Do góry

Brytyjczycy będą lokalizować złoża łupków

Niekonwencjonalne źródła energii zaczynają zyskiwać na coraz większej popularności. Także Brytyjczycy dostrzegli potencjał tego rodzaju zasobów energetycznych. Jedna z lokalnych firm rozpoczęła właśnie poszukiwania złóż łupków. Pierwsze odwierty zostały wykonane w hrabstwie Sussex, na południu Anglii.

Często prace w terenie spotykają się z głośnymi protestami lokalnych społeczności. Fot. USFWS Mountain Prairie (CC BY 2.0)

Odwierty mają za zadanie sprawdzić, czy w danym miejscu znajdują się łupki, z których następnie można pozyskać gaz. Planowane są dwa rodzaje badań: pionowe i poziome.

Pozyskiwanie tego rodzaju alternatywnych źródeł energii wiąże się z koniecznością uzyskania licznych pozwoleń. Często prace w terenie spotykają się z głośnymi protestami lokalnych społeczności, które obawiają się zanieczyszczenia środowiska i skażenia danego obszaru toksycznymi odpadami.

Mieszkańcy są zaniepokojeni również tym, że ich grunty stracą na atrakcyjności rynkowej, gdy w pobliżu powstaną kopalnie złóż łupków. Należy również przełamać opór silnie działających środowisk ekologicznych, które blokują wydobycie. Przed firmą stoi więc niełatwe zadanie.

Poszukiwania gazu łupkowego spotyka się także z debatami w brytyjskim parlamencie. Omawiane są tu kwestie dotyczące opłacalności i konsekwencji wydobycia gazu łupkowego dla krajowej gospodarki.

Katalog firm i organizacji Dodaj wpis

Komentarze 14

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#130.07.2013, 14:23

Niekonwencjonalne źródła energii....
Zbudowac elektrownie zasilana miesniami ludzkimi i zagonic bezrobotnych do krecenia pedalami.

salmo
3 309 226
salmo 3 309 226
#230.07.2013, 15:08

To zlecą się zaraz obrońcy pedałów :)

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#330.07.2013, 20:20

Niekonwencjonalne źródła energii
mozna uzyc tez sekretnej metody...

achron83
3 984
achron83 3 984
#430.07.2013, 20:22

TAK ... a w PL zabronila UE a potem RP rzad rozprzedal za grosze zloza ...

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#530.07.2013, 23:26

salmo
#2 | Dziś - 15:08
To zlecą się zaraz obrońcy pedałów :)

A ja slyszalem ze pedaly lubia sie obracac... ;)

Arthur_L
1 298 3
Arthur_L 1 298 3
#631.07.2013, 00:46

#4 widac Zdzichu i Miro jeszcze tu nie przyjechali.

Profil nieaktywny
NEDD
#731.07.2013, 08:22

Gaz glupkowy? To juz bylo. Oplacalnosc zloz zerowa.

achron83
3 984
achron83 3 984
#831.07.2013, 09:31

NEDD
#7 | Dziś - 08:22

Powiem tak.... osoba ktora odkryla I dokumentowala zloza w PL, to moj byly Profesor z Uniwerku, oplacalnosc wydobycia w PL zloz to ok. 40mld miesiecznie dochodu (o ile pamietam) ... po oplacie technologii, zatrudnienia, licencji ... ale debilny RP rzad zamiast przyjac ustawe gdzie 95% dochodu z wydobycia by trafialo do Skarbu Panstwa to zmienil to na 1% dla Skarbu Panstwa I 94% do kieszeni Amerykanskich Firm ... ustawa zostala zmieniona tak by wykonczyc Polske ...
Przy czym ten 1% to I tak byla bardzo dobra oferta, bo jedyne co by wniosly firmy naftowe to technologia za ktora I tak RP by zaplacila, bo by sie cholernie oplacalo ...

Ktos z wyksztalceniem W-Fù w RP stwierdzil ze sie nie bedzie oplacac ... bo pewnie nie dostanie w lape miesiecznie z 1mld zl ....

Typowe dla Debilnego RP rzadu ....

Profil nieaktywny
NEDD
#931.07.2013, 11:27

Nie bylbym taki szybki w ocenie. To co RP odstawia to jedno a oplacalnosc tych zloz to drugie. Poki to tylko w USA jest jakies wydobycie i tez wg niektorych smierdzi jesli chodzi o zyski. Gaz lupkowy nie dosc, że drozszy w wydobyciu to jeszcze o polowe mniej kaloryczny. Po prostu bylbym ostrozny z hurra optymizmem. Te 40 mld miesiecznie to tez mrzonki.

achron83
3 984
achron83 3 984
#1031.07.2013, 11:43

Cena wydobycia zawyzona polega na drogiej technologii I oplatach srodowiskowych... za 20 lat sie okaze ze wszystkie zloza w PL nie naleza do PL tylko obcego kapitalu I nagle sie okaza bardzo oplacalne ...

40mld, to bylo zakladane minimum ... z tego co pamietam.

Obecnie nawet Brytyjski Rzad rozwazal ta metode ekploatacji zloz

Z_Gwinta
198
Z_Gwinta 198
#1131.07.2013, 14:59

Rozważać można wszystko, dziś problem polega na tym, że gaz łupkowy to finansowa ekstrawagancja. Na świecie jest mnóstwo gazu, którego wydobycie konwencjonalnymi metodami jest prostsze i tańsze - a po jakiej cenie poszczególne państwa go kupują, to już inna rzecz. Pozyskiwanie gazu ze skał jest tak samo pracochłonne i drogie jak odsączanie ropy z piasków w Kanadzie. Jedynie budowa gazoportu i sprowadzanie skroplonego gazu do Polski stanowi jakąś alternatywę i kartę przetargową w walce z Gazpromem o lepsze ceny dla Polski; dziwi mnie tylko to, że ten projekt jest nadal realizowany i gazoport ma szanse rzeczywiście powstać... ruscy zaspali, czy szykują coś ekstra?

Arthur_L
1 298 3
Arthur_L 1 298 3
#1231.07.2013, 15:01

Gazoport... w Swinoujsciu?

Z_Gwinta
198
Z_Gwinta 198
#1331.07.2013, 15:28

Tak, w Świnoujściu... są jakieś opóźnienia w budowie ale nie zrezygnowano JESZCZE z tego pomysłu... :-)

Arthur_L
1 298 3
Arthur_L 1 298 3
#1431.07.2013, 18:25

no to raczej nie przejdzie. Bo budowa gazociagu polnocnego zamknela Swinoujscie jako port dla wiekszych statkow.