Do góry

Co teraz czeka Polaków w Wielkiej Brytanii?

Opuszczenie Unii Europejskiej przez Zjednoczone Królestwo stanowi ziszczenie złych snów obywateli Polski, którzy po 1 maja 2004 r. gromadnie zaczęli osiedlać się na Wyspach. Spróbujmy jednak przyjrzeć się tej sytuacji bez zbędnych emocji i podsumować to, czego możemy spodziewać się w nowej rzeczywistości po 23 czerwca.

Kiedy UK opuści Unię Europejską?

Opuszczenie organizacji, z którą kraj łączą tak ścisłe więzy, nie jest czymś, co może odbyć się z dnia na dzień. Procedura uruchomienia artykułu 50. Traktatu Lizbońskiego, która warunkuje wyjście z Unii, zostanie uruchomiona w momencie przekazania przez brytyjski rząd oficjalnego listu do Rady Europejskiej.

Od dzisiejszego poranka wiemy, że UE życzyłaby sobie, by proces ten przebiegł możliwie szybko. I tak w oświadczeniu wystosowanym przez przywódców Unii Europejskiej czytamy:

Oczekujemy, że rząd Wielkiej Brytanii jak najszybciej zrealizuje decyzję narodu brytyjskiego, niezależnie od tego jak ciężki może być ten proces. Wszelka zwłoka przyczyniłaby się do przedłużania poczucia niepewności.

Inne spojrzenie na sprawę prezentuje Boris Johnson i ci, którzy stoją za sukcesem kampanii Leave. Choć do wczoraj wręcz paliło im się do opuszczenia szeregów Unii, dziś - z myślą o jak najłagodniejszym przebiegu transformacji - mówią: “Nie ma się do czego śpieszyć”

Brexit prawdopodobnie stanie się faktem do lipca 2018 r., choć nie brakuje głosów, że jeśli do tego momentu nie uda się zamknąć wszystkich negocjacji warunkujących dalszą współpracę na linii UE-UK, dopinanie umów zajmie kolejne kilka lat. Wówczas wyjście może się opóźnić.

Do momentu oficjalnego opuszczenia struktur europejskich, Zjednoczone Królestwo pozostaje członkiem UE. Przynajmniej do tej chwili Polacy żyjący tutaj zachowają prawa, którymi cieszą się obecnie.

Co grozi Polakom mieszkającym w UK po tym, gdy już dojdzie do Brexitu?

Przed kilkoma dniami na stronie kampanii Vote Leave, która oficjalnie reprezentowała zwolenników Brexitu, pojawiło się oświadczenie następującej treści:

Sytuacja obywateli Unii Europejskiej przebywających zgodnie z prawem w Wielkiej Brytanii nie ulegnie zmianie. Ci obywatele UE automatycznie otrzymają pozwolenie pobytu na czas nieokreślony (indefinite leave to remain) w Zjednoczonym Królestwie i będą traktowani nie mniej korzystnie niż obecnie.

Jakkolwiek uspokajająco by to nie brzmiało, obecnie musimy poczekać na oficjalne potwierdzenie tego stanowiska. Ściślejszych deklaracji możemy spodziewać się w ciągu najbliższych dni. Temat z pewnością podejmowany będzie również podczas kolejnych spotkań na szczycie Unii Europejskiej.

O możliwym wpływie Brexitu na sytuację imigrantów ekonomicznych w Wielkiej Brytanii oraz implikacjach dla Polski i polskich obywateli, przeczytać mogliście w publikowanym przed kilkoma miesiącami artykule W centrum rozpadu.

Czy Polacy, którzy dopiero szykowali się do wyemigrowania na Wyspy, mogą tu jeszcze przyjechać?

Tak, dopóki UK formalnie nie opuściła szeregów Unii. Jeśli ktoś planuje przyjechać np. do pracy w trakcie wakacji, może to zrobić. Nie jest jednak jasne, czy osobom, które osiedlą się w Zjednoczonym Królestwie np. dziś, dane będzie pozostać na Wyspach po dniu, w którym UK opuści Unię. Dlatego decyzje o emigracji do tego kraju od teraz warto rozważać bardzo ostrożnie.

Od początku czerwca głośno również o planach wprowadzenia systemu punktowego na wzór australijski. Pozwoli on na osiedlenie się w kraju jedynie osobom, które spełnią wyśrubowane normy dotyczące kwalifikacji zawodowych oraz umiejętności językowych.

Czy jesteśmy tu nadal potrzebni?

O kwestiach dotyczących Polaków, którzy mieszkają już w UK, ale nie mają brytyjskiego obywatelstwa, dzień po przegłosowaniu Brexitu wiemy niewiele więcej, niż wiedzieliśmy wcześniej. Na wiążące deklaracje trzeba będzie jeszcze poczekać.

Czy jest jakaś szansa na to, że nasze życie na Wyspach nie ulegnie znacznym zmianom? Na szczęście tak. I to duża.

Nadziei możemy upatrywać m.in. w tym, że ok. 1,3 mln Brytyjczyków żyje i pracuje obecnie w krajach Unii Europejskiej. Jeśli UK postanowiłoby wydalić ze swego kraju ludzi pochodzących z krajów Unii, podobny los nieodzownie spotkałby Brytyjczyków żyjących w UE. A takiego „prezentu” swoim obywatelom przywódcy UK sprawiać by nie chcieli.

Osobną kwestią jest to, że w Wielkiej Brytanii samych Polaków jest blisko milion. Nasza praca stanowi nieodzowny wkład w rozwój gospodarczy kraju. UK po Brexicie i tak natknąć może się na wiele przeszkód w tej dziedzinie. Polscy budowlańcy, sprzątaczki, pielęgniarki, pracownicy fabryk, ale również właściciele ok. 40 tys. firm, stanowią istotny wkład w gospodarczy rozwój kraju. Pozbywanie się posiadanej już siły roboczej byłoby więc dla Wielkiej Brytanii swoistym „strzałem w stopę”.

Inna rzecz, że ciężkie czasy czekają pewnie tych z nas, którzy długotrwale pozostają bez pracy, utrzymując się np. z pobieranych zasiłków. Takie osoby mogą od teraz znaleźć się na celownikach urzędów imigracyjnych. Te, słabiej już kontrolowane przez ogólnoeuropejskie regulacje, wkrótce będą miały ułatwioną pracę.

Co dalej?

Zwycięstwo Leave zdaje się zaskakiwać nawet samych głosicieli tego hasła. To dlatego w mediach dominuje dziś język pytań i przypuszczeń. Z każdym kolejnym dniem powinniśmy poznawać więcej szczegółów dotyczących „pobrexitowej” rzeczywistości. Zarówno ze strony samego obozu Leave, jak i instytucji europejskich. Szef Rady Europejskiej Donald Tusk oświadczył w piątek rano, że procedura Brexitu stanie się tematem dyskusji 27 krajów Unii na marginesie szczytu UE w przyszłym tygodniu.

Najbliższe dni powinny więc przynieść nam więcej odpowiedzi na nurtujące pytania. Życzmy sobie, by były to odpowiedzi możliwie pozytywne.

Więcej na temat Brexit:

Komentarze 31

Profil nieaktywny
beato
#124.06.2016, 19:51

Przyczyną takiego wyniku referendum są Polacy. Gdyby nie nasza masowa imigracja, to wynik byłby inny albo wcale nie doszloby do referendum.

Falcono7
135
Falcono7 135
#224.06.2016, 20:09

Tak jasne! Sądząc po zdjęciu to śmiem twierdzić, że to tylko przez ciebie.

Profil nieaktywny
raytoo
#324.06.2016, 21:32

eurosceptycy na czele z liderami zaskoczenijakby wynikiem referendum, w dzisiejszych wypowiedziach nie spiesza sie do uruchomienia artykulu 50 a UE chce jak najszybciej dac po paluchach angolom i ukarac niegrzeczne dziecko

Profil nieaktywny
raytoo
#424.06.2016, 21:48

wygrala prowincja, malomiasteczkowa mentalnosc i wsiowe kompleksy, duze aglomeracje byly za remain

Profil nieaktywny
beato
#525.06.2016, 08:03

Co teraz czeka Polaków w Wielkiej Brytanii?

Płacz i zgrzytanie zębów

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#625.06.2016, 13:59

"No I w piiiiiizdu!...." Cyt. Siara

co100
347
co100 347
#725.06.2016, 16:44

Tak sie podniecają jak by to był wynik a nie referendum!
To czy się tak podniecają niektóre to jest konsultacja!jedynie.

Profil nieaktywny
YPDC
#825.06.2016, 18:28

ODPOWIEDZ NA PYTANIE 1:

- bez zmian

ODPOWIEDZ NA PYTANIE 2:

- od 4 do 10 lat, a raczej nigdy

Profil nieaktywny
beato
#925.06.2016, 18:29

Nie tylko konsultacja. To pierwszy krok Wlk. Brytanii w kierunku wyjścia z EU.

awojtas39
403
awojtas39 403
#1026.06.2016, 00:29

Koniec masowych wyjazdów do GB,osoby nie pracujące
korzystające z pomocy socjalnej,pobierające zasiłki oraz
osoby mieszkające w opuszczonych domach,na dworcach
w parkach zostaną zmuszone do opuszczenia GB.

Profil nieaktywny
MarioYorks
#1126.06.2016, 15:56

"Sytuacja obywateli Unii Europejskiej przebywających zgodnie z prawem w Wielkiej Brytanii nie ulegnie zmianie. Ci obywatele UE automatycznie otrzymają pozwolenie pobytu na czas nieokreślony (indefinite leave to remain) w Zjednoczonym Królestwie i będą traktowani nie mniej korzystnie niż obecnie."

Automatycznie otrzymają pozwolenie "indefinite leave to remain"?
Co to znaczy "automatycznie"? Że nie trzeba się będzie o nie ubiegać? Czy "indefinite leave to remain" nie jest czasem pomylone z "Permanent Residence"?

Profil nieaktywny
beato
#1226.06.2016, 16:55

Nikt tego nie wie jeszcze jakie rozwiązanie zostanie przyjęte i jak to wyjście z EU będzie przebiegało. Nie było takiego przypadku. UK pierwsze wychodzi z eurokołchozu i przeciera szlak.

arthurgordon
344
#1326.06.2016, 21:31

"właściciele"firm czyli głównie fryzjerzy i taryfiarze z erpe kombinujący aby ominąc polski zus, albo posiadacze kubła z wapnem i szpachlę...są tak niezbędni , że aż strach zamknąć przed następnymi granice.Raytoo,jak angolom po paluchach -to polusom po mordzie

co100
347
co100 347
#1427.06.2016, 07:09

Arhurgordon fajnie napisałeś , ale 9koncowych wyrazów , to o co chodzi. Bo nie załapałem.

co100
347
co100 347
#1527.06.2016, 07:09

Arhurgordon fajnie napisałeś , ale 9koncowych wyrazów , to o co chodzi. Bo nie załapałem.

Profil nieaktywny
beato
#1627.06.2016, 16:31

Kolejne skutki Brexit, albo raczej kampanii nienawiści w mediach od dłuższego już czasu:

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1017099...

Mac.B
510
Mac.B 510
#1727.06.2016, 21:32

Akurat dzisiaj dobrego Niemca,turyste, spotkalem tu, we Francji, sympatyczna konwersacja

A zanim sheeples drogie skoczycie sobie do gardel,
to moze warto zrozumiec ze ta cale zamieszanie to jest kampania medialna,
wylansowany

"hate week",

podkrecony gdzie trzeba,
za grupami radykalnymi moze - paradoksalnie -stac EM AJ Piec albo Szesc.

Pal ich sześć zatem, tych Brytoli ;-) Peace and Love.

Cheers, pal.

co100
347
co100 347
#1828.06.2016, 07:35

Choć to "Peace-owanie and Love-owanie " ;) to głównie w medialne zamiast "miłość i np. tolerancja".
No ale na bezrybiu to niektórym i rak ryba.

Profil nieaktywny
beato
#1929.06.2016, 08:34

Możliwość podejmowania pracy w którymś z unijnych państw to jedna z europejskich swobód zapisana w traktacie. Ale wskazywana w Wielkiej Brytanii jako zagrożenie, przyczyniła się do zwycięstwa zwolenników wyjścia z Unii, co potwierdził premier David Cameron. Na tę swobodę niechętnie patrzą także we Francji, Holandii, czy Danii.
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,ti...

arthurgordon
344
#2029.06.2016, 19:25

co 100-te ostatnie wyrazy dotyczyły wpisu raytoo nr 3 .To nieparlamentarne zangolowanie gospodarzy bądż co bądż,wzburzyło mi tę herbatę przed snem.Dlatego dodałem polusów,żeby było po równo.A jeśli jest się u kogoś w gosciach -przestrzegać należy jego praw i zwyczajów.

knapior
3 364
knapior 3 364
#2129.06.2016, 20:05

Co bedzie? Ch.. wie. I taka powinna byc odpowiedź.

Rękę dałbym sobie uciąć, że nie bedzie BREXITU, dzisiaj byłbym kaleką.

Są pozytywy: drugą rekę dam sobie uciąć, że jutro Portugalia wygra z Polską :P

AnnaWalicka
4
#2230.06.2016, 11:14

Chciałbyś latać bez dwóch rąk?;D Pomylisz się i tym razem;)

AnnaWalicka
4
#2330.06.2016, 11:14

Chciałbyś latać bez dwóch rąk?;D Pomylisz się i tym razem;)

Waaanmwm272015
3
#2404.07.2016, 12:23

czy home office obliguje do prawa stalego pobytu polakow w uk i prawa do pracy ?

Kataryna
4 739
Kataryna 4 739
#2504.07.2016, 13:22

@ 24 - napisz jeszcze raz ale uzywajac wyrazow ktorych znaczenie rozumiesz, pliss :)

Mac.B
510
Mac.B 510
#2604.07.2016, 16:26

Knapior, zgadzzam sie w kwestii Brexitu ( Brexshitu...?) , no i zremisowali tu z Portugalia,
mimo tego jak wiemy odpadli : czyli juz bys byl
one handed bloke...

no lepiej nie dawaj sobie ucinac za poglady hehe.

co100
347
co100 347
#2705.07.2016, 07:15

Czemu dajesz do obcinania własne ręce? Ja bym dawał też twoje ale to co innego.
PS przypomnialesmi że mam trzy głowy "gwarantów" do odebrania. :)

co100
347
co100 347
#2805.07.2016, 07:28

A kto powiedział ze będą jakieś następstwa tamtego głosowania?
Znaczy już jakieś są , ten z tragiczną mordką też ustąpił ze stanowiska.

Jakieś tam jeszcze będą ale wyjścia praktycznego to i po co? ;)

knapior
3 364
knapior 3 364
#2906.07.2016, 20:10

Z mojej strony to czysta spekulacja... i zaklinanie rzeczywistości:) Wszelkie moje typy są dokładnie odwrotne od rzeczywsitego rezultatu, więc postawiłem z przekory na Portugalie... i się spełniło :(

co100
347
co100 347
#3007.07.2016, 07:24

:) to takie samo zaklinanie co i to popularne płynące od czytających papkę gazetowa itp.
Ale ty masz 100% trafności po pojedynczym obruceniu ( jak piszesz , odwrotnie;)

Bo jeśli twoje typowanie wpływa na czyjąś rzeczywistość ? A jakość ww zmienia jæ w tzw lustrzaną?

knapior
3 364
knapior 3 364
#3108.07.2016, 16:27

W gruncie rzeczy to nie wazne. Wychodzi, że jestem "coolerem" Cokolwiek zrobie, jak obstawie... i tak bedzie xle :P