Do góry

BBC: Niepodległa Szkocja oczami imigrantów

W poniedziałek 28 stycznia w stacji BBC w Glasgow odbędzie się debata dotycząca referendum ws. niepodległości Szkocji. Stacja do udziału zaprasza również Polaków.

Program będzie nagrywany od godziny 19:30 do 18:30 w studiu BBC Scotland. Fot. Rev Stan (CC BY 2.0)

Specjalna edycja programu Newsnight Scotland skupi się na podejściu mniejszości etnicznych i narodowych do zbliżającego się niepodległościowego referendum. Debata poruszy również obawy oraz nadzieje, jakie mniejszości wiążą z ewentualną niepodległością.

Jeśli zatem interesuje Cię temat niepodległej Szkocji, chcesz podzielić się swoimi poglądami na jej temat lub uzyskać odpowiedzi od panelu ekspertów, który weźmie udział w programie, to wypełnij poniższy formularz.

Program będzie nagrywany od godziny 18:30 do 19:30 w studiu BBC Scotland, Pacific Quay, Glasgow G51 1DA. Na antenie pojawi się o godzinie 22:30.

Formularz znajduje się na stronie BBC.

Zapraszamy do dodawania komentarzy i prosimy o zachowanie poziomu dyskusji. Ataki personalne będą usuwane, a użytkownicy blokowani.

Katalog firm i organizacji Dodaj wpis

Komentarze 37

Profil nieaktywny
Yamato
#122.01.2013, 11:37

Zaprasza BBC bo wie że Polaczki opowiedza sie przeciw odlaczeniu się bo trzęsa gaciami z powodu ,, a co z nami bedzie :)
A wysiedlą was w cholere.
Niech zrobia debate z dziećmi pokrzywdzonymi przez tego pedała pedofila http://www.emito.net/spolecznosc/gr...
Tera pokazuja e glosy emigrantow sa wazne bo chodzi o gruby biznes? A co pokaywali przed euro w Polsce?

a.zysk12
59
#222.01.2013, 11:55

Bron boze! Nie rubcie kichy. Mam nadzieje ze nikt sie nie zglosi a jesli tak to zrobia wczesniej jakies interview zanim dadza sie wypowiedziec na antenie. Wyobrazacie sobie jakis taki polscott czy inny lewarek reprezentujacy Polakow?

a.zysk12
59
#322.01.2013, 11:55

Robcie

a.zysk12
59
#422.01.2013, 11:57

To z przejecia.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#522.01.2013, 12:17

Yamato wszyscy już rzygają tymi twoimi pedałami i pedofilami.

JoanAberdeen
4 140
JoanAberdeen 4 140
#622.01.2013, 13:10

a ja uwazam ze tylko Szkoci powinni miec prawo zabierania glosu i glosowania. Nie jestes obywatelem tego panstwa? Nie twoja decyzja.
doskonale wien]m, ze to co sie wykluje PO referendum wplynie na nas bezposrednio ale wciaz uwazam ze nie powinnismy sie wtacac. Jakos tak... glupio.
Moja Szkocka rodzina mowi inaczej. Twierdza, ze nawet powinnam miec prawo do glosu i glosowania bo tu mieszkam i tu zostane. Hmm ciezka sprawa.
Nadal jednak twiedze ze byloby to.. niezreczne.
Co wy na to?

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#722.01.2013, 13:17

@Joan

no ciezko powiedziec. jesli ktos wpadl do Szkocji na kilka miesiecy czy nawet lat dorobic sie i wyjechac to nie powinien miec prawa glosu w referendum. natomiast jesli ktos nawet nie jest obywatelem UK ale planuje zostac w Szkocji na zawsze lub na dlugie lata to teoretycznie powinien miec prawo wplywania na swoja przyszlosc i moc glosowac. oczywiscie jak rozroznic osoby z obu grup? i tu pojawia sie pytanie czy lepiej odmowic wszystkim (nieobywatelom) prawa decydowania o swojej przyszlosci czy pozwolic innym glosowac mimo, ze "to nie ci sprawa". biorac pod uwage prawa obywatelskie, mysle, ze pierwsze rozwiazanie jest poprawniejsze, ale zgadzam sie z Toba, ze to tak nadal dziwnie;-)

PerdjonM
209
PerdjonM 209
#822.01.2013, 14:46

Moim skromnym zdaniem,jesli nie jestes obywatelem danego kraju; w tym przypadku Szkocji nie powinienes miec prawa glosu w referendum.To kraj nalezacy do szkotow,wiec to oni powinni zdecydowac o losach swojej przyszlosci.
Wiekszosc z nas przyjechala tu zarobic i wrocic do Polski,rowniez duza czesc z nas zamierza tu zostac na zawsze,jednak nie obliguje to nas do tego by zabierac glos w tej sprawie.

Esha_
42 985
Esha_ 42 985
#922.01.2013, 14:53

"Program będzie nagrywany od godziny 19:30 do 18:30 "
__________________________________

23 godziny?
;)

Będzie jakieś żarełko i dmuchane materace? ;P

demaskator
133
#1022.01.2013, 15:14

@8

Dawno nie słyszałem większej bzdury.
Czyli ileś tam milionów Szkotów mieszkających za granicą (w tym tacy piewcy niepodległości jak Sean Connery) mogą decydować o losach kraju, w którym ani nie przebywają, ani nie płacą podatków, a ci, którzy się tu osiedlili i przyczyniają się do rozwoju Szkocji mają siedzieć cicho?
Uważam, że prawo do głosowania powinni mieć wszyscy ci (i tylko ci), którzy mieszkają i pracują (czy tam "mają ośrodek życiowy") na terenie Szkocji przez np. 5 lat.
Skoro pozwolono mi tu mieszkać, pracować, zaciągać kredyty i płacić podatki, to dlaczego mam nie mieć wpływu losy polityczne tego kraju?

zartowalem
24 299 48
zartowalem 24 299 48
#1122.01.2013, 17:30

Ja uwazam, ze skoro Szkoci chca, abysmy wzieli udzial w wyborach i w debacie, to powinnismy wziac. W innym przypadku mogli by sie nawet poczuc urazeni. Wygladalo by to na ignorancje oraz, ze przyjechalismy tu tylko aby wycisnac jak najwiecej i zwiac. Powinnismy sie cieszyc, ze nas tak traktuja. Jak pelnoprawnych mieszkancow Szkocji.

pablorico83
331
#1222.01.2013, 19:52

scotland-a z gaelickiego "alba" czyli biały oznacza to białą szkocję?czyli po odzyskaniu niepodległośći zaczną się może "wybielać"?hmm.spoko i funt szkocki po 2euro.wchodzę w to:D

Profil nieaktywny
DarekKantyka
#1322.01.2013, 20:42

Jeśli chcecie pozostać w Szkocji do "końca swoich dni",to głosujcie tak samo jak by to była Polska.
Ale jeśli macie zamiar się dorobić i wrócić do Polski to głosujcie,ale w kraju.
Głosujcie na co innego.

marzmy1981
78 453
marzmy1981 78 453
#1422.01.2013, 21:09

Po dłuższym czasie niemieszkania w PL nie powinniśmy głosować w wyborach dotyczących Polski, za to powinniśmy brać udział w wyborach dotyczących państwa w którym mieszkaliśmy przez ten czas. Ja chętnie zagłosuje w referendum (jesli się odbędzie) i zagłosuję za niepodległą Szkocją. Referendum niemal na pewno będzi przegrane, ale będe miał czyste sumienie.

marcin04.08.77
290
#1522.01.2013, 21:13

DarekKantyka = lewarek ???

Profil nieaktywny
DarekKantyka
#1622.01.2013, 21:17

Czyste sumienie to moze mieć Szkot we własnym kraju.Nie Ty Tomek _L

Profil nieaktywny
DarekKantyka
#1722.01.2013, 21:19

#15 |

Chyba masz fazę koleś, ale w sumie jakoś mnie to nie martwi.
Tak czy siak,zadnym lewarkiem nie jestem i nie mam zamiaru być.
Przykro mi ze Cię zawiodłem.

marzmy1981
78 453
marzmy1981 78 453
#1822.01.2013, 21:29

żyję w tym kraju 8 lat, tu wychowują się moje dzieci, tu płacę podatki, kto wie, może i tu mnie pochowają... w pewnym sensie czuję się częścią tego społeczeństwa, nie widzę powodu by nie czuć się za niego współodpowiedzialny.

Profil nieaktywny
DarekKantyka
#1922.01.2013, 21:32

Być może masz rację Tomek l , jednak trudno pisać jest o uczuciach a przecież takie nigdy Cię nie opuszczą
podczas myslenia o Polsce...

Profil nieaktywny
DarekKantyka
#2022.01.2013, 21:33

Wg mnie ten temat jest jednak za ciężki.
Dotyka zbyt mocno ogólnie pojętego patriotyzmu...nikt nikomu nie karze tutaj się uzewnętrzniać.
Nie ma takiej potrzeby.

Profil nieaktywny
DarekKantyka
#2122.01.2013, 21:34

Dobrej nocy.

radnor
26 173 16
radnor 26 173 16
#2223.01.2013, 09:51

Dawno nie słyszałem większej bzdury.
Czyli ileś tam milionów Szkotów mieszkających za granicą (w tym tacy piewcy niepodległości jak Sean Connery) mogą decydować o losach kraju, w którym ani nie przebywają, ani nie płacą podatków, a ci, którzy się tu osiedlili i przyczyniają się do rozwoju Szkocji mają siedzieć cicho?

"ileś tam milionów Szkotów"? Mam nadzieję, że to żart a nie głupota z Twojej strony, populacja całej Szkocji to raptem 5 milionów, a coś takiego jak szkockie obywatelstwo nie istnieje.

Sytuacja zupełnie jak z Polską. (fragment usunięty przez moderację) a tysiące ukraińców pracujących tam za psie pieniądze żadnego wpływu na wybory nie ma. I co teraz?

demaskator
133
#2323.01.2013, 10:40

@22
Zwykle zgadzam się z Twoimi wypowiedziami, ale tym razem chyba za bardzo pospieszyłeś się z krytyką. Według różnych szacunków populacja Szkotów wynosi od 6 do 8 mln (nie mówię o osobach pochodzenia szkockiego, bo tych jest od 22 do 40 milionów). Na swojej stronie rząd szkocki podaje, że według ich danych (z 2009 roku) Szkotów mieszkających poza Szkocją było ok. 1,3 mln (z czego 800 tys. w Anglii i 500 tys. poza UK). Nie rozumiem więc, czemu wziąłeś mój wpis "na warsztat".

szkockie obywatelstwo nie istnieje
Oczywiście, że nie. Ale chcesz przez to powiedzieć, że coś takiego jak "szkocka populacja" również nie istnieje? A jeśli istnieje, to jakie kryterium decyduje o tym, że jest to właśnie "szkocka populacja"?

Profil nieaktywny
weeges
#2623.01.2013, 11:46

Moim skromnym zdaniem,jesli nie jestes obywatelem danego kraju; w tym przypadku Szkocji nie powinienes miec prawa glosu w referendum

a co jesli mi prawo tego kraju zezwala ???
czy wezme udzial w glosowaniu czy tez nie, to bedzie moj prywatny biznes.

swoja droga, wole zyc w szkocji niz w pl z 2 powodow
1) nikt mi sie tu nie pierdala buciorami w zycie
2) rzad nie miesza sie do gospodarki i dzieki temu jest tutaj normalnie a w poolsce jest po polsku...

radnor
26 173 16
radnor 26 173 16
#2723.01.2013, 11:54

W 2015 referendum, które jeśli nie okaże się tylko zagrywką przed wyborami, do skutku przez następnych kilka lat i tak nie odjdzie.

Większość polaków do tego czasu bez problemu będzie miała brytyjskie obywatelstwo.

zartowalem
24 299 48
zartowalem 24 299 48
#2823.01.2013, 12:27

Poczekam na paszport w kratke ;)

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#2923.01.2013, 13:13

@zartowalem

niedoczekanie Twoje;-)

zartowalem
24 299 48
zartowalem 24 299 48
#3023.01.2013, 15:23
Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#3123.01.2013, 16:16

to nie fair! :-(

zartowalem
24 299 48
zartowalem 24 299 48
#3223.01.2013, 16:18

Czemu?

zartowalem
24 299 48
zartowalem 24 299 48
#3323.01.2013, 16:19

Emitowiec bez nielajka to jak zalnierz bez munduru ;)

Konrad.W
Moderator
5 138
Konrad.W 5 138
#3423.01.2013, 16:31
Profil nieaktywny
sonofthc
#3527.01.2013, 13:21

To idzie ktos tam? ktos zostal wylosowany??

zartowalem
24 299 48
zartowalem 24 299 48
#3627.01.2013, 18:46

Ja ide.

radnor
26 173 16
radnor 26 173 16
#3728.01.2013, 00:45

żartek, ty już dosyć wstydu sobie narobiłeś, nam też musisz?