Do góry

Ustawa (Anty)-Imigracyjna - kluczowe zapisy

Sześć miesięcy więzienia, konfiskata zarobków, deportacja - m.in. takie reperkusje czekają nielegalnych imigrantów w UK. Nowe przepisy mogą dotknąć nas wszystkich.

Ustawa (Anty-)Imigracyjna przeszła już drugie czytanie w Izbie Gmin i trafiła pod ocenę Komisji Parlamentarnej.

Projekt ustawy wywołał żywą dyskusję w Parlamencie. Ustawa przeszła do dalszego etapu legislacyjnego stosunkiem głosów 323 do 274.

Laburzyści, Liberalni Demokraci i pozostali opozycjoniści sprzeciwili się ustawie, która wprowadza poważne obostrzenia wobec nielegalnych imigrantów, nieuczciwych pracodawców i landlordów.

Kogo dotyczy ustawa

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Polaków nowe przepisy nie dotkną. Jako obywatele Unii, przebywamy w UK legalnie.

Warto jednak pamiętać o kilku kwestiach.

Po pierwsze, Minister Spraw Wewnętrznych Theresa May jasno zapowiedziała, że UK będzie chciało ograniczenia zasady wolnego przepływu ludności w Unii. Będzie to prawdopodobnie jeden z punktów negocjacji Camerona z europejskimi przywódcami. 

Możliwe więc, że niezależnie od wyniku brytyjskiego referendum o wyjściu z Unii, zaostrzone przepisy dotkną również Polaków.

A nie zapominajmy, że zgodnie z planami Minister Spraw Wewnętrznych Theresy May, deportacją zagrożone są wszystkie osoby, które przebywają w UK powyżej 5 lat i nie osiągają dochodu w wysokości £35,000 rocznie.

Tak poważne obostrzenia będą nas jednak dotyczyć najwcześniej od 2017 roku. Natomiast już od lutego 2016 możemy się spodziewać podejrzliwych spojrzeń ze strony landlordów. Wszystko dlatego, że w świetle nowej ustawy staną się oni praktycznie nieodpłatnymi oficerami straży granicznej.

Do 3 lat więzienia za nielegalnego imigranta

Za wynajem pomieszczenia nielegalnemu imigrantowi, landlordowi grozić teraz będzie do 5 lat więzienia i grzywna £3,000. Landlord będzie miał obowiązek przeprowadzić tzw. “immigration checks” na wszystkich najemcach. Wszelkie wątpliwości będzie musiał zgłosić do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Nie zdziwmy się więc jeśli od lutego 2016 nasi landlordowie - nieprzeszkoleni z przepisów unijnych - będą wymagać dodatkowych dowodów, że jesteśmy w UK legalnie i mamy pracę, a nasz dziwny akcent jest z Polski, a nie z Rosji.

Ustawa wprowadza też dodatkowe obciążenia na pracodawców. Oprócz opłacenia grzywny za zatrudnienie nielegalnych imigrantów, pracodawcy będą też musieli wnosić dodatkowe opłaty, jeśli będą woleli zatrudniać wykwalifikowanych migrantów - by obcokrajowcy nie zabierali pracy Brytyjczykom o podobnych kwalifikacjach.

Los migrantów

A co z samymi nielegalnymi imigrantami?

“Czy chodzi o pracę, najem, konto w banku czy prawo jazdy, nowa ustawa pozwoli nam podjąć ostrzejsze kroki niż poprzednio (wobec nielegalnych imigrantów). Ustawa to dalszy krok służący do eliminacji nadużyć i stworzenia systemu imigracyjnego, który naprawdę służy Wielkiej Brytanii - zniechęcając nielegalnych pracowników do przyjazdu do UK i utrudniając życie tym, którzy już tu są” - przekonywał Minister ds. Imigracji, James Brokenshire.

Ustawa nakłada nowe sankcje na nielegalnych pracowników, którym grozić będzie do 6 miesięcy więzienia, odebranie wszystkich nielegalnych zarobków i deportacja.

Przy tym procedura odwoławcza będzie taka, że ludzie będą najpierw deportowani, a dopiero potem będą mieli możliwość złożenia odwołania od decyzji sądu.

Do tej pory nielegalnych imigrantów jedynie napominano.

Zdaniem Camerona nowe przepisy ochronią infrastrukturę usług publicznych oraz niewykwalifikowanych pracowników z UK.

Pielęgniarki zostaną

W pierwszej wersji ustawy pielęgniarki nie znalazły się na liście prac objętych wyjątkiem od progu zarobkowego £35,000. Po protestach NHS, pielęgniarki zostały uwzględnione w przepisach.

Komentarze 56

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#106.11.2015, 09:05

No to ciekawe ilu Polaków zarabia po 3000 funtów miesięcznie? Zawsze myślałem, że każda praca jest dobra jeśli można się z niej utrzymać - a tu taka pomyłka i lata uczciwej pracy "nagrodzone" deportacją.

piotr36
219
piotr36 219
#206.11.2015, 09:58

No ciekawe ...jesli tak bedzie to prawie 90% imigrantów zostanie deportowanych

piotr36
219
piotr36 219
#306.11.2015, 10:00

Ja mam dobra prace i zarabiam od 15000 do 1800 rocznie, tak mi sie do tej pory wydawalo

Zbychu_zPlebani
7 760
#406.11.2015, 10:05

w tej ustawie chodzi o imigrantow spoza EU. zaobserwuj czym oni sie zajmuja. mysle ze 90% nie ma sie co martwic o deportacje. wyjatkiem byly pielegniarki i stad protest NHS bo bali sie ze padna

piotr36
219
piotr36 219
#506.11.2015, 10:19

No tak ...ale jak sam wiesz UK chce zmiany ....i jak piszą w taj ustawie wszyscy emigracji którzy nie maja 35000 tys rocznie zostaną deportowani-dziś UK jest w UE a jutro?

piotr36
219
piotr36 219
#606.11.2015, 10:20

ilu Polaków zarabia po 3000 funtów miesięcznie?
to jest dobre pytanie

TuneUp
70 455
TuneUp 70 455
#706.11.2015, 10:58

wiecej niz myslisz

gerg
6 188
gerg 6 188
#806.11.2015, 11:05

Tomek,z benkami?

Kataryna
4 732
Kataryna 4 732
#906.11.2015, 11:31

Jak Zbychu napisal, chodzi o imigrantow spoza Uni. Reszta to gdybanie i martwienie sie na zapas.
Uczyc sie jezyka i wystepowac o obywatelstwo jak sie tak martwicie.

Zbychu_zPlebani
7 760
#1006.11.2015, 11:51

jednego dnia UK wychodzi z EU, a drugiego 80% fabryki kurczakow nie przychodzi do pracy bo zostali deportowani ;)

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1106.11.2015, 12:05

To chyba pani May deportuje również swoich rodaków , którzy pracują za NMW?,lub dostaniemy podwyżki. Co jest? Idiotka chce mieć w kraju samych bogatych? To kto będzie sprzątać ulice iwywozic śmietniki?

TuneUp
70 455
TuneUp 70 455
#1206.11.2015, 12:11

@8
z benkami? nie, dlaczego?

Profil nieaktywny
jozek.
#1306.11.2015, 13:51

3.Piotr myslalem podobnie,ale nie martwie sie tym ani troche.

szyszakMieszka
801
#1406.11.2015, 14:30

#3 Piotr, 18k rocznie to wg Ciebie dobrze w kontekscie zarobków ???

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1506.11.2015, 14:42

szyszakMieszka
#14
"Dobrze" - to pojęcie względne! Może jest sam? A może nie jest - i ma 5 dzieci? A może dostaje tyle tylko za 5 godzin pracy? Chyba nie tobie to oceniać ile komu wystarcza na godne życie?!

raf1477
563
raf1477 563
#1606.11.2015, 14:47

Ma ktoś link do spisu zawodów nie objętych restrykcjami, jak pielęgniarki

A ogólnie to śpie spokojnie :)

ChaoticBiker
3 040
ChaoticBiker 3 040
#1706.11.2015, 14:51

Wcale nie trzeba zarabiac ponad 3k miesiecznie. £35 000 rocznie to ok £2240 netto na miesiac. Na £3000 to trzeba miec £50 000 rocznie, wiec ta granica wcale nie jest rozdmuchana. I dotyczy do imigrantow spoza UE.

szyszakMieszka
801
#1806.11.2015, 15:12

#15 nie imputuj mi tu bzdur , nigdzie nie napisałem,ze nie ma prawa czuć sie happy ze swoim wynagrodzeniem!!! Chyba kazdy z nas jest swiadomy rynku pracy,płac i moze smiało wyskalowac swoją pozycje materialną w zakresie : bajonśko,wysmienicie,bardzo dobrze,dobrze,słabo, jak niewykwalifikowany emigrant z Polski, bez jezyka w ubojni drobiu ;) Kierując sie Twoim tokiem myslenia FucK to "mw" jest naiwnie dobrze a nawet bardzo dobrze :/

szyszakMieszka
801
#1906.11.2015, 15:15

18k na rok to jest "srednio-słabo" , to niespełna £350 pw co uwazam jest kawalerską pensją o ile jeszcze nie ma sie zbyt wygórowanych oczekiwan od zycia :)

Sokole
10 206
Sokole 10 206
#2006.11.2015, 15:30

Mozna miec zaj... zycie i fajna prace bez zarabiania dobrze.
Skad ta buta inzynierow i innych informatykow?

Dla mnie nie ma przelozenia pomiedzy zarobkami a satysfakcja z zycia.
Byc moze tylko ja tak naiwnie uwazam, bo zamienilem prace lepiej platna na taka ,ktora daje mi satysfakcje.

szyszakMieszka
801
#2106.11.2015, 15:47

#20 zgada sie, pieniądze to nie wszystko,ale nie nazywajmy małych pieniedzy dobrymi,duzymi :)

TuneUp
70 455
TuneUp 70 455
#2206.11.2015, 15:47

@19
danzig, a ile ty zarabiasz w pl?

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2306.11.2015, 15:55

szyszakMieszka
#18
A może on nie ma wygórowanych oczekiwań od życia? I nie "imputuję" bzdur bo on napisał o sobie - nie o innych! Jemu tyle wystarczy i jest ok. Człowieku piszesz zupełnie jak Bieńkowska z PO "6000 tysięcy? - tylko idiota za tyle pracuje!" Przecież jasno napisał, że ma dobrą pracę - on - nie ktoś inny. I nie pisz mi tu o "Kierując sie Twoim tokiem myslenia..." - bo widać to ty myślisz za innych ile jest dużo ile mało.

szyszakMieszka
801
#2406.11.2015, 16:04

nie! mysle ,ze dobrze to jest 25k-35k over&out

szyszakMieszka
801
#2506.11.2015, 16:05

#22 srednio-słabo ;)

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2606.11.2015, 16:40

szyszakMieszka
#24 | Dziś - 16:04
nie! mysle ,ze dobrze to jest 25k-35k over&out

Acha - wiec ktoś kto ma ambicje na nowgo mercedesa , zakup domku z basenem pod Edinburgiem - to dobrze jest zarabiać 25-35k rocznie? I za co to kupi? - za te ochłapy? Bo dla ciebie to jest dobre wynagrodzenie! Jednym wystarczy do szczęścia 18 tysięcy innym nie wystarczy nawet 30k. - Wiec jednak "dobrze" nie dla wszystkich znaczy to samo!

Profil nieaktywny
srup
#2706.11.2015, 16:44

same Rockefellery, psia jego mac a marian sobie chwali prace w pakowalni whisky i stac go na wszystko

harrier
10 819
harrier 10 819
#2806.11.2015, 17:17

No nie oszukujmy sie, zycie biedakow jest po prostu ciekawsze :)
Trzeba wykazac sie inteligencja, wyobraznia, a i poczucie humoru nie zawadzi, jak sie ma wiecznie za malo kaski. Plus nikt mnie nie obedrze, bo nie ma z czego, reklamy na mnie nie dzialaja i konsumujacy wsciekle tlum mnie smieszy.

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#2906.11.2015, 17:43

£35,000 rocznie to nie jest tak malo, to jest prawie 20% powyzej sredniej krajowej......sa zawody, w ktorych do takich kwot sie nie dochodzi niewazne jak dobrym sie w nim jest i jak duzo doswiadczenia zdobylo.....

knapior
3 364
knapior 3 364
#3006.11.2015, 18:33

at 6 i 7.

Nie sądzę.

markdetomaso
65
#3106.11.2015, 19:10

Witam wszystkich szanownie tu zgromadzonych.

Zawsze kierowałem się w życiu złotą myślą, że: "gdy nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze" Nie inaczej jest i tym razem. Ta ustawa w ostatecznym rozrachunku ma na celu uderzyć w brytyjskich, wieloletnich beneficiarzy tylko Oni sobie z tego jeszcze sprawy nie zdają i przyklaskują swojej własnej zagładzie. Brytyjski Rząd postawił sobie na celu oszczędności budżetowe i jednym z kluczowych projektów jest zlikwidowanie nadętej opieki socjalnej, która rocznie pożera gigantyczne pieniądze. Jaka jest główna wymówka brytyjskich beneficiarzy? Każdy chyba już słyszał tą bajkę, że imigranci zabierają rodowitym mieszkańcom wysp, pracę. Rząd postanowił naprawić ten stan rzeczy i ta ustawa ma na celu zredukowanie ilości imigrantów po to żeby wytworzyć próżnię na rynku pracy i przygotować miejsca dla Brytyjczyków odbierając im tym samym główny argument za tym żeby jednak nie pracować. Zaczynają od imigrantów spoza Unii bo za nimi, w obronie nikt się nie postawi (teoretycznie) i w sumie z nimi pójdzie najłatwiej (tak myślą). Po odpowiednim oczyszczeniu rynku pracy zabiorą się do drastycznych redukcji benefitów zmuszając tym samym zatwardziałych beneficiarzy do "bardziej aktywnego uczestniczenia w życiu zawodowym". Nie będzie już wymówki bo zacznie na prawdę brakować rąk do pracy. Drugim zaś efektem tej ustawy będzie zmniejszony napływ tych wartościowych imigrantów do UK bo każdy przed przyjazdem zada sobie pytanie: "po co zaczynać nowe życie w takim kraju jak UK skoro będę pracował przez 5 lat, płacił składki na emeryturę i gdy nie uda mi się osiągnąć pułapu 35 tyś. funtów rocznie to wszystko stracę"? Nikt kto będzie trzeźwo myślał tu nie przyjedzie tym bardziej, że przyszłość jest niepewna bo jeśli ta ustawa pomoże to na tym się skończy, a jeśli nie to w ślad za nią będą kolejne ustawy, które to po ewentualnym opuszczeniu Unii przez Wlk. Brytanię mogą na prawdę uderzyć w interesy obywateli krajów europejskich.

Tak czy inaczej ustawa mocno kontrowersyjna na pograniczu absurdu. Nie jestem miłośnikiem Pakistańczyków, murzynów, czy arabów ale nie wyobrażam sobie realizacji tej ustawy w praktyce. Tak jak wcześniej pisałem, ludzie tu często mają kupione nieruchomości na kredyt, auta, dzieci w szkołach i co? Teraz tak wszystko przepadnie i zaczną się deportacje? Nie widzę tego. Jeżeli ta ustawa faktycznie wejdzie w życie i faktycznie zaczną ją egzekwować to wizerunek Wlk. Brytanii zostanie bardzo mocno nadszarpnięty na arenie międzynarodowej i to może mieć bardzo szkodliwe konsekwencje ponieważ Zjednoczone Królestwo będzie postrzegane jako państwo rozbójnicze, deptające ludzką godność. Jeśli tak się stanie to konserwatyści zapłacą za to najwyższą cenę.

markdetomaso
65
#3206.11.2015, 19:11

Boże! Ależ się rozpisałem:))))

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#3306.11.2015, 20:04

#32
Co tam rozpisałem - wymawiasz imię Boga dwego nadaremno ;)

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#3406.11.2015, 20:05

*swego (cholerny telefon) :)

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#3506.11.2015, 20:22

Cieszcie się że nie dostajecie wynagrodzenia w złotówkach... nawet te 18 k rocznie w funiach to jakoś brzmi....

Zbychu_zPlebani
7 760
#3606.11.2015, 20:38

takie pytanie do znawcow:
ta ustawa o 35k wchodzi w zycie i zaczyna sie odliczanie od zera. czas start, mam 5 lat zeby osiagnac te 35k?

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#3706.11.2015, 20:43

a Plebania to w EU czy poza nią...?

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#3806.11.2015, 20:48

#37
Hahaha - wygrałeś internet :)

Zbychu_zPlebani
7 760
#3906.11.2015, 20:52

#37 na razie w EU

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#4006.11.2015, 20:53

Taki troche słaby z geografii religijnej byłem w szkole

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#4106.11.2015, 20:56

#36
Zależy czy UK wyjdzie z Unii - i czy prawo może działać wstecz.

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#4206.11.2015, 20:59

No to jeśli Plebania jest w EU ( na razie) to nie jest tak źle, ale nigdy nie wiadomo czy nie zostanie włączona do Chin ( po tych ostatnich wyborach )

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#4306.11.2015, 21:01

Prawo zawsze ma prawo działać wstecz ( tak jak w pojeździe kilka biegów do przodu , ale wsteczny jest zawsze )

Zbychu_zPlebani
7 760
#4406.11.2015, 21:03

#41
no wlasnie jak wyjade z UK 6m przed wyjsciem i wroce dzien przed wyjsciem to zyskam 5lat?

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#4506.11.2015, 21:04

w zawiazach

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#4606.11.2015, 21:04

w zawiasach :)

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#4706.11.2015, 21:08

Kiedyś człowiek był pewien że to co w życiu pewne to śmierć i podatki, a teraz nawet jak pójde do toalety to nie mam pewności czy to co trzymem w ręce - to jest to czy nie ?

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#4806.11.2015, 21:10

#44
Nie możesz być dłużej w PL niż 180 dni (ciągłość) wtedy tracisz wszystko (w tym wszystkie benefity) i jesteś "świeżym" imigrantem.

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#4906.11.2015, 21:13

O tzw rezydencji podatkowej nawet nie bedziemy wspominać

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#5006.11.2015, 21:15

Chyba że Plebania to była kolonia brytyjska , to zmieniłoby postać całego zagadnienia

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5106.11.2015, 21:20

#41
Dodatkowo "dzień przed" będą kolejki na granicy jak po ..ju :) Wiec bądź 2 dni przed :) Wujek dobra rada :)

Judasz
6 175
Judasz 6 175
#5206.11.2015, 21:25

Właśnie. Ja środek na kaca zawsze zapijam i nie mam syndromu dnia następnego

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5306.11.2015, 21:35

Sorry miało być do #44

Zbychu_zPlebani
#44 |
#41
no wlasnie jak wyjade z UK 6m przed wyjsciem i wroce dzien przed wyjsciem to zyskam 5lat?

Dodatkowo "dzień przed" będą kolejki na granicy jak po ..ju :) Wiec bądź 2 dni przed :) Wujek dobra rada :)

zartowalem
24 298 48
zartowalem 24 298 48
#5411.11.2015, 06:44

Jesli UK wyjdzie z UE, to Polska w niej pozostanie? Tak? Wiec po co ta sugestia, ze jak UK wyjdzie z UE, to przepis zacznie obowiazywac rowniez wobec Polakow, Hiszpanow, Niemcow czy Belgow?
Proponuje kubelek zimnej wody ;)

zartowalem
24 298 48
zartowalem 24 298 48
#5511.11.2015, 06:45

Jesli UK wyjdzie z UE, to Polska w niej pozostanie? Tak? Wiec po co ta sugestia, ze jak UK wyjdzie z UE, to przepis zacznie obowiazywac rowniez wobec Polakow, Hiszpanow, Niemcow czy Belgow?
Proponuje kubelek zimnej wody ;)

zartowalem
24 298 48
zartowalem 24 298 48
#5611.11.2015, 06:47

Przepis dotyczy ludzi z poza UE, bez znaczenia czy UK jest czescia EU, czy nie :).
Upraszczajac :)