Do góry

Furlough – najczęściej zadawane pytania

Job Retention Scheme wszedł w życie 1 marca 2020 r., aby pomóc firmom dotkniętym pandemią Covid-19. Pierwotnie miał zakończyć się 31 października 2020, lecz został przedłużony do 31 marca tego roku z powodu wprowadzenia drugiego lockdownu na początku listopada. 17 grudnia potwierdzono, że JRS zostanie przedłużone aż do końca kwietnia 2021.

Co to jest Job Retention Scheme?

Job Retention Scheme to program rządowy zapewniający pomoc pracodawcom w utrzymaniu pracowników, którzy nie mogą wykonywać swojej pracy z powodu koronawirusa. Pracownicy wysyłani są na furlough, a pracodawcy otrzymują od rządu dotacje na pokrycie części kosztów wypłat dla pracowników. Pracownicy zatem otrzymują cześć swojego wynagrodzenia, pomimo tego, że nie wykonują żadnej pracy przez ten okres.

Jaka jest kwota dofinansowania w ramach JRS?

Dotacja dla pracownika w ramach JRS wynosi 80 proc. jego standardowego wynagrodzenia do maksymalnie £2500 miesięcznie. Pracodawca może się zdecydować na „top up”, czyli wypłacanie dodatkowych pieniędzy.

Kto może skorzystać z programu?

Wszyscy pracodawcy posiadający konto bankowe oraz system PAYE w Wielkiej Brytanii mogą ubiegać się o dotacje, niezależnie czy ich firma jest otwarta, czy zamknięta w czasie pandemii.

Od lutego 2021 roku HMRC będzie publikować listę pracodawców, którzy złożyli wnioski w ramach JRS za grudzień oraz umieszczać szczegóły roszczeń zgłoszonych w imieniu pracowników za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się 1 grudnia 2020 (lub później) na ich osobistym koncie podatkowym na GOV.UK.

Czy pracodawcy z sektora publicznego mogą korzystać z programu?

Rząd oczekuje, że pracodawcy, których koszty związane z wynagrodzeniami dla personelu są finansowane ze środków publicznych, nie będą korzystać z JRS.

Kto może mieć wypłacane furlough?

Aby móc ubiegać się o furlough pracownik musiał być na liście płac pracodawcy PAYE do 23:59 w dniu 30 października 2020. Oznacza to, że przesłanie informacji w czasie rzeczywistym (RTI) po płatności za tego pracownika do HMRC musiało zostać dokonane między 20 marca 2020 i 30 października 2020.

Pracownicy otrzymujący furlough mogą mieć dowolny typ umowy. Mogą to być osoby pełniące funkcje biurowe (w tym dyrektorzy firm), płatni członkowie spółek LLP, pracownicy agencyjni, pracownicy tymczasowi w sektorze publicznym, a także kontrahenci zaangażowani w sektor publiczny w zakresie zasad pracy pozapłacowej IR35.

Nauczyciele pomocniczy kwalifikują się do programu w taki sam sposób jak inni pracownicy i mogą przebywać na furlough także w okresie wakacji szkolnych, pod warunkiem spełnienia standardowych kryteriów kwalifikacyjnych.

Jeśli pracownik jest zatrudniony przez więcej niż jednego pracodawcę, może pobierać furlough od każdego z nich. Pracownik może też przebywać na furlough u jednego pracodawcy, a dla innego wykonywać pracę i otrzymywać pełne wynagrodzenie.

Czy potrzebna jest zgoda pracownika na umieszczenie go na furlough?

Pracodawca musi uzyskać pisemną zgodę pracownika i uzgodnić z nim obniżenie wynagrodzenia - zasady prawa pracy.

Jeżeli pracownik przebywał na urlopie w okresie do końca października 2020 roku, zaleca się zawarcie nowej umowy na okres od 1 listopada 2020.

Umowa powinna zawierać zmiany godzin pracy i obniżenie wynagrodzenia, jeśli pracodawca nie zdecyduje się na uzupełnienie wynagrodzenia do pełnej kwoty (wcześniej wspomniany „top up”). Pracodawca powinien również poinstruować pracowników, aby zaprzestali wykonywania wszelkich prac, jeśli przebywają na furlough. Umowę należy zachować przez pięć lat.

Jak wyliczyć, o jaką kwotę można się ubiegać?

Pracodawca będzie musiał obliczyć wynagrodzenie pracownika i określić z tego 80 proc.

Gdy pracownicy są na „flexible furlough” konieczne będzie również obliczenie ich podjętych godzin pracy, aby wynagrodzenie obejmowało zarówno godziny przepracowane, jak i „furlough”.

Wynagrodzenie referencyjne jest wyliczane z określonego okresu i nie może zostać skorygowane w momencie, gdy pracownik otrzymał podwyżkę, np. podwyżka w kwietniu nie ma wpływu na wynagrodzenie, które pracownik otrzymał w ostatnim okresie rozliczeniowym przed 19 marca 2020.

W przypadku pracowników otrzymujących stałe wynagrodzenie jest to 80 proc. wynagrodzenia należnego w ostatnim okresie rozliczeniowym kończącym się 30 października 2020 lub wcześniej.

W przypadku pracowników o zróżnicowanym wynagrodzeniu jest to 80 proc. średniego wynagrodzenia między datą rozpoczęcia zatrudnienia lub 6 kwietnia 2020 (w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza) do dnia przed rozpoczęciem przedłużenia urlopu JRS.

Maksymalna kwota dziennego wynagrodzenia z podziałem na miesiące:

Listopad 2020

£83.34 za dzień

Grudzień 2020

£80.65 za dzień

Styczeń 2021

£80.65 za dzień

Luty 2021

£89.29 za dzień

Marzec 2021

£80.65 za dzień

Kwiecień 2021

£83.34 za dzień

Czy wypłaty w ramach programy JRS są opodatkowane?

Tak, wypłaty w ramach furlough podlegają składkom PAYE oraz National Insurance.

Czy podczas urlopu zakazane są wszystkie rodzaje działalności zawodowej?

Pracownicy mają możliwość odbywania szkoleń w godzinach rejestrowanych jako furlough. Szkolenie mające na celu poprawę efektywności lub wydajności pracownika jest dozwolone pod warunkiem, że pracownicy nie świadczą usług na rzecz swojego pracodawcy ani nie generują dla niego przychodów.

Czy urlop wypoczynkowy może być wykorzystany w tym samym czasie co furlough?

Tak, ale pracodawca musi dopłacić do 100 proc. wynagrodzenia pracownikowi, ponieważ coroczny urlop (annual leave) w okresie furlough musi być wypłacany w normalnej wysokości.

Czy postępowanie dyscyplinarne musi być wstrzymywane, jeśli pracownik przebywa na furlough?

CAS wydał regulacje w tej sprawie, według których pracodawca musi zdecydować, czy nadal byłoby uczciwe i rozsądne kontynuowanie lub rozpoczęcie postępowania dyscyplinarnego.

Wytyczne wskazują również, że pracownik przebywający na furlough może wziąć udział w postępowaniu dyscyplinarnym lub przesłuchaniu.

Stwierdza się jednak, że pracownik musi „robić to z własnego wyboru”, tj. musi to być dobrowolne uczestnictwo i odbywać się zgodnie z aktualnymi restrykcjami dotyczącymi zdrowia publicznego. Rzadko kiedy pracownik decyduje o uczestnictwie w formalnym postępowaniu dyscyplinarnym.

Czy można zwolnić kogoś, kto przybywa na furlough?

Chociaż program JRS ma na celu zapobieganie zwolnieniom, niektóre przedsiębiorstwa mogą uznać zwolnienia za konieczność. Wytyczne rządowe potwierdzają, że pracownicy mogą zostać zwolnieni podczas furlough. Procesy zwolnienia nadal podlegają standardowym zasadom.

**Jeśli ktoś zostanie zwolniony po furlough, czy jego ustawowe wynagrodzenie z tytułu odprawy jest obliczane na podstawie obniżonej pensji czy normalnego wynagrodzenia?

31 lipca 2020 weszły w życie przepisy, które wymagają, aby odprawa była obliczana na podstawie pełnego wynagrodzenia pracownika.

Od kiedy można ubiegać się o JRS?

Wnioski można było składać od środy 11 listopada 2020.

Okres składania wniosków musi rozpoczynać i kończyć się w tym samym miesiącu kalendarzowym. Jeśli okres wypłaty obejmuje dni w okresie dłuższym niż jeden miesiąc, każde z tych roszczeń będzie musiało zostać obliczone osobno.

Okresy roszczeń nie mogą się pokrywać, a pracownicy, których dotyczy wniosek, będą musieli być uwzględnieni w każdym zgłoszonym wniosku.

Co jest potrzebne pracodawcy, aby złożył wniosek:

• numer referencyjny PAYE

• liczba pracowników przebywających na „furlough”

• nazwiska pracowników

• NIN pracowników przebywających na „furlough” (jeżeli składany jest wniosek w związku z osobą z tymczasowym numerem NIN, wytyczne mówią, że należy zadzwonić do HMRC)

• numer UTR, numer rejestracyjny firmy lub nazwę pracodawcy (w zależności od przypadku)

• okres roszczenia (data rozpoczęcia i zakończenia)

• wnioskowana kwota (za minimalną długość urlopu wynoszącą trzy kolejne tygodnie)

• numer rachunku bankowego i numer rozliczeniowy

• imię i nazwisko osoby kontaktowej

• numer telefonu.

Po złożeniu wniosku pracodawca otrzyma numer referencyjny roszczenia. HMRC sprawdzi następnie, czy roszczenie jest prawidłowe i wpłaci odpowiednią kwotę przez BAC na Twoje konto bankowe w ciągu sześciu dni roboczych. Musisz przechowywać kopię wszystkich zapisów przez sześć lat.

Jakie są terminy składania wniosków o zwrot za wypłacenie furlough pracownikowi?

Do 14 dnia każdego miesiąca, do godziny 23:59, pracodawca może wysłać wniosek o zwrot kwoty, którą przelał pracownikowi w ramach jego wynagrodzenia na podstawie wyliczeń z payslipa. W praktyce oznacza to, że o zwrot za payslip marcowy, można ubiegać się do 14 kwietnia.

Jeżeli termin przypada na weekend lub dzień ustawowo wolny od pracy, wówczas należy zgłosić wniosek następnego dnia roboczego.

HMRC może przyjąć wniosek o zwrot złożony po upływie odpowiedniego terminu, jeśli istnieje rozsądne wytłumaczenie i zostanie to zrobione najszybszym możliwym terminie, zatem jako pracodawca powinieneś skontaktować się z HMRC, aby poprosić o późny wniosek, gdy tylko będziesz gotowy do jego złożenia.

O Autorze


Dawid Wojnowski – doradca podatkowy, księgowy i specjalista od finansów firm, absolwent uniwersytetów Napier i Robert Gordon. Założyciel firmy TaxOne. Dawid specjalizuje się w prawie podatkowym i księgowości dla spółek LTD. Jego prawdziwą pasją jest rozwiązywanie problemów podatkowych. Prowadzi blog biznesowo-podatkowy na – taxone.uk

Komentarze 74

Pawelkr
137
Pawelkr 137
#113.01.2021, 08:35

Oby do tego konca kwietnia juz mozna bylo wrocic do pracy.

omegan
14 789
omegan 14 789
#213.01.2021, 10:40

jak ludzie beda unikac szczepien, to i w pazdzierniku bedzie to samo co obecnie

damian18
131
damian18 131
#313.01.2021, 12:28

Omegan oddam ci swoja

omegan
14 789
omegan 14 789
#413.01.2021, 12:31

Po co mi dwie? A jak stracisz prace, bo nie bedziesz chcial sie zaszczepic, to pogadamy...

damian18
131
damian18 131
#513.01.2021, 12:38

Nie boj sie jak bedzie trzeba papier sobie zalatwie

damian18
131
damian18 131
#613.01.2021, 12:52

https://www.bbc.com/news/business-55569760 lockdown pozostanie nawet z planem szczepien

szalony_mustang
4 828
#713.01.2021, 18:14

A jak stracisz prace, bo nie bedziesz chcial sie zaszczepic, to pogadamy...

grozisz mu? :D

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#813.01.2021, 19:12

Nie frzeba grozic do tego to dazy.

Samolot niet, no chyba ze z waznym szczepien a poki co negatywny test, przynajmniej do poczatku sezonu ale zakladam, ze do kpnca roku.

Wejscie do pubow, koncerty tylko za okazaniem szczepien, juz jest apka na telefon, ze bedzie latwo skanowac.

Zakladam, ze od 2022, pracodawcy beda mieli wymog aby pracownicy mieli wazne szcspienia.

szalony_mustang
4 828
#913.01.2021, 19:14

to tworzy sie fajna nisza :)

omegan
14 789
omegan 14 789
#1013.01.2021, 23:19

nisza do czego? do falszerstw i polskiego "cwaniactwa"?

szalony_mustang
4 828
#1114.01.2021, 00:23

do falszerstw i polskiego "cwaniactwa"?

co masz na mysli mowiac "polskiego" cwaniactwa? To ze twoi rodacy sa szczegolnie uczuleni na proby ograniczania ich praw czy wolnosci czy po prostu powielasz krzywdzace stereotypy tylko po to by dopierdzielic reszcie a siebie wyniesc ponad innych? Co masz do tych ktorzy nie maja ochoty sie szczepic? Bedziesz ich zmuszal bo tobie sie wydaje ze masz racje? bedziesz pozbawial ich prawa do podrozowania bo ty sie zaszczepiles a oni nie? prawa do pracy, prawa do pojscia do pubu czy na koncert bo ty byles ten cool i sie zaszczepiles a oni nie? Jestem pewny ze tak, juz nieraz wypowiadales sie w takim tonie, wiec nie zdziw sie ze takie pogwalcenie praw czlowieka bedzie skutkowalo lamaniem przez tych ludzi prawa ktore w ich mniemaniu bedzie prawem ucisku. beda lamac to prawo swiadomie i z usmiechem na ustach, w imie ich poczucia wolnosci i w ramach oporu przed przesladowaniem ich przez takich jak ty. Jak sie zaszczepisz to chyba nie zalapiesz covida od "nieszczepionego", prawda? To po co sie sadzisz? lec po szczepionke i daj innym zadecydowac samemu o wlasnym zdrowiu czy zyciu :P

harrier
10 843
harrier 10 843
#1214.01.2021, 00:55

Do Polski lecialam ostatnio miedzy dwoma wolnymi Polakami. Bardzo sympatyczni. Jeden mial maseczke, ale nos wywieszal nad maseczka i tym nosem rzewnie pociagal. Drugi mial maseczke, ale chcial sie napic piwa i pojesc prazynek, wiec maseczke zsunal na brode.

Polece w dyrdy sie zaszczepic nawet nad ranem - podobno po zaszczepieniu pensjonariuszy domow opieki i ludkow 80+ maja szczepic przez cala dobe - kiedy tylko bedzie okazja :))

I

Profil nieaktywny
Delirium
#1314.01.2021, 06:17

Mustang pisze, że go gwałcą.

Otrzyj gila, musisz żyć dalej.

Tzn. w sumie nie musisz. :P

Niebawem będę miał robótkę w PL dla paru budowlańców. Dla jajec wybiorę sobie tych zaszczepionych. Bo mi wolno. :P Nad niezaszczepionymi będę pastwił się przez telefon. :P

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#1414.01.2021, 07:20

Wezme i bede wam pociagal nosem za te proby ograniczenia wolnosci.

Ej, Harrier, jakie ten koles mial rodzynki.

Ja tez lubie rodzynki.

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#1514.01.2021, 07:21

... I odnosnie #8, nawet HSBC mowi, ze nie bedzie obslugiwac i zamykac konta bez maseczkowcow.

omegan
14 789
omegan 14 789
#1614.01.2021, 07:44

Koniowaty - trudno mi uwierzyc ze jestes tak ograniczony ze nie rozumiesz ze tacy jak ty, buntujac sie przed swiatem, narazaja innych i przedluzaja pandemie

Kingcrimson
586
#1714.01.2021, 08:14

#11 mustang, a pasy w aucie zapinasz? Przeciez jest obowiazek. Czy to nie godzi w Twoja wolnosc? I masz prawo decydowac, czy sie rozj..... na smierc, czy tak nie do konca...

knapior
3 364
knapior 3 364
#1814.01.2021, 08:26

Według przeprowadzonych badań, polskie poczucie wolności, szacunek do prawa i ogolnie duma narodowa jest warty około 500zl.

Dla 50 %.

Tyle wystarczy zapłacić 50% tym z "nieugietych wszechPolaków" , którzy nie kryją świętego oburzenie przed szczepieniami. By zmienili zdanie i dumę schowali do kieszeni.

Kingcrimson
586
#1914.01.2021, 08:29

#18 pelna zgoda. Tutaj w UK zauwazylem, ze najglosniej o wolnosci grzmi wykleta husaria, ktora nagle milknie, spuszcza oczy i zgina kark, kiedy szef sie zbliza :-)

szalony_mustang
4 828
#2014.01.2021, 10:36

Niebawem będę miał robótkę w PL dla paru budowlańców

nareszcie bedziesz mial zyciowa szanse by zdobyc jakis zawod bo z niepelnym "spolecznym" srednim to jedynie w pazdzierzowni udalo ci sie fuche zalapac :P

szalony_mustang
4 828
#2114.01.2021, 10:40

Tutaj w UK zauwazylem, ze najglosniej o wolnosci grzmi wykleta husaria, ktora nagle milknie, spuszcza oczy i zgina kark, kiedy szef sie zbliza

Niop, reszta zgina kark zaraz po wyjezdzie z Polski, calujac reke pogranicznika zwracajacemu im paszport po kontroli a pierwszemu szefowi lizac buty za to ze zgodzil sie zaprosic ich na rozmowe kwalifikacyjna :P

szalony_mustang
4 828
#2214.01.2021, 10:45

mustang, a pasy w aucie zapinasz?

po co? :P

szalony_mustang
4 828
#2314.01.2021, 10:56

Koniowaty - trudno mi uwierzyc ze jestes tak ograniczony

twoja opinia=opinia srupa, wisi mi i powiewa :P

szalony_mustang
4 828
#2414.01.2021, 11:15

Chociaz nie, srup wydaje sie madrzejszy :P

Profil nieaktywny
Delirium
#2514.01.2021, 11:21

szalony_mustang 4 718

#20Dziś -

"nareszcie bedziesz mial zyciowa szanse by zdobyc jakis zawod bo z niepelnym "spolecznym" srednim to jedynie w pazdzierzowni udalo ci sie fuche zalapac :P"

Nie martw się o mnie, gdy zarobki spadną mi do sredniej brytyjskiej, nie omieszkam cię o tym powiadomić. Poza tym jest ciepło, sucho, nie kapie na głowę. A jak tam twoje siedzenie na dachu? Zamieniłeś na emito? :P

szalony_mustang
4 828
#2614.01.2021, 11:24

A jak tam twoje siedzenie na dachu? Zamieniłeś na emito? :P

Niop, zatrudnilem paru ze niepelnym "spolecznym" srednim i zapierdzielaja az milo patrzec :P i jeszcze mi sie w pas klaniaja :P

szalony_mustang
4 828
#2714.01.2021, 11:25

Ze tak powiem, kazdy jeden za trzech zapietdziela i cieszy sie jak dziecko jak go po plecach poklepie :P

omegan
14 789
omegan 14 789
#2814.01.2021, 11:57

koniowaty odlatuje coraz bardziej. jeszcze troche i oglosi ze Ziemia jest w posiadaniu ludzi-jaszczurow z Alfa Centauri. Czy moze juz tak uwazasz? nie zebym na serio byl zainteresowany...

szalony_mustang
4 828
#2914.01.2021, 12:00

Ziemia jest w posiadaniu ludzi-jaszczurow z Alfa Centauri.

Nie wiem co bierzesz ale ogranicz dawke :P

omegan
14 789
omegan 14 789
#3014.01.2021, 12:44

ja? lol

to ty wywalas idiotyczna teorie za druga, to z tymi jaszczurami to po prostu kolejny level plaskoziemstwa

szalony_mustang
4 828
#3114.01.2021, 13:03

to ty wywalas idiotyczna teorie za druga

Nie dosc ze pierdzieli kocopoly i chce wszystkich uszczesliwic szczepionkaki to teraz glupa rznie ze to nie on... zaproponowales juz swoja kandydature na nowego guru pladkoziemcow? Wakat wolny, masz ogromne szanse :P trzymam kciuki za twoj sukces :P

Profil nieaktywny
Delirium
#3214.01.2021, 14:29

szalony_mustang 4 724

#26Dziś - 11:24

"Niop, zatrudnilem paru ze niepelnym "spolecznym" srednim i zapierdzielaja az milo patrzec :P i jeszcze mi sie w pas klaniaja :P"

Taktak, mustang.

knapior
3 364
knapior 3 364
#3314.01.2021, 14:44

Ale to ma sens, co pisze omegan.

Jeśli zaprzeczasz mustang ciągłości i dorobkowi wiedzy ludzkości w jakiejś dziedzinie, czyli powiedzmy- negujesz oficjalną wiedzę, taką "noblistyczną", to dlaczego nie oczekiwać takiej postawy w innych dziedzinach?

Płaskoziemia jak najbardziej. Jaszczury, to trochę trudniej- tutaj twardych wyliczeń nie będzie- trza złapać....

szalony_mustang
4 828
#3414.01.2021, 16:42

Ale to ma sens, co pisze omegan.

pewnie cos przeoczylem :P

Jeśli zaprzeczasz mustang ciągłości i dorobkowi wiedzy ludzkości w jakiejś dziedzinie, czyli powiedzmy- negujesz oficjalną wiedzę, taką "noblistyczną"

wskaz mi gdzie temu zaprzeczam. Co do "ciaglosci i dorobku wiedzy ludzkiej" to zawdzieczamy go ludziom idacym nie "z" ale "pod" prad. Gdyby nie oni to omegan popierdzielalby dzis na bosaka po afrykanskich sawannach wierzac w to ze to po czym stapa to wielka skorupa zlowia i nie ma poza nia nic. Caly postep ludzkosci zawdzieczamy tego rodzaju ludziom z jakich omegan tak ladnie szydzi powyzej nazywajac ich "cwaniakami".

knapior
3 364
knapior 3 364
#3514.01.2021, 16:56

Negowanie skuteczności szczepionek kwalifikuje sie do tego?

A może źle zrozumiałem przesłanie i nie negujesz ich jako całości, tylko tą jedną - konkretną?

O zawdzięczaniu cokolwiek idącym pod prąd ... uuu, no tak - musiało paść. A co im zawdzięczamy? A w jakich czasach sie to działo? Ale, że jak tak całkowicie pod prą, a nie tylko lekko meandrować w oparciu o wiedzę poprzedników? A jakie jest ostatnie takie dokonanie, żeby ktoś całkowicie na przekór całemu światu nauki i wszelkim wynikom/badaniom udowodnił, że ma racje z korzyścią dla całego świata?

A jesli mogł udowodnić, to na podstawie czego? Samoistnego dochodzenia od podstaw , np. od początków powstania Ziemi, do fizyki kwantowej? Czy jednak korzystał ze skrótów - czyli tej własnie OFICJALNEJ wiedzy ludzkości?

szalony_mustang
4 828
#3614.01.2021, 17:23

A może źle zrozumiałem przesłanie i nie negujesz ich jako całości, tylko tą jedną - konkretną?

niop, zle zrozumiales :P pojawia sie coraz wiecej przeslanek ku temu by podwazac skutecznosc jednej z nich, szczepionki Pfitzera. Co do reszty nie mam zastrzezen, na razie :P

A jesli mogł udowodnić, to na podstawie czego? Samoistnego dochodzenia od podstaw , np. od początków powstania Ziemi, do fizyki kwantowej? Czy jednak korzystał ze skrótów - czyli tej własnie OFICJALNEJ wiedzy ludzkości?

nie ma to jak podlaczyc sie pod osiagniecia grupki osob i stworzyc z tego OFICJALNA wiedze, bo to przeciez cala ludzkosc przyczynila sie do jej poszerzenia, do odkryc itp. :P cala ludzkosc tylko KORZYSTA z tego co zostalo odkryte przez ludzi myslacych odmiennie od reszty, a reszta umiala tylko po fakcie pokiwac glowkami na znak aprobaty i przejecia tego jako wlasne odkrycie. I znow to wszystko staneloby w miejscu gdyby nie znalazl sie kolejny ktory myslal odmiennie od reszty i poczynil kolejne odkrycie, byc moze nawet posilkujac sie tym co odkryl czy wynalazl poprzednik. a reszta znow pokiwala glowkami uznajac odkrycie za wlasne i dolaczajac je do wlasnej sposcizny :P O takiej OFICJALNEJ wiedzy wspominasz? Tylko ludzie odmiennie myslacy zapewniaja postep ludzkosci.

knapior
3 364
knapior 3 364
#3714.01.2021, 17:35

To podaj te "coraz więcej przesłanek".

Z nazwy i w wielkościach mierzalnych. Najlepiej z linkiem do badań je uwierzytelniajacych - moze byc ogólnie - kto te badania i nowe przesłanki firmuje.

A co do drugiej częśći, to daj mi ten ostatni przykład całkowicie odmiennej - rewolucyjnej teorii/wynalazkowi/czymtamjeszcze który nie miał nic wspólnego z wczesniejszymi badaniami , lub nawet stał o 180 stopni w sprzecznosci z nimi.

szalony_mustang
4 828
#3814.01.2021, 17:51

To podaj te "coraz więcej przesłanek".

gazet nie czytasz? trzy ogniska epidemii covida 19 u osob zaszczepionych w Hiszpanii, jeden lub dwa w Szwajcarii, jeden w Szkocji. Artykulow o poprzednich krajach nie chce mi sie szukac, zrob to sam, tu masz artykul o Szkocji

https://www.heraldscotland.com/news/19000542.covid-19-outbreak-hamilton-...

tak, nie napisali ze to byl Pfitzer, ale to chyba logiczne gdy w czasie gdy szczepiono tych pacjentow jedyna dopuszczona do uzycia byla szczepionka Pfitzera.

A co do drugiej częśći, to daj mi ten ostatni przykład całkowicie odmiennej - rewolucyjnej teorii/wynalazkowi/czymtamjeszcze który nie miał nic wspólnego z wczesniejszymi badaniami , lub nawet stał o 180 stopni w sprzecznosci z nimi.

a prosze cie bardzo, pierwszy z brzegu Tesla, Einstein, czy z mniej znanych Hugh Everett

szalony_mustang
4 828
#3914.01.2021, 17:55

pominalem Galileusza, DaVinci, bracia Wright, Kazimierza Proszynskiego i wielu wielu innych.

knapior
3 364
knapior 3 364
#4014.01.2021, 19:41

Chwila, co takiego sprzecznego z panującą wtedy wiedzą zrobił np. Einstein? Udowodnił, że mechanika klasyczna to kłamstwo, czy tylko w pewny sposób uzupełnił ją mechaniką kwantowa?

Tesla? Że jak, że co?

O tak, Galileusz . Może Newton. Czyli ostatni przewrót w nauce to jakieś 300 lat wstecz.

szalony_mustang
4 828
#4114.01.2021, 19:54

Chwila, co takiego sprzecznego z panującą wtedy wiedzą zrobił np. Einstein?

Teorie wzglednosci :P

knapior
3 364
knapior 3 364
#4214.01.2021, 19:56

Te ogniska , o których wspominasz zmieniły przewidywaną na około 90% skuteczność szczepień?

szalony_mustang
4 828
#4314.01.2021, 19:56

A Tesla opracowal bezpieczny system przesylu energii na odleglosc bez uzycia przewodow :P

knapior
3 364
knapior 3 364
#4414.01.2021, 20:01

Teoria względności to tylko i aż udoskonalenie istniejącej wiedzy- pozwoliła na zrozumienie JUŻ istniejącej wiedzy w obszarze, w którym sobie z tym nie radziła.

Nadal nie widzę jednak związku z podwarzaniem obecnych wyników badań:)

szalony_mustang
4 828
#4514.01.2021, 20:01

Te ogniska , o których wspominasz zmieniły przewidywaną na około 90% skuteczność szczepień?

Jesli z 51 zaszczepionych pietnastu ponownie zalapalo wirusa to gdzie ta 90% skutecznosc?

knapior
3 364
knapior 3 364
#4614.01.2021, 20:06

Mustang, żartujesz prawda?

szalony_mustang
4 828
#4714.01.2021, 20:06

pozwoliła na zrozumienie JUŻ istniejącej wiedzy w obszarze, w którym sobie z tym nie radziła

Serio? No powiem ci ze nauka wtedy to bylo cos, bo dopiero tetaz mozemy powiedziec ze Einstein mial racje a tu dowiaduje sie ze ludzie juz o tym co on opisal wiedzieli wczesniej :P tylko nie stosowali :P

knapior
3 364
knapior 3 364
#4814.01.2021, 20:08

Serio tak sobie to wyliczyles?

szalony_mustang
4 828
#4914.01.2021, 20:09

Teoria wzglednosci w tamtym czasie byla dla owczesnych naukowcow tak abstrakcyjna jak podroze w czasie dla nas :P

szalony_mustang
4 828
#5014.01.2021, 20:12

Serio tak sobie to wyliczyles?

A mozna dokladniej? :P w jaki soosob inny niz ten oowyzej okresla sie skutecznosc szczepionki jesli nie testujac ja na zamknietej grupie zaszczepionych ?

knapior
3 364
knapior 3 364
#5114.01.2021, 20:18

Ano tak było.

Jedna opisuje zależności w skali makro, drugia w skali mikro.

Uzupełnił, rozwinął już istniejącą wiedzę.

Ale żadnych dogmatów już nie.

szalony_mustang
4 828
#5214.01.2021, 20:22

Ale żadnych dogmatów już nie.

zdecyduj sie , pytasz o dogmaty czy o teorie (#37)

knapior
3 364
knapior 3 364
#5314.01.2021, 20:26

Czyli serio tak myślisz...

Tak, można dokładniej. Np. Ile w CAŁEJ Szkocji było szczepionek A ile z tych osób zarazalo.

A jeszcze dokladniej jak całe UK.

Albo w mniejszej skali stosując metody statystyczne z pominięciem przypadków skrajnych.

Właśnie rzuciłem 10 razy monetą. Na podstawie tej próby wyszło mi, że prawdopodobienstwo wypadniecia orła to 70%!!!

Czaisz ??

Zrewolucjonizowałem rachunek prawdopodobieństwa!!!

knapior
3 364
knapior 3 364
#5414.01.2021, 20:30

Wygrałeś, nie mam już siły.

Był, wywrocil do góry nogami.

I Tesla i ktoś tam jeszcze.

I jeszcze z 19.

I jakieś badania pewnie robili i wyniki publikowali. I można się było z tymi wynikami zapoznać.

Nasz takie dane zapewniające aktualnej wiedzy o szczepionce?

To dawaj.

Profil nieaktywny
Delirium
#5514.01.2021, 20:33

szalony_mustang 4 737

#45

"Jesli z 51 zaszczepionych pietnastu ponownie zalapalo wirusa to gdzie ta 90% skutecznosc?"

...o statystyce też nie masz pojęcia... łgarzu.

knapior
3 364
knapior 3 364
#5614.01.2021, 20:37

Ech te liczby...Na pewno można obejść tą drobną niedogodność.

Moje propozycje: wielu, dużo , liczni itede, itepe.

szalony_mustang
4 828
#5714.01.2021, 20:38

Tak, można dokładniej. Np. Ile w CAŁEJ Szkocji było szczepionek A ile z tych osób zarazalo. A jeszcze dokladniej jak całe UK.

Ty tak na powaznie? :D:D:D:D pare pytan: ile z zaszczepionych osob w Szkocji czy nawet w UK mialo po zaszczepieniu kontakt z wirusem? Ilu zostalo po jakims czasie ponownie przebadanych na obecnosc wirusa? nie pytam nawet ilu zachorowalo bo bazujac na wczesniejszych badaniach wielu grup naukowcow 98% zarazonych przechodzi chorobe BEZOBJAWOWO, wiec bardzo mozliwe ze nawet nie zauwazyli ze sie zarazili covide. Wiec pytam na jakiej podstawie, majac tak wiele niewiadomych mozesz cokolwiek wyliczyc? Oswiec mnie

Moj przyklad, 51 pacjentow w domu starcow, daje sobie glowe uciac ze kazdy z nich mial kontakt z wirusem po zaszczepieniu (wspolnie spedzaja naprawde wiele czasu, jedza w tym samym miejscu, korzystaja z tych samych wspolnych pomieszczen etc.) przebadano ponownie wszystkich, u 15 wykryto wirusa...:P

szalony_mustang
4 828
#5814.01.2021, 20:39

...o statystyce też nie masz pojęcia... łgarzu.

ale mam prawo jazdy :P cieniasie :P

Profil nieaktywny
Delirium
#5914.01.2021, 20:45

...łgarzu. :)

Profil nieaktywny
Delirium
#6014.01.2021, 20:45

... pracy też nie masz. :P

knapior
3 364
knapior 3 364
#6114.01.2021, 20:46

Ale z tych 15 to zarażalo 14 tego jednego, czy jeden zarazil pozostalych 14?

Jeśli jeden zarazal to mamy wynik mieszczący się w normie. 2 % :)

knapior
3 364
knapior 3 364
#6214.01.2021, 20:48

Pomijam wydawało mi się oczywisty fakt, że próba 51 osób z domu starości, nie jest REPREZENTATYWNA dla całości społeczeństwa...

knapior
3 364
knapior 3 364
#6314.01.2021, 20:51

Co do pierwszej części, nie ma nic wspólnego z weryfikacją skuteczności.

Konkretne liczby poproszę. Z rozwinięciem co ma jedno wspólne z drugim, że twierdzisz co innego niż producent.

szalony_mustang
4 828
#6414.01.2021, 21:04

Z rozwinięciem co ma jedno wspólne z drugim, że twierdzisz co innego niż producent.

na szczescie twierdze to samo co prezes Pfitzera, tylko on wiedzial ciut wczesniej :P opierdzielil akcji za 58baniek i jest gosciowa :) knapior, nie dogadamy sie. miales nie oswiecic a nie zameczyc :P milej nocy :)

Profil nieaktywny
Delirium
#6514.01.2021, 21:04

#62:

Próba jest wystarczająco reprezentatywna dla wierzeń mustanga. Argumenty wiary nie podlegają dyskusji, ponieważ opierają się na wierze, a nie na racjonalnych, logicznych przesłankach. Każdy kontrargument umacnia wiarę rozmówcy oraz jego przekonanie, że dzięki swojemu niebywałemu intelektowi posiadł on Wielką Tajemnicę Wszechświata oraz miejsce na piedestale, niedostępne dla innych.

szalony_mustang
4 828
#6614.01.2021, 21:06

... pracy też nie masz. :P

pomimo twoich modlitw Nicola nie zamknie construction nigdy wiecej :P

szalony_mustang
4 828
#6714.01.2021, 21:07

Argumenty wiary nie podlegają dyskusji, ponieważ opierają się na wierze, a nie na racjonalnych, logicznych przesłankach...

:D pokladajcie wiec wiare w moc szczepionek :P

Kingcrimson
586
#6814.01.2021, 21:08

#66 mustang, ostroznie ze slowami "nigdy", "na pewno" itp.

Profil nieaktywny
Delirium
#6914.01.2021, 21:12

szalony_mustang 4 743

#66Dziś - 21:06

"pomimo twoich modlitw Nicola nie zamknie construction nigdy wiecej :P "

Nie życzę nikomu utraty pracy. Praca uszlachetnia aż garb ci sam wyrośnie.

;)

szalony_mustang
4 828
#7014.01.2021, 21:14

"... zatem rzekne Wam, pokladajcie wiare w moc szczepionek, bowiem w pismie napisane jest ze 90% z Was uchronia..."

#list do covidian :P

szalony_mustang
4 828
#7114.01.2021, 21:15

Nie życzę nikomu utraty pracy. Praca uszlachetnia aż garb ci sam wyrośnie.

za to lenistwo uszczesliwia :P

Profil nieaktywny
Delirium
#7214.01.2021, 21:18

Eee, nie. Tylko do czasu. Już spróbowałem. Waga łazienkowa była nieszczęśliwa.

knapior
3 364
knapior 3 364
#7314.01.2021, 21:25

No, nie dogadamy się.

Fajnie, że mogłem pomęczyć.

Liczby i statystyka.

Zdaje się, że to idealny sposób na pewne dyskusje.