Do góry

Wędkowanie w Szkocji.

Zaloguj się by dodać komentarz
knapior
2 606
knapior 2 606
16.03.2018, 19:38

15 marzec. Jest to umowna data, która rozpoczyna w całej Szkocji sezon wędkarski.

W tym temacie chciałbym przybliżyć co i jak z wędkowaniem, plus dodać kilka mniej lub bardziej znanych ciekawostek na ten temat.

Pierwszą i najważniejszą zasadą w wędkowaniu słodkowodnym na terenie UK, jest No Kill, bardziej tudaj znana jako Catch an relaise (C&R). Jest to zasada, która obowiązuje na wszystkich wodach publicznych i nie ma od niej wyjątków.

Generalnie wody słodkowodne dzielimy na 3 kategorie: darmowe, płatne i łowiska prywatne (fisheries). Do pierwszej grupy zaliczamy takie,na których nie wymagane jest pozwolenie na łapanie (nie ma ich zbyt wiele), do drugiej - wszystkie inne, gdzie wędkowanie dozwolone jest za opłatą. Wniesienie opłaty za łowienie na tych łowiskach nie upoważnia Cie do zabierania ryb!

Fiszerie, to komercyjne łowiska - gdzie za odpowiednią opłata możesz połowic, oraz zabrać wyszczególnioną w limicie ilość ryb.

Całkiem odrębną kategorię stanowią połowy na obszarach morskich (sea fishing). Łowienie na morzu jest darmowe, nie musisz z tego tytułu ponosic żadnych opłat. Również inaczej traktowane jest złapanie ryby morskiej - ją możesz zabrać, chociaż powinieneś się stosować do (co mało kto wie, ale o tym póżniej) wymiarów ochronnych + limitów ilościowych w przypadku sea bassa.

Co do samych metod łowienia, podział w Szkocji (szerzej UK) jest mocno uproszczony w porównaniu z tym, co można byłoby spotkać w Polsce.

Fly fishing (wędkarstwo muchowe)

Sea fishing (wędkarstwo morskie)

Coarse fishing (wszelkie metody gruntowe +spławik)

Predator/game fishing (spinning, czasem łączony w tym temacie z muchówką).

Kilka słów o wędkarstwie morskim.

Główną i naczelną rybą łowioną w morzu jest makrela. W sezonie, który trwa mniej więcej od końca czerwca do końca sierpnia ( z brzegu) plus kilka dodatkowych miesięcy jeśli chodzi o kuter można fajnie połowić. Nie obowiązują ograniczenia w ilości haczyków na zestawie, wię czasami można w jednym rzucie złapać 3-6 sztuk - w zależności od ilości haczyków na "choince" - standardowym zestawie makrelowym.

Wędkarskie wycieczki kutrami nie są droga sprawą (cena zamyka się w granicach 30-40F), standardowo trwa to około 6 godzin, w szczycie sezonu można połowić grubo ponad 200 sztuk na osobę. Nic tylko zrobić wędzarkę...

Przy łowieniu w morzu, należy pamietać o wymiarach - tutaj podaje linka do strony: http://britishseafishing.co.uk/minimum-size-limits-for-shore-caught-fish...

Od 2018 nie wolno równiez zabierać złowionego Sea Bassa.

Wracając do wędkowania na wodach słodkich.

Królem Szkocji jest łosoś. (salmon, sea trout). Te dwie nazwy nie do końca potrafię wyjaśnić, byc może są to osobne gatunki (coś jak łosoś i troć wędrowna w Polsce), a byc może różnica w nazewnictwie łososia wchodzącego i spływającego z tarła.

Ryba ta ma szczególnepoważanie u miejscówych wędkarzy, w związku z czym jest również specjalnie traktowana.

Nie wolno łowic łososia w niedzielę!

Licencja na połów łososia jest kilka razy wyższa niż innych ryb na tym samym łowisku.

Kary za przyłapanie z nielegalnie złowionym łososiem są drastyczne. Łącznie z rekwirowaniem np. samochodu w którym sie go znalazło... Gra niewarta świeczki.

Tu chyba jednak jest wyjatek, zarządcy łowisk dopuszczaja zabieranie złowionego łososia - ale to wtedy regulamin łowiska o tym opowie...

Rekord Szkocji Łososia to 64lb z roku 1922 złowiony na rzece Tay przez Georgina Balantine.

Tyle na pierwszą część.

C.D.N.

pozyczona
11 676
pozyczona 11 676
#3117.03.2018, 22:12

I napisal bys knapior, czym sie rozni czerwony salmon od rozowego.....

knapior
2 606
knapior 2 606
#3217.03.2018, 22:20

Najprawdopodobniej jakościa branych danego dnia specyfików, srup ;)

knapior
2 606
knapior 2 606
#3318.03.2018, 16:36

No i w zasadzie ostatnie co mogę dodać to o stronie klubowej https://www.fishermann.pl/

Mimo, że byłem współzałożycielem, potem z różnych powodów drogi nam się rozeszły. Ale cały czas wymieniam się informacjami z kolegami :)

Do chyba najlepsze miejsce do poznania kolegów (i koleżanek) wędkujących na wodach UK, plus dodatkowo dobre miejsce do wymienienia się swoją wiedzą, opiniami - czy tez pochwalic złowionymi okazami.

maciejpierwszy7
244
#3418.03.2018, 17:18

Chetnie bym sie wybral na morskie wedkowanie moze ktos podpowie gdzie mozna sie zalapac jakis telefon lub strona . Oczywiscie w Szkocji.Dzieki.

knapior
2 606
knapior 2 606
#3518.03.2018, 17:34

https://www.charterboats-uk.co.uk/oceaniconapromise/

Chyba najbardziej znane miejsce z okolic Glasgow. Znajomi jeżdżą równiez do Abroath, ale konkretnych namiarów na tą chwile nie znam.

maciejpierwszy7
244
#3618.03.2018, 20:54

#35

Dzieki na pewno skorzystam. Ciekawa strona.

lukasziola
6
#3723.02.2019, 14:43

Czy ktoś może polecić w okolicy Perth łowiska do spiningowania i jakie są ceny

Infidel
11 111
Infidel 11 111
#3823.02.2019, 21:31

Az dziw bierze, ze tutaj nikt nie protestuje ze sie rybom haczyki wbija;)

oloolo1
145
oloolo1 145
#3924.02.2019, 08:27

Hej knapior. Czy te wszystkie zasady lapania w słodkich wodach dotyczą Union canal również. Chcę się upewnić ponieważ słyszałem że dotyczą tylko rzek jezior i stawów. Widzę że orientujesz się w temacie i stąd to pytanie. Z góry dzięki za odpowiedź.

oloolo1
145
oloolo1 145
#4124.02.2019, 09:30

Dzięki Infidel

knapior
2 606
knapior 2 606
#4224.02.2019, 11:21

Ogólne zasady są wszędzie takie same. Poszczególne łowiska mogą je doprecyzować.

Konkretnie na Canal w linku dodatnym przez Infidela :)

oloolo1
145
oloolo1 145
#4324.02.2019, 11:54

Dzięki

lukasziola
6
#4414.03.2019, 22:29

Witam chciałbym po paru latach przerwy wrócić do wędkowania , sprzet już mam kupiony ale nie wiem jak się do tego zabrać chodzi dokladnie mi o spinning ,jakie obowiązują przepisy czy ktoś jest wstanie pomoc chodzi mi o wedkowanie w okolicach Perth

Profil nieaktywny
marta6
#4515.03.2019, 08:35

Szukam miłego i kulturalnego faceta na sex spotkania lub stały zwiazek w wieku od 21 do 60lat.

Mam na imię Monia lat 28, wzrost 169cm,

wiecej moich nagich fotek i kontakt do mnie tu www.naszefotki.com.pl

i wyszukaj mnie po niku: monia28 napisz do mnie i spotkajmy sie!

knapior
2 606
knapior 2 606
#4615.03.2019, 12:33

Jeśli chodzi o przepisy, to napisałem w pierwszym poście.

Co do łowisk w okolicy Perth - słabo znam, ale wędkowałem na Loch Tummel i Faskaly. Cos połowiłem, szału nie było.

Znajomi polecają np. Loch Glow.

maciejpierwszy7
244
#4715.03.2019, 16:27

Jakie obecnie sa ceny za wedkowanie w morzu ?

Bo jak pamietam rok do tylu bylo 45£ od osoby za pelne 6 godzin w morzu.

knapior
2 606
knapior 2 606
#4915.03.2019, 18:43

Zależy, ale 45 to juz powinny byc grubsze efekty :) Eyemouth zdaje sie 32 funa za rejs 6 godzinny. Podobne ceny powinny być za kuter na makrele/.dorsze/czarniaki. Cos wiecej zawsze na połów rekinów.

knapior
2 606
knapior 2 606
#5015.03.2019, 18:45

Podobne ceny gdzie indziej (np. Abroath).

Oban i połowy Ray i Dogfishy chyba ta sama cena - zawsze mozna sprawdzic na wujku G.

Wyższe ceny zaczynają sie na połowach gubszej ryby .

lukasziola
6
#5116.03.2019, 01:26

Knapior dzięki za wskazówki na pewno sprawdzę te łowiska połamania kija .

lukasziola
6
#5226.03.2019, 02:48

Witam czy ktoś może łowił na river earn możecie mi powiedzieć jakie tam są przepisy ponieważ nigdzie nic nie mogę znaleźć , a pan co sprzedaje zezwolenia nic nie wie powiał mi tylko tyle że on sprzedaje

lukasziola
6
#5326.03.2019, 02:48

Witam czy ktoś może łowił na river earn możecie mi powiedzieć jakie tam są przepisy ponieważ nigdzie nic nie mogę znaleźć , a pan co sprzedaje zezwolenia nic nie wie powiał mi tylko tyle że on sprzedaje

maciejpierwszy7
244
#5426.03.2019, 06:03

#49

Oj te 32£ to bylo 5 lat wstecz .Ja juz placilem 40£.

Mysle ze ceny poszly w gore,a ile to moze ktos jest zorientowany na biezaco.

W Anglii na kanale 6 godzin z posilkiem 90£ od osoby.

  • Strona
  • 1
  • z
  • 2

Katalog firm