Do góry

Oddajmy Ukrainie broń nuklearną

Na Ukrainie wojna trwa w najlepsze, a rosyjscy żołnierze notorycznie przekraczają ukraińską granicę. Mało kto już pamięta, że na początku lat 90. kilka krajów podpisało memorandum, które miało zabezpieczyć broń atomową składowaną na Ukrainie. Tych kilka krajów dało z kolei gwarancje bezpieczeństwa…

“Oddajcie Ukrainie broń, nawet jeśli miałaby być to broń nuklearna.” Fot. © oneinchpunch - Fotolia.com

To słowa Piotra Dobroniaka z “Cooltury” - polskiego tygodnika wydawanego w Wielkiej Brytanii. Jak pisze dziennikarz:

“Nikt nie mówi, że sytuacja na Ukrainie jest prosta, ale mogłaby taka być, gdyby działania podejmowane przez “zagranicznych obserwatorów” były bardziej zdecydowane. Mówiąc o “obserwatorach”, nie mam na myśli Rosjan, bo ci akurat działają konsekwentnie, ale tzw. świat zachodni.”

Piotr Dobroniak przypomina, że w 1994 r. w Budapeszcie zawarto tzw. memorandum budapeszteńskie o gwarancjach bezpieczeństwa. “Gwarantami memorandum zostały Stany Zjednoczone, Rosja i Wielka Brytania. Ukraina - w zamian za przekazanie strategicznej broni nuklearnej Rosji oraz przystąpienie do układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej - dostała gwarancje respektowania swojej suwerenności i integralności terytorialnej. Postanowienia memorandum zostały złamane podczas zajmowania przez Rosję Krymu.”

Co zaś teraz - w 2014 r., gdy Ukraina stała się obiektem agresji - robią USA i Wielka Brytania? - pyta dziennikarz. I zaraz odpowiada:

“Grożą palcem. Nic więcej nie mogą zrobić, bo memorandum to jedynie deklaracja, a ta nie jest obowiązującym traktatem w świetle prawa międzynarodowego (…).”

Dalej zaś w swych rozważaniach podpowiada także złowieszcze w swej treści, choć nie takie znowu rzadkie, skojarzenie:

“Polska w przededniu II wojny światowej też miała podpisane umowy, i to nie na zasadzie deklaracji, ale paktu. Paktu o nieagresji czy wręcz układów sojuszniczych. Jak wiadomo z historii, na niewiele się to zdało. Polska w momencie ataku Niemców i Słowaków została sama. Kiedy do wojny przystąpiło ZSRR, tym bardziej nic się nie zmieniło. Nikt nie chciał ginąć za obcą ziemię i nie swój naród. (…).”

To refleksja, która w prasowych, i nie tylko, rozważaniach o Ukrainie pojawia się nie po raz pierwszy. Po raz pierwszy natomiast, przynajmniej jeśli chodzi o me osobiste wrażenie, czytam tak wyraźnie sformułowany wniosek, co dalej. Piotr Dobroniak podsumowuje bowiem swe rozważania pytaniem, co mianowicie moglibyśmy zrobić dla Ukrainy? I odpowiada:

Oddajcie Ukrainie broń, nawet jeśli miałaby być to broń nuklearna. Niech się broni sama, skoro nikt nie chce jej pomóc (…)

Czy aby na pewno ma rację?

Więcej czytajcie w Coolturze.

Źródło: Piotr Dobroniak, Oddajmy Ukrainie broń nuklearną, elondyn.co.uk

Komentarze 77

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#111.09.2014, 09:04

bardzo dobry i prosty pomysl. dziwne za amerykancy na niego nie wpadli

squit
3 108
squit 3 108
#211.09.2014, 09:25

Co dzieñ coś nowego... Czy ktoś coś więcej wie na temat udziału Słowaków w napaści na Polskę w 39tym ?
Ciekawe...

Profil nieaktywny
romrom
#311.09.2014, 09:36

Dac ukrainie bron nuklearna w momencie kiedy odradza sie faszystoski nacjonalizm , kiedy grupa zbrodniarzy prowadzi wojne z wlasnym narodem
"Dziennikarz" zartowal , chyba nie zna historii to niech pojedzie na zachodnia ukraine i pogada z " prawym sektorem " czy "swoboda"
jakie maka wizje co do polski , co wyczyniaja w donbasie
jak dobrze ktos powiedzial , dac malpie brzytwe

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#411.09.2014, 10:03

o, witam dyzurnego glupka emito... jak tam dzisiaj?

Profil nieaktywny
romrom
#511.09.2014, 10:08

Dyzurny glupku , do piaskownicy ;)

squit
3 108
squit 3 108
#611.09.2014, 10:25

Tomek_L ,"głupkiem" nazywaj w swojej rodzinie. Może przejdzie Ci trochę złości do świata ;)

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#711.09.2014, 10:35

nie o ciebie mi chodzilo
a zlosci nie mam, jedynie uczulenie na glupote takich romkow

ned.
204
ned. 204
#811.09.2014, 10:43

Jakie " oddajcie bron? Odlaczajac sie ukraina wykorzystala po chamsku sytuacje w rosji i zawinela co sie dalo w tym rakiety nuklearne , ktore nie byly jej. Tak samo wykorzystano sytuacje z terytorium i nie dziwie sie, że Putin wreszcie prostuje sytuacje. Ukraina jest tworem nowym, przypomne, nie istniala od zawsze i nic dziwnego, ze kwestie terytorium sa sporne. Jak sie do tego spojrzy troche wstecz w historie to trudno sie dziwic ze jest jak jest. Niech sobie ukraincy maja swoje panstwo ale jest o dobre 80% za duze i lezy na terenach z ktorych powinni byc wykopani wielkim kopem w ta falszywa, upowska dupe.

Arthur_L
1 298 3
Arthur_L 1 298 3
#911.09.2014, 10:50

Putin swój chłopak. Sąsiadom nap*****li, coś komuś tam zakręci, ale generalnie bije ciapatych i gejóF.
Putin - this is it!

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#1011.09.2014, 10:54

sorry, ale poziom glupoty mnie przerosl.
Arthur - mam nadzieje ze nie piszesz serio :/

Arthur_L
1 298 3
Arthur_L 1 298 3
#1111.09.2014, 11:00

Oczywiście, że nie :-)

Profil nieaktywny
beato
#1211.09.2014, 11:12

nigdy nie było państwa ukraińskiego, więc jaki problem w podziale tego tworu na dwie lub trzy części? Ludność wschodniej części Ukrainy ciąży ku Rosji, referendum wykazałoby to. Może referendum byłoby rozwiązaniem?

squit
3 108
squit 3 108
#1311.09.2014, 11:26

#7...nie interesuje mnie to czy chodziło Ci o mnie czy o kogokolwiek.
Waż słowa ,proszę. Inaczej "szambo" robisz. W sumie bez powodu. Obudź się.

zartowalem
24 298 48
zartowalem 24 298 48
#1411.09.2014, 11:58

E e. Nie da rady.

ned.
204
ned. 204
#1511.09.2014, 12:07

#12
Beato - tak nie mozna. Narody i panstwa powstaja i znikaja to naturalny proces. Gdzie dzis sa rzymianie i ich imperium? Ich jezyk jest martwy. Ukraincy skoro uwazaja sie za narod i sa juz uznani przez innych to neich sobie beda. Kwestia sporna moze by i jest ich terytorium . Tu by trzeba spojrzec na historie to raz a dwa na to w jakich okolicznosciach i wjaki sposob ukraina powstala. Na chama wykorzystali sytuacje i mysleli , ze sie przeslizna a teraz to sie na nich msci i jest wielki wrzask. Pomine kwestie czy pewne tereny im sie naleza czy nie, cyz historycznie czy zinnych przyczyn ale jak zawineli łakomie tereny zamieszkale w duzym % prez rosjan to co sie dziwic ze teraz maja co maja. Glupota i pazernosc sie msci, predzej czy pozniej. Powinni sie tylko cieszyc ze polacy sa takimi glupimi frajerami i jeszcze liza im dupe a nie upominaja sie o Lwow.

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#1611.09.2014, 12:09

masz racje squit, powinienem ignorowac postoglowych, ale czasem... po prostu nie moge zniesc idiotyzmow jakie wypisuja. my bad

Profil nieaktywny
romrom
#1711.09.2014, 13:25

pełnogłowy :) , tylko czym ta pełna główa wypełniona
masz racje tych idiotyzmów czasem nie da się czytać
zastanawia mnie tylko dlaczego te same ludzie ciągle piszą te idiotyzmy

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#1811.09.2014, 13:35

jak dlugo bedziesz szedl w zaparte?

Profil nieaktywny
romrom
#1911.09.2014, 13:50

spróbuj do psychologa , ale z pełną głową , chyba ci nie pomoże
z pełnymi gaciami może by pomógł
pampersa wtedy nakładaj ..... i do piaskownicy skotski zameczek se zbuduj , baby

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#2011.09.2014, 13:58

kiepsciutko, ale przynajmniej ci sie nie pogarsza. no coz, pozostaje miec nadzieje ze kiedys jeszcze beda z ciebie ludzie. szkoda tylko ze bedziesz sie wstydzil za te wszystkie wpisy...

Profil nieaktywny
romrom
#2111.09.2014, 14:10

już się wstydzę żę reaguje na takie coś z pełną głową :)
przestane reagować , staram się ,ale tego spamu jest tyle że czasami nie wytrzymuje

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#2211.09.2014, 14:15
Profil nieaktywny
romrom
#2311.09.2014, 14:18
macmac
415
macmac 415
#2411.09.2014, 15:12

Najbardziej rozsadne wydaje sie plebiscyt a nie referendum.
Glosowanie w obwodach da mozliwosc wytyczenia granicy pomiedzy Ukraina i Rosja.
Powinno to byc zrobione juz za Gorbaczowa ponad 20 lat temu.

ned.
204
ned. 204
#2511.09.2014, 15:54

To jest polityka. Najbardziej oczywiste opcje bylyby zbyt proste i nie przejda. Z roznych przyczyn.

astroman
8 078
astroman 8 078
#2611.09.2014, 16:57

Zachód dał już broń islamskim ekstremistom przeciwko Asadowi, teraz jego obywatele od niej giną i cierpią jego interesy w tamtym regionie. Spoko niech dadzą Ukrainie pare bombek, to wkrótce tylko kurz po Waszyngtonie i Nowy Jorku pozamiatają :).

Scribe777
2 087
Scribe777 2 087
#2711.09.2014, 17:09

Debilny tytul artykulu:

Dowodow na rosyjska armie walczaca na ukrainie jest tyle samo jak na to ze Putin zestrzelil ow malezyjski samolot.

PS: Gdyby rosjanie rzeczywiscie weszli na ukraine to byliby juz pod polska granica.

astroman
8 078
astroman 8 078
#2811.09.2014, 17:09

Poza tym autor ma mętne pojęcie na temat polityki mocarstw jeżeli chodzi o broń atomową, zachód nigdy by się nie zgodził, aby taki mały kraj posiadał broń atomową, zwłaszcza że graniczy z Rosją. Z tego samego powodu kraje zachodnie były sygnotariuszami memorandum o którym mowa.
Ale liczy się poczytność, im bardziej sensacyjne i utopijne pomysły tym lepiej - proste ludzie godać bedom ;).

Scribe777
2 087
Scribe777 2 087
#2911.09.2014, 17:21

astroman
#28 | Dziś - 17:09

Ukraina jest potrzebna zachodowi tylko do neokolonizacji czyli:
zadluzyc budzet panstwa w IMF na skale przerastajaca moznosc obslugi dlugi i zalozyc "ochronne" tarcze rakietowe - to tak w skrucie.

PS: Jezeli Waszyngton jest w stanie isc po trupach innych czlonkow NATO i EU to biada Ukrainie - zaplaci za to wyzsza cene niz teraz Polska placi ze swoimi gnijacymi plodami rolnymi i mroznymi nocami bez ogrzewania.

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#3011.09.2014, 17:33

do ogrzewania mamy wlasny gaz, wystarcza go z duzym naddatkiem. ten ktory plynie ze wschodu jest uzywany wylacznie w przemysle.
gdyby tak wypunktowac wszystkie bzdury ktore wypisujesz, niewiele tresci by zostalo ;]

petra
1 156
petra 1 156
#3111.09.2014, 18:21

Tomek_L
#30 | Dziś - 17:33

do ogrzewania mamy wlasny gaz, wystarcza go z duzym naddatkiem. ten ktory plynie ze wschodu jest uzywany wylacznie w przemysle.
gdyby tak wypunktowac wszystkie bzdury ktore wypisujesz, niewiele tresci by zostalo ;]
----------------------
Bardzo interesujaca jest Twoja wiedza o gospodarce... Korzystajac z okazji chcialabym sie troche poduczyc z tej dziedziny. Prosilabym Cie o przedstawienie wiarygodnych zrodel tej rewelacji o ktorej wspomniales. Jak wyglada to statystycznie, ile tego wlasnego gazu Polska posiada i skad ta wiedza, ze polski gaz sluzy do ogrzewania gospodarstw domowych, a rosyjski wylacznie w przemysle?

astroman
8 078
astroman 8 078
#3211.09.2014, 18:31

To jest wiedza objawiona, a taka nie wymaga źródeł ;).

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#3311.09.2014, 19:39

na jakim swiecie wy zyjecie, trabia o tym od tygodnia we wszystkich mediach...?
aaa, no tak, zapomnialem. przeciez wy uznajecie wylacznie "sprawdzone" i tajne zródla i inne wyrocznie teorii spiskowych oraz stara, dobra, ruska propagande ;]

wystarczy zerknac na strony rzadowe, nie bede wklejac linkow ktore znalazlem w 30 sekund. jesli ktos nie chce wiedziec, to nawet wcisniecie mu do reki zrodel nie pomoze

petra
1 156
petra 1 156
#3411.09.2014, 19:56

Tomek_L
#33 | Dziś - 19:39
-----------------------------

Ja jednak nalegam, wklej link, bardzo chcialabym uzupelnic swoja wiedze.

Scribe777
2 087
Scribe777 2 087
#3511.09.2014, 21:12

beato
#12 | Dziś - 11:12

przeoczylem twoj wpis.

Ano wlasnie, w tym sek ze w Doniecku referendum sie odbylo ale rzadowi z Kijowa nie bylo to na reke. Rzadowi ktory sam doszedl do wladzy na zasadzie zbrojnego przewrotu sponsorowanego przez Zachod.

Scribe777
2 087
Scribe777 2 087
#3611.09.2014, 21:16
astroman
8 078
astroman 8 078
#3711.09.2014, 21:18

at 33

LOL. Każdy wie, że Polska nie była i nie jest samowystarczalna pod względem zasobów gazu, więc również czekam na te źródła czy choćby publikacje medialne, które się do nich odnoszą, skoro tak wszem i wobec "trąbią".
Przy okazji, ja żyję w UK i nie mam żadnych polskich kanałów, które wychowywały by mnie w "patriotycznym" duchu, a ignoranckie BBC jakoś nie chce o tym polskim "sukcesie" gazowym nic wspomnieć.
Czekamy więc na lekcje edukacji w temacie - może ktoś dodał do statystyk potencjalne zasoby gazu łupkowego :).

astroman
8 078
astroman 8 078
#3811.09.2014, 21:31

Masz tutaj misiu malinowy, document przygotowany przez Akadaemię Górniczo-Hutniczą w Krakowie.

GAZ ZIEMNY W POLSCE – WYDOBYCIE, ZUŻYCIE I IMPORT DO
2030 ROKU

Streszczenie. W artykule przedstawiono strukturę popytu i podaży na gaz ziemny
w ostatnich latach w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wydobycia tego surowca
z rodzimych złóż. Porównano zakres dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski na tle
wybranych państw UE w 2008 roku. Następnie przybliżono wpływ kryzysu gazowego
z początku 2009 roku. na krajowy rynek gazu oraz podjęto próbę określenia struktury dostaw
tego surowca do Polski w perspektywie do 2030 roku. Przewidywane wielkości dostaw
z uwzględnieniem odbioru LNG od 2014 roku. odniesiono do prognozy zapotrzebowania na
gaz z Polityki energetycznej Polski do 2030 roku.

https://www.polsl.pl/Wydzialy/RG/Wy...

Polska importuje 73% gazu ziemnego i połowa pochodzi z Rosji.

ned.
204
ned. 204
#3911.09.2014, 21:32

Juz widze jak w razie czego, calutki przemysl staje i gaz idzie na domki co by Kowalski mial cieplo.... Do tego pewnie przemysl zuzywa z 5 razy wiecej niz gospodarstwa domowe.

astroman
8 078
astroman 8 078
#4011.09.2014, 22:02

Wyglada na to, że nawet na ogrzewanie by polskiego gazu nie wystarczyło, bo podając za tablicą 3 str.6
- gospodarstwa domowe 28%
- ciepłownie 2.20 %
- elektrownie i elektrociepłownie 8.50 %

Razem ogrzewanie indywidualne i komunalne: 38.70%, a polskie wydobycie to niespełna 30%. Oczywiście niektóre gałęzie przemysłu na pewno dostały by priorytet, jak zakłady azotowe, bo niby z czego robi się trynitrotoluen, znany jako TNT ?

Profil nieaktywny
beato
#4111.09.2014, 22:10

I dobrze, niech ruskie zakręcą kurek. To może ktoś dokończy gazoport w świnoujściu i ruszą własne zasoby. Za gaz zakontraktowany do gazoportu już w tym roku trzeba płacić, a gazu nie mozna odebrać.

ned.
204
ned. 204
#4211.09.2014, 22:15

Po co mieliby zakrecac? Kasa jest kasa. Ukrainie raz zakrecili bo nie dosc ze nieplacila i zalegala to jeszcze zaczela krasc. Swoja szosą ciekawe co bedzie tej zimy bo Ukraina energetycznie lezy na cycach- zasoby ma zerowe a gospodarczo tez klęczy i bedzie miala klopoty z platnosciami. Putin zakreci i znowu bedzie wrzask jak z niego diabel i pan ciemnosci.

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#4311.09.2014, 22:15

blisko pajak, jeszcze troche pogrzebiesz i dojdziesz o co mi chodzilo ;]

astroman
8 078
astroman 8 078
#4411.09.2014, 22:27

Tak, zapewne chodziło Ci o coś innego niż napisałeś, bo się to kupy nie trzyma, więc trzeba wykręcić kota ogonem by jakoś zachować twarz :).

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#4511.09.2014, 22:28

no dobra, pomoge, zeby nie bylo niedomowien. doszukaj jeszcze ile gazu transportujemy gazociagiem idacym przez ukraine a ile dostajemy przez bialorus i przez niemcy i dodaj do tego zapasy jakie mamy. wyjdzie ci ze straszenie ruskimi i zamknieciem rurociagu ukrainskiego jest po prostu smieszne. a, i tak, grzanie domow ma priorytet przed przemyslem potwierdzil dzis publicznie to jeden z urzedasow.
po oddaniu w przyszlym roku terminalu gazu cieklego putin moze nam nafiukac. kraje ktore naprawde powinny sie bac obecnej sytuacji to slowacja, czechy i wegry i dlatego nie wypowiadaja sie szczegolnie ostro o agresji ruskiej na ukraine

astroman
8 078
astroman 8 078
#4611.09.2014, 22:40

Jak mówiłem, odnosił się przedtem do czego innego, a teraz pisze o czym innym, byle o gazie było i jakoś się wywinąć :).
Ale skoro zaczęłeś nowy wątek w sprawie gazowej, to i tak nic nie muszę czytać, wszystko jest w dokumencie, do którego linka podałem, sam go lepiej przeczytaj, bo taka sytuacja była już w 2009 roku, gdy Rosja przykręciła kurek w sporze z Ukrainą. Punkt 4 dokumentu, Polska zaliczona do krajów poważnie dotkniętych. Za bardzo wierzysz politykom i ich propagandize sukcesu. (No chyba że mi zaraz powiesz, że Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie napisała to na zlecenie Putina) :).

Jak prześledzisz dokument, to zobaczysz, ze Polska od tamtego czasu nie zwiększyła znacząco dywersyfikacji dostaw i nawet za bardzo ich nie planuje, bo brakuje takich źródeł.

Może więcej weryfikacji informacji i samodzielnego myślenia, zamiast przyklaskiwania propagandzie, która Ci pasuje.

astroman
8 078
astroman 8 078
#4711.09.2014, 22:57

Masz tutaj szerszy pogląd na sprawę w tym też informację o terminalu LNG, którym się tak podniecasz, zaledwie 5 mln m3 na rok w pierwszym etapie i 7.5 w drugim, podczas gdy z Rosji ekspotujemy 7.740 (1000x tyle) - Rosja może nam naskoczyć :)

Warto podkreślić, że w perspektywie najbliższych lat w UE będzie stopniowo obniżać się
wydobycie własne, jednocześnie wzrastać będzie zapotrzebowanie na gaz, tak więc udział
importu będzie rosnąć. Największymi eksporterami gazu do UE będą: Rosja, Norwegia oraz
Algieria. Szacuje się, że w 2015 roku zdolności regazyfikacyjne europejskich terminali
osiągną 225 mld. m3/rok, zatem technologia transportu gazu w formie LNG będzie się
dynamicznie rozwijać – w 2005 roku import LNG do Europy wyniósł 37 mld. m3 [3].
W Polsce od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku rozważano wiele projektów
w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego, jednak udało się zrealizować właściwie
tylko jeden, to jest punkt zdawczo-odbiorczy w Lasowie, przez który realizuje się odbiór gazu
ziemnego w ilości niespełna 1 mld. m3 w ciągu roku z kierunku zachodniego (przez ten punkt
dostarczany był też gaz ziemny z Norwegii, w ramach tzw. małego kontraktu).
Obecnie, zgodnie z „Polityką energetyczną Polski do 2030 r.”, do głównych zadań
w obszarze bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego zalicza się między innymi: budowę
terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz dywersyfikację dostaw przez
budowę systemu przesyłowego, umożliwiającego dostawy gazu z kierunków północnego,
zachodniego i południowego. Za realizację tych projektów dywersyfikacyjnych odpowieM.
Kaliski i in.
36
dzialny jest OGP GAZ – SYSTEM SA [6, 8]. Jednym z najbardziej zaawansowanych projektów
w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu jest projekt budowy gazoportu w Świnoujściu. Zgodnie
z harmonogramem planuje się, że pierwsze dostawy gazu LNG zostaną odebrane przez
gazoport w 2014 roku. W maju 2009 roku złożony został wniosek o wydanie pozwolenia na
budowę części lądowej terminalu LNG. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na
połowę 2010 roku. Szacowane koszty inwestycji wynoszą około 600 mln. euro.
Odpowiedzialnymi za realizację inwestycji są Polskie LNG Sp. z o.o., Urząd Morski
w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin – Świnoujście oraz OGP GAZ – SYSTEM
SA. W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG umożliwi odbiór gazu na poziomie
5 mld. m3, w kolejnym etapie te możliwości wzrosną do 7,5 mld. m3

astroman
8 078
astroman 8 078
#4811.09.2014, 23:00

* sorry, nafiukać, nie naskoczyć ;).

Homofob_anty_L
65
#4911.09.2014, 23:55

Ukraina ?! co to?! sztuczny wyrob bolszewickiego internacjonalizmu byla kolonia rosyjsko turecko polska. Teren a nie kraj a juz na pewno nie NAROD. Sztuczna wojna , gdzie ''panstwo'' ukraina oddaje bez jednego wystrzalu kawalek wlasnego tedytorium bo zolnierze uwazaja rosjan za swoich...... tylko przyglupom z polskiego nie-rzadu i pajacom z pis(z)-du to na reke. Zona sikorsbauma jakas appllebaum(swiatowej slawy ekspert do spraw polskich prosto z izraela) jest juz nawet nastawiona bardziej anty rosyjsko niz jej maz ktory niedawno lizal im rowa.Rosja bierze co jej sie nalerzy, gdyby usa znalazly sie w podobnej sytuacji wojna toczylaby sie juz na duzo wieksza skale. Proponuje podzielic na pol i po sprawie LWOW do polski.

macmac
415
macmac 415
#5012.09.2014, 02:05

astroman -5 mln m3 czy 5 mld m3 sam sobie zaprzeczasz.Budowa terminalu LNG prawie w calosci pokryje zapotrzebowanie Polski na gaz ziemny z importu.

Scribe777
2 087
Scribe777 2 087
#5112.09.2014, 07:38

Homofob_anty_L
#49 | Wczoraj - 23:55

Taki maly imperialista z ciebie.

A tak powaznie: regiony z rosyjska ludnoscia powinny byc niepodleglymi panstwami zarowo od Kijowa jak i od Moskwy - bo taka wlasciwie jest ich wolna ktora z uporczywoscia maniaka BBC (i temu podobne) skrzywia i spacza.

Dajmy im wolnosc i niech w wolnosci rodzi sie ich duch panstwowosci jaki albo spowodoju ze zostana niepodlegli albo dolacza sie do macierzy - proste.

PS: oni nawet maja nieco inny dialekt rosyjskiego.

Scribe777
2 087
Scribe777 2 087
#5212.09.2014, 07:45

Homofob_anty_L
#49 | Wczoraj - 23:55

A wracajac do panstwowosci ukraincow:

ukrainsko jezyczne materialy, ksiazki i inne wytwory ludzkiej mysli nie pojawily sie wczesniej niz przed przelomem XIX i XX wieku.

W zachodniej ukrainie (w tym Kijowie) 1000 lat temu rosyjski byl jezykiem narodowym.

Ukrainska narodowosc to ciekawy zlepek polskosci i rosyjskosci.

astroman
8 078
astroman 8 078
#5312.09.2014, 08:44

at 50

Tak, masz rację, zorientowałem się, że liczby wyrażone były w różnych wielkościach dopiero później, gdy przepustowość wydała mi się podejrzanie niska biorąc pod uwagę, że inwestycja miała na celu zwiększenie iuniezależnienia się od dostaw gazu ze wschodu.
W pierwszej fazie terminal miałby przepustowość umożliwiającą eliminację 2/3 dostaw z Rosji, a po ukończeniu 2 fazy za kilka lat stwarzał by możliwości całkowitego uniezależnienia się od tych dostaw.
Biorąc pod uwagę, że zużycie gazu ciągle rośnie, zanim zostanie zakończono budowa, prawdopodobnie terminal nie będzie miał już wystarczającej przepustowości, jednak nie byłaby to dużo różnica, którą można by zniwelować zwiększając wydobycie krajowe.

Ale jest to tylko potencjał, a niestety trzeba jeszcze znaleźć źródła dywersyfikacji. Odnosząc się do tej samej publikacji Polska nie ma takich źródeł, dla tego terminala zakontraktowano jak na razie tylko gaz z Kataru w szczątkowej ilości 1 mln. ton LNG/rok.
Poza tym gdyby doszło do ekalacji napięcia z Rosją i ta zakręciła by gaz Europie, to nie ma infrastruktury, która by mogła gaz z inncy zasobów dostarczyć.
Katar będąc największym producentem LNG na świecie produkuje rocznie tylko 40 mld m3 na rok z czego prawie wszystko ma zakontraktowane i nie ma zapasowych mocy produkcyjnych.
A nawet gdyby miał, to nie ma infrastruktury transportowej, która by obsłużyła nowe zapotrzebowanie.

astroman
8 078
astroman 8 078
#5412.09.2014, 08:51

W punkcie 5 cytowanego dokumentu, jest prognoza dostaw gazu do 2030, która uwzględnia gaz z terminala LNG od 2014 roku i jak widać jest to tylko kilka % całkowitego importu. Prognozuje się, że nadal około połowy importowanej ilości będzie z Rosji.

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#5512.09.2014, 09:11

tia, ale z roku na rok ilosc gazu importowanego z Rosji bedzie spadac. zakrecenie kurka przez rosjan oznacza bardzo powazne klopoty finansowe rosji a moze nawet bankructwo i calkowita utrate wiarygodnosci jako partnera handlowego, na co nawet putin nie moze sobie pozwolic.
ruskie przegrali te wojne, nawet jesli pozostana we wschodniej Ukrainie. Swoimi dzialaniami spowodowali ze Europa wreszcie przemowila jednym glosem, politycy zrozumieli ze dzialanie dla dobra Unii moze byc wazniejsze niz indywidualne interesy panstw. Do tego wydatki na bron w obrebie krajow NATO poszybowaly w gore. Po raz pierwszy otwarcie mowi sie o bazach na wschodzie sojuszu. Prysl mit o przyjaznej, przewidywalnej i racjonalnie myslacej rosji ktora moze byc traktowana jak cywilizowany kraj i wiarygodny partner handlowy. Wzrosla rola Polski w rejonie i w samej Unii i tym samym antyrosyjskie nastroje staly sie dominujace. Kraje stosujace polityke prorosyjska takie jak Niemcy zostaly skompromitowane a zimny prysznic jakiego doznaly byl nieprzyjemny i zostanie zapamietany przez dlugi czas. Efekty embarga sa odczuwane codziennie przez rosjan; nawet ten narod wreszcie moze zrozumiec kto odpowiada za brak podstawowych produktow w sklepach, wzrost cen i zla sytuacje gospodarcza.
Putin przegral sromotnie przez niedocenienie europy a sama unia wyjdzie z tej sytuacji wzmocniona i bardziej jednolita

Arthur_L
1 298 3
Arthur_L 1 298 3
#5612.09.2014, 10:02

Tomek, żadne unijne interesy nie stoją wyżej niż interesy kluczowych molochów niemieckiego czy francuskiego przemysłu. Putin naprężył muskuły dostał przesztyczka w nos i tyle. Jeżeli chciał odzyskiwania wschodniej części Ukrainy mógł zrobić to długofalowo przez np plebiscyt w obwodach i rozciągnąć ten proces na kilkanaście lat. Dostałby pokojową Nagrodę Nobla i byłby gwiazdą na europejskich salonach.
Ale to tak bardzo nie po rosyjsku.

astroman
8 078
astroman 8 078
#5712.09.2014, 10:03

at 55

Widać, że ogląsz tylko zachodnią propaganda. Ja choc nie interesuję się polityką, to często przy śniadaniu oglądam propagandę wszystkich stron by wyrobić sobie bardziej zrównoważoną opinię
Po wprowadzeniu pierwszych sankcji Rosja też zaczęła się rozglądać za nowymi rynkami zbytu by uniezależnić się od rynku europejskiego i kilka tygodni temu podpisała największe umowy w historii na dostawy gazu i ropy do krajów bliskiego wschodu (cisza w mediach zachodnich na ten temat, ze zrozumiałych względów), podpisała też wstępne umowy na dostawę tych surowców do krajów ameryki południowej, no i oczywiście Chiny w ostatnich kilkunast latach zwiększyły zużycie o kilkaset procent.
Putin nie jest głupi, gdyby nie miał szans, to by się nie sadził.

Co do skutków tego embargo, to podobna historia, nie wspominając o coraz większej presji przemyslu niemieckiego na ich rząd w tej sprawie.
Embarga działają zawsze w 2 strony.

astroman
8 078
astroman 8 078
#5812.09.2014, 10:10

Sorry, największy contract w historii niedawno podpisamy jest z Chinami.

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#5912.09.2014, 10:17

znajdz zrodlo na temat kontraktu z chinami, info jakie mam z mediow mowi ze kontrakt ten byl wielokrotnie mniejszy niz putin oferowal i malo oplacalny z rosyjskiego punktu widzenia

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#6012.09.2014, 10:20

embargo oczywiscie dziala w 2 strony, ale to slabsze ekonomicznie panstwa obrywaja bardziej, to oczywiste, tak jak i to kto jest w tej wojnie slabszy. UE moze sobie pozwolic na pokrycie wiekszosci kosztow embarga z wlasnej kasy, rosja tego luksusu nie ma.

mala porada - nie ogladaj propagandy, sprobuj uzyskac informacje ;)
pisanie ze to co jest w @55 jest efektem propagandy jest tylko zabawne ;]

astroman
8 078
astroman 8 078
#6212.09.2014, 10:22

at 60

LOL, naiwniak, każdy kraj stosuje propaganda dla justifikacji własnej polityki :)

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#6312.09.2014, 10:29

oczywiscie ze tak, ale to nie znaczy ze wszystkie media w kraju sa tuba rzadowa :P
ech, pajak, wydawaloby sie ze skoro inzynier, to umysl scisly i potrafi myslec racjonalnie i kontrolowac swoje bzdurne antysystemowe zapedy, szczegolnie gdy jest sie czescia tego systemu, chcac nie chcac
poczytaj sobie o intelektualistach wspierajacych stalina w czasach zimnej wojny i dzialajacych przeciw wlasnym panstwom w imie "wyzszych idei" a w rezultacie bedacym wykorzystywani bez skrupulow przez komuchow ktorzy sie z nich nabijali i gardzili nimi. cos ci swita?

astroman
8 078
astroman 8 078
#6412.09.2014, 10:30

Poza tym przeczytaj w końcu ten document i zobaczysz, że uzależnienie od Rosji w prognozie do 2030 wcale nie spada, utrzymuje się cały czas na tym samym poziomie - brak znaczących źródeł dywersyfikacji.

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#6512.09.2014, 10:31

jesli tak nie nawidzisz obecnego establiszmentu, wyjedz do kraju putina i projektuj te swoje budki na chwale agentow KGB. nie chcesz? to stfu! :P

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#6612.09.2014, 10:32

ten dokument juz jest przestarzaly, sporo sie zmienilo w tym temacie nawet w ostatnich tygodniach

astroman
8 078
astroman 8 078
#6712.09.2014, 10:33

Ha, ha, od Putina do Stalina i "wyższych idei" :).

Tracę czas, wierz sobie w co Ci się podoba, realiów nikt nie przeskoczy.
Może wrócę, jak dojdziesz do Hitlera :)

astroman
8 078
astroman 8 078
#6812.09.2014, 10:35

Tak document, nie jest nowy, ale przez te pare lat nic się za bardzo w tym kontekście nie zmieniło, nikt z roku na rok nie zbuduje potrzebnej infrastruktury by uniezależnić europę od rosyjskiego gazu.

Ale skoro możesz spać spokojniej wierząc w cuda, to sobie wierz.

TuneUp
78 452
TuneUp 78 452
#6912.09.2014, 10:35

z obecna sytuacja polityczna na swiecie jest jak z demokracja - to najgorszy mozliwy system z wyjatkiem wszelkich pozostalych. nie ma alternatywy, a pianie piesni pochwalnych wrogom obecnego zachodu jest pluciem we wlasny talerz. wciaz dziwi mnie ze nie rozumiesz takich oczywistosci. jedyne co moge ci zasugerowac, to tylko to bys przestal czytac ruska propagandowke bo przesacza ci sie przez mozg, a uzyskany czas poswiecil na czytanie miedzy wierszami w "zachodniej propagandzie" nawet dlatego ze z oczywistych wzgledow jest blizsza prawdzie.
HOWGH!
;P

astroman
8 078
astroman 8 078
#7012.09.2014, 10:51

Yawn, jednak masz czarno-białe myślenie - kto nie z nami ten przeciwko nam.
Więc może Ci powtórzę, że krytyka polityki czy hipokryzji zachodu, nie oznacza poparcia dla Rosji.
Miłego dnia.

Homofob_anty_L
65
#7114.09.2014, 15:04

Ukraine Crisis | Fascists in Ukraine. The proof. …: http://youtu.be/Efs52KviP8Y

Homofob_anty_L
65
#7214.09.2014, 15:10

Taki Ruski TVN cala ''prawda'' cala dobe ,

Homofob_anty_L
65
#7314.09.2014, 15:10

Taki Ruski TVN cala ''prawda'' cala dobe ,

Arthur_L
1 298 3
Arthur_L 1 298 3
#7414.09.2014, 18:21

O co hallo? Przecież faszystów na Ukrainie nie brakuje.

auditech1
502 1
auditech1 502 1
#7514.09.2014, 20:04

Ukraina nie potrzebuje broni jadrowej ,Putin to samobujca .
Kto mieczem wojuje od miecza ginie :-}
Wedle rosyjskich mediów, co najmniej 12 tysięcy uzbrojonych żołnierzy chińskich zostało rozmieszczonych przy rosyjskiej granicy.
http://telewizjarepublika.pl/chiny-...

dawidof90
22
#7621.09.2014, 14:04

Powiem Wam tak :D zamiast pisac te bzdury zajeli byscie sie rodzinami i zyciem a nie pierdolicie takie glupoty ze az oczy bola a internet mi spierdala z gniazdka ;] idzcie z dziecmi na spacer albo z dziewczyna czy zona... im poswiecajcie uwage a nie ;] wiesniaki welcome in uk got a job got a money but u never got a brain a potem placza ze ktos im zone bzykal haha ;D

Scribe777
2 087
Scribe777 2 087
#7721.09.2014, 17:38

...rzekl wielki autorytet.