co tym kurwa razem

niech mnie pan zabierze ze sobą w świat, ja chce coś zmienić w życiu, żona i tak mnie nie kocha, bachory na studiach i mają mnie w dupie

w innej sytuacji zrobiłoby ci się przykro, ale teraz jesteś do granic możliwości wkurwiony

bo najdalej od domu to byłeś w Łebie na zielonej szkole

ale nie możesz się już wycofać

wzdychasz ciężko i sprawdzasz najbliższe loty

Sidney

no dobra, w sumie nie jest tak źle

razem ze sławusiem kupujecie bilety na samolot i lecicie, mając przy sobie tylko najważniejsze rzeczy

i kilkanaście paczek najtańszych petów sławusia, jest nałogowym palaczem i nawet tobie wcisnął kilka na przechowanie

w Australii jest zajebiście

nie wierzysz, że taka życiowa przygoda trafiła ci się tylko dlatego, że chciałeś nie wyjść na debila przed jakąś laską

i nigdy byś nie pomyślał, że pięćdziesięcioletni taksówkarz może być takim świetnym towarzyszem

tylko to jego nałogowe palenie i fakt, że często zasypia w trakcie tej czynności

trochę się obawiasz, że sławuś kiedyś wznieci pożar

mniejsza o to

jutro idziecie zwiedzać rezerwaty przyrody, to będzie dopiero coś!

Onieznajomy
7 654
Onieznajomy 7 654
#2408.01.2020, 11:07

ktos kiedys powiedzial ze Izrael przestanie istniec w przeciagu 10 lat

stratedzy Trumpa napewno rozpatrywali czym taka zbrodnia bedzie skutkowac, na pare krokow do przodu, Szewko mowi ze moze sie to skonczyc atakiem rakietowym na Izrael, jezeli Iran, Hamas i inne sily udeza w tym samym czasie na Izrael ze wszystkiego co maja, to Izrael jako panstwo przejdzie do historii, czy to jest prawdziwy cel zabicia Iranskiego dyplomaty?

Delirium
11 629
Delirium 11 629
#2508.01.2020, 11:57

Nie, to tylko twoje pobożne życzenie i jedno z niespełnionych marzeń. :P

szalony_mustang
2 640
#2608.01.2020, 16:56

#24 Jesli chodzi o Izrael i jego byc lub nie byc to bezposredni atak USA na Iran moze wywolac burze wsrod bliskich sojusznikow Iranu, a jest ich kilku i maja nie od dzis zatargi z Izraelem, i to wlasnie Izrael, jako bliski sojusznik USA dostanie wpierdol. Co do przyszlosci obywateli Izraela po potencjalnym ataku koalicjantow Iranu i zabezpieczen jakich dokonalo USA w tym temacie istnieje kilka teorii spiskowych, mniej lub bardziej prawdopodobnych, jedna z nich, i ta wydaje mi sie bardzo prawdopodobna, mowi o przygotowaniu za wczasu miejsc ewakuacji dla Izraelczykow, jedno z nich ma sie znajdowac w Forcie Trump, w Polsce. Moze to naciagane, ale dziwi tak lokalizacja samego Fortu, jak i ilosc zolnierzy majacych tam stacjonowac, 7000. Liczba nie w piec ni w dziesiec, w razie bezposredniego konfliktu w Polsce, liczba zolnierzy do pomocy zadna, na czas pokoju, zdecydowanie za duza. Po co ich az tyle tam? Ochrona obozu przejsciowego?

szalony_mustang
2 640
#2708.01.2020, 17:08

#22 "jesli nazywasz powszechnie znane fakty historyczne propaganda, moge ci tylko wspolczuc i pozdrowic twojego psychiatre :)"

omegan, w naszej wspolczesnej historii, juz nawet badajac okres przed II WS nie istnieje cos takiego jak "fakt historyczny", historia jest przeklamywana jak i komu sie tylko podoba, przy czym zwyciezcy wojen w tym procederze wioda prym. Powiedziec ci jak rodzi sie propaganda? Miedzy innymi poprzez takie posty jak twoj, napisales ze ma na rekach krew Kurdow, jestes tego pewien? Bo wg mojej wiedzy zostal wyslany wraz z reszta wojska do tlumienia powstania Kurdow ale jako zwykly szeregowy zolnierz, swierzo zaciagniety, nie ma nawet pewnosci ze byl na pierwszej linii walk, i nie ma nawet pewnosci ze choc raz wystrzelil a ty przypisujesz mu od razu jesli nie jedno to co najmniej kilkanascie ofiar. Jak zatem wytlumaczysz pozniejsza przyjazn pomiedzy ugrupowaniami kurdyjskimi a samym generalem? Co koorwa przebaczyli mu ze zabijal ich krewnych? Sam tworzysz propagande nazywajac ja "faktami".

jmariusz3
Glasgow
18 168
#2808.01.2020, 17:20

Hitler tez podczas IIWS nie byl na linii frontu, raczej tez bedac na glebokim zapleczu, za spust nie pociagal.

Ci z Brygady Swietokrzyskiej o tym wszystkim wiedzieli i temu kolaborowali z Niemcami.

szalony_mustang
2 640
#2908.01.2020, 17:24

jmariuszu z cyckami blyskasz intelektem i wiedza jak zawsze. Nie wiedzialem ze Hitler w czasie II WS byl szeregowym, ale dzieki za info, na pewno wykorzystam.

Profil nieaktywny
pomarnczowy_joe
#3008.01.2020, 17:30

Napisal jedynie, ze nie byl na linii frontu.

Katalog firm