Do góry

Zmiany w kodeksie drogowym wchodzą w życie 29 stycznia

Obowiązujący w Wielkiej Brytanii Kodeks drogowy ma się zmienić 29 stycznia, wprowadzając osiem nowych zasad oraz 49 aktualizacji już istniejących zasad.

Wśród zmian jest nowa „Hierarchy of Road Users”, która będzie traktować priorytetowo mniej chronionych użytkowników dróg, takich jak rowerzyści czy piesi. Nakłada to na kierowców pojazdów czterokołowych większą odpowiedzialność i ma skłonić do zwracania większej uwagi na pieszych i rowerzystów. Najsilniej ta zasada będzie dotyczyć kierowców pojazdów ciężarowych i osobowych, dostawczych/minibusów, jak również osobowych/taksówek i motocykli.

Zasada H1 mówi również, że rowerzyści i jeźdźcy poruszający się na koniach mają obowiązek wzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pieszych. Podkreśla również, że wszyscy użytkownicy dróg ponoszą odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa zarówno własnego, jak i innych.

Zasada H2 stanowi, że kierowcy, motocykliści, jeźdźcy i rowerzyści na skrzyżowaniu powinni ustąpić pierwszeństwa pieszym przechodzącym lub czekającym na przejście przez jezdnię, na którą lub z której kierowcy skręcają.

Rowerzyści muszą również ustąpić pierwszeństwa pieszym na drogach dzielonych z pieszymi, czyli np. na ścieżkach rowerowych połączonych z chodnikami.

Następna aktualizacja jest skierowana do kierowców i motocyklistów. Stwierdza ona: Nie należy zajeżdżać drogi rowerzystom, jeźdźcom ani pojazdom konnym jadącym z przodu, gdy zamierza się skręcić na skrzyżowanie lub zjeżdżasz ze skrzyżowania lub zmieniasz kierunek lub pas”

Kolejna z nowych zasad: Nie powinieneś skręcać na skrzyżowaniu, gdyby miało to spowodować zatrzymanie się lub zmusiło rowerzystę lub jeźdźca do skrętu w bok. Zamiast tego powinieneś odczekać bezpieczny czas i dopiero skręcić.

Rowerzystom zaleca się również jazdę środkiem swojego pasa, aby byli bardziej widoczni zwłaszcza na rzadziej uczęszczanych drogach i na tych o spowolnionym ruchu lub podczas zbliżania się do skrzyżowań w sytuacji, gdy ewentualna próba wyprzedzania przez kierowcę pojazdu mogłoby się okazać niebezpieczna.

Na koniec przypomnienie, że Kodeks drogowy może posłużyć w sądzie do ustalenia odpowiedzialności w razie wypadku.

Ze szczegółami nowego The Highway Code można się zapoznać na stronie gov.uk

Katalog firm i organizacji Dodaj wpis

Komentarze 58

Negocjator
8 097 9
Negocjator 8 097 9
#113.01.2022, 11:27

Dobra zmiana? Nowy Ład (na drogach)?

GuildWars
204
GuildWars 204
#213.01.2022, 11:56

''Rowerzystom zaleca się również jazdę środkiem swojego pasa,'' I co mam sie tluc za takim niewiadomo ile w miescie czy tez poza miastem kiedy jest linia ciagla? Bo se musi jechac srodkiem? I tak wiem moze zjechac lecz widzialem i doswiadczylem kilkakrotnie sytuacji jak pajac na rowerze jechal sobie srodkiem i mial gdzies ze za nim kilka samochodow.

Profil nieaktywny
Delirium
#313.01.2022, 12:10

Pora przyjąć do wiadomości, że auta są passé.

:p

Judasz
7 939
Judasz 7 939
#413.01.2022, 12:18

Zawsze rowerem jeżdżę środkiem pasa ruchu, bo jak jadę przy krawedx5 pasa ruchu to Zawsze znajdzie się jakiś pajac któremu wydaje się że zmieści się obok mnie i mnie przewraca.

Profil nieaktywny
Delirium
#513.01.2022, 12:24

Proszę nie wyjmować z kontekstu.

"Rowerzystom zaleca się również jazdę środkiem swojego pasa, aby byli bardziej widoczni zwłaszcza na rzadziej uczęszczanych drogach i na tych o spowolnionym ruchu lub podczas zbliżania się do skrzyżowań w sytuacji, gdy ewentualna próba wyprzedzanie przez kierowcę pojazdu mogłoby się okazać niebezpieczne."*

Nie widzę tutaj żadnej wzmianki, że rowerzysta nie mógłby zjechać do krawędzi jezdni, gdy na rzadko uczęszczanej drodze pojawi się z tyłu auto. Jeżeli możesz bezpiecznie wyprzedzić jadący tym samym pasem samochód, a nie możesz bezpiecznie wyprzedzić rowerzysty, no to chyba coś nie ten teges z natężeniem ruchu na takiej drodze?

Jest też mowa o grzmotach za kierownicami, tuż przed skrzyżowaniem wpieprzającymi się na chama przed rowerzystę. Z tego, co kojarzę, rowerzyści w Edim i tak startują z pasa przed samochodami?

ares74
22
ares74 22
#613.01.2022, 12:30

Za chwile będzie jaj w pl

Przy skręcie w lewo pieszy tez będzie miał zielone

To chore nigdy pieszy nie powinien mieć pierwszeństwa przed samochodami (bo jak święte krowy będą wchodzić na ulice i nie będą patrzeć -tak jest w pl)

Wiadomo szybciej idzie się zatrzymać pieszemu jak jadącemu autem

Profil nieaktywny
Delirium
#713.01.2022, 13:12

I co? Masowo zamykają w pierdlach kierowców, którym pieszy wtargnął pod koła?

Moją eks w zaawansowanej ciąży potrącił akurat "święty krów" wyprzedzający autobus stojący grzecznie na czerwonym świetle przed przejściem dla pieszych, a nie pieszy, który wtargnął na jezdnię tuż przed samochodem ;)

Kierowcy w Polsce to było bydło, którego nawyki można było zmienić nie odwoływaniem się do rozsądku czy logiki, a jedynie trzymaniem za mordy i portfele.

botffinka
942
botffinka 942
#813.01.2022, 13:35

Tylko, zę te przepisy nie sa wprowadzone w Polsce, a poza tym tutaj piesi to i tak były święte krowy, więc duzych zmian nie będzie. Natomiast nieco martwi mnie co z tymi cyklistami i jak się będą zachowywać.

Profil nieaktywny
Delirium
#913.01.2022, 13:46

Botffinko, mnie martwi to, że kierowcy są tak wystraszeni, że sami robią z cyklistów święte krowy. Rozumiem, że na rowerach jeździ sporo cymbałów, ale ileż to razy łapa odpadała mi od dawania znaków, że "spoko, widzę was za moim dupskiem, i naprawdę nie musicie robić za mną węża jak w Nokii 5110, dawajta ludzie, można mnie spokojnie wyprzedzać". Ciulowo czułem się jako zawalidroga, zwłaszcza na długim, prostym jak drut podjeździe, gdy sunie się niewiele szybciej od pieszego.

Negocjator
8 097 9
Negocjator 8 097 9
#1013.01.2022, 13:50

Och, jak mi ostatnio „pedaliero” wygrażał na drodze. Jadę sobie powoli 25mph (limit 30) po ciemnej dróżce a tu sobie cyklista z lamką LED tak walącą po oczach, że aż miło. Włączyłem sobie „niebieski trójkącik z falami” (jak to pewnego czasu określiła pewna damy pytając się mnie co to znaczy jak się swieci w aucie), co spowodowało święte oburzenie.

Słusznie?

botffinka
942
botffinka 942
#1113.01.2022, 14:16

Żeby zrobić węża wystarczy jedno wystraszone auto, to tuż za Tobą, reszta nie wyprzedza, żeby nie mijać dwóch pojazdów, przynajmniej na lokalnych drogach tak się dzieje. Teraz będzie jeszcze straszniej;)

Negocjator, ten cyklista pewnie nie zdawał sobie sprawy, że wali po oczach. Może bym mu mignęła długimi, może za któryms razem by załapał. I tak lepsze to niż cichociemni po zmroku:(

Negocjator
8 097 9
Negocjator 8 097 9
#1213.01.2022, 14:38

Też prawda. Ale przez takiego doświetlacza to nie widzę cichociemnych po mojej stronie drogi.

Gdzie się nie obrócisz, duda z tylu :-(

Judasz
7 939
Judasz 7 939
#1313.01.2022, 14:45

I tak...wszystkiemu winni są Żydzi i cykliści...

botffinka
942
botffinka 942
#1413.01.2022, 14:45

Sam widzisz, było sie zatrzymać, opuscic okienko i powiedzieć rowerzyście, że ma za mocne światlo i że przez to nie widzisz pobocza.

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#1513.01.2022, 15:18

@GuildWars #2:

''Rowerzystom zaleca się również jazdę środkiem swojego pasa,'' I co mam sie tluc za takim niewiadomo ile w miescie czy tez poza miastem kiedy jest linia ciagla? Bo se musi jechac srodkiem? I tak wiem moze zjechac lecz widzialem i doswiadczylem kilkakrotnie sytuacji jak pajac na rowerze jechal sobie srodkiem i mial gdzies ze za nim kilka samochodow.

Jak korkować to tylko samochodem?

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#1613.01.2022, 15:20

@Delirium #9:

Botffinko, mnie martwi to, że kierowcy są tak wystraszeni, że sami robią z cyklistów święte krowy. Rozumiem, że na rowerach jeździ sporo cymbałów, ale ileż to razy łapa odpadała mi od dawania znaków, że "spoko, widzę was za moim dupskiem, i naprawdę nie musicie robić za mną węża jak w Nokii 5110, dawajta ludzie, można mnie spokojnie wyprzedzać". Ciulowo czułem się jako zawalidroga, zwłaszcza na długim, prostym jak drut podjeździe, gdy sunie się niewiele szybciej od pieszego.

Rowerzyści są równouprawnionym użytkownikami dróg. Sporo kierowców o tym zapomina.

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#1713.01.2022, 15:24

2 minuty za rowerzystą wydłuży czas podróży takiemu kierowcy może o kilka sekund. Oczywiście dla niektórych to zbyt duże uniedogodnienie by nie obsypać rowerzysty epitetami…

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#1813.01.2022, 15:27

@botffinka #11:

Negocjator, ten cyklista pewnie nie zdawał sobie sprawy, że wali po oczach. Może bym mu mignęła długimi, może za któryms razem by załapał. I tak lepsze to niż cichociemni po zmroku:(

Widać – źle. Nie widać – też źle.

botffinka
942
botffinka 942
#1913.01.2022, 15:27

Tak też bywa Karolu niestety. Ja sobie poczekam jak to bedzie wygladac w praktyce i wtedy najwyżej będę kląć;)

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#2013.01.2022, 15:29

Tzn sporo kierowców musi myśleć, że są pępkiem świata.

Judasz
7 939
Judasz 7 939
#2113.01.2022, 16:25

*

Powyższe zmiany prawa o ruchu drogowym nie dotyczą kierowców narodu wybranego.

Sokole
11 094
Sokole 11 094
#2213.01.2022, 16:26

ty znowy o Zydach?

Ilu ich jezdzi w Szkocji, tak z ciekawosci?

Negocjator
8 097 9
Negocjator 8 097 9
#2313.01.2022, 16:32

Zaprawdę powiadam wam, po nakryciach głównych ich poznacie.

Judasz
7 939
Judasz 7 939
#2413.01.2022, 16:32

Są dwa narody wybrane.

Ja należę do obydwu.

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#2513.01.2022, 16:38

Mało kierowców o tym wie, niemniej podwójni rowerzyści niedość, że są legalni to są bezpieczniejsi. (Dla siebie jak i kierowców.)

Profil nieaktywny
Delirium
#2613.01.2022, 16:38

#22:

Jest jeszcze zakamuflowana opcja, po rowerach ich poznacie.

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#2713.01.2022, 16:43

Ciulowo czułem się jako zawalidroga, zwłaszcza na długim, prostym jak drut podjeździe, gdy sunie się niewiele szybciej od pieszego.

Nie powinieneś się czuć jak zawalidroga. Kodeks dokładnie opisuje jak bezpiecznie wymijać.

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#2813.01.2022, 21:34

Kiedys jechalem autem i

harrier
11 063
harrier 11 063
#2913.01.2022, 21:42

Prosze kontynuowac, bardzo ciekawie sie zaczyna.

Sokole
11 094
Sokole 11 094
#3013.01.2022, 21:43

po 10tej, tylko dla widzow doroslych?

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#3113.01.2022, 21:43

I mialem na sobie tylko spodenki krotkie i jedna skarpetke

Sokole
11 094
Sokole 11 094
#3213.01.2022, 21:48

i tak nie pobijesz tego goscia co goly wozil labedzie i kaczki.

Ty wklejales czy Delirium?

Chyba pod Czestochowa bylo

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#3313.01.2022, 21:49

Tak. Chyba Delirka. Moje strony. Tam to normalne.

Ludzie z Klobucka to legendy.

W przerwach jak nie jedza psow to jezdza autami.

Sokole
11 094
Sokole 11 094
#3413.01.2022, 21:51

https://wrc.net.pl/mj-jechal-goly-z-labedziem-i-kurami-drob-chcial-uwoln...

moglby sie zarejestrowac na emito, chetnie bym z gosciem porozmawial o rzeczach powaznych

Judasz
7 939
Judasz 7 939
#3513.01.2022, 22:27

Emito jest najlepsze na świecie do rozmów o rzeczach poważnych .

I nie tylko.

Judasz
7 939
Judasz 7 939
#3613.01.2022, 22:29

Ja chyba bredzę...

Sokole
11 094
Sokole 11 094
#3713.01.2022, 22:29

nie idz Iskariota na watek o szczepionkach, zadyma w saloonie dostaniesz jeszcze kulke albo butelka

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#3813.01.2022, 22:32

E tam, wieje nudom.

Pijany barman, pianista i lokalny cyrulij to jedna i ta sama osoba. Nikogo w lokalu, wlasnie bron czysci i wonsa pociera.

Sokole
11 094
Sokole 11 094
#3913.01.2022, 22:34

To nie dobrze jak sie juz nie chce.

Zle objawy.

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#4013.01.2022, 22:39
Profil nieaktywny
Delirium
#4113.01.2022, 23:07

#33:

Nie, tonie ja.

Nie wiem, co to Kłobuck. Oby to było coś pysznego do jedzenia.

harrier
11 063
harrier 11 063
#4213.01.2022, 23:12

nakrycie guowy to jest

Kłobuk sie pisze. Sobie wyguglaj. Jak lubisz miekkie, filcowe zarcie, to zryj.

Antek_z_Zadupia
7 764
#4314.01.2022, 02:27

Klobuk to taki ptak co baby chedozy

Profil nieaktywny
Delirium
#4414.01.2022, 03:18

Ktoś jeszcze, poza mną i Antkiem, wstaje w nocy do łazienki? ;P

oktarynka
26 359
oktarynka 26 359
#4514.01.2022, 05:30

W nocy też nie ma życia poza emito? ;)

Judasz
7 939
Judasz 7 939
#4614.01.2022, 06:13
Antek_z_Zadupia
7 764
#4714.01.2022, 07:17

Jest.

W nocy pracujemy a w dzień spimy.

Antek_z_Zadupia
7 764
#4814.01.2022, 07:18

Delirium

#44Dziś - 03:18

Ktoś jeszcze, poza mną i Antkiem, wstaje w nocy do łazienki? ;P

......................................

O przepraszam, nigdzie nie wstaję, jak trzeba, to wołam "Siostro! Kaczka!"

:D

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#4914.01.2022, 07:22

Mieszkasz kolo ziornika wodnego?

Judasz
7 939
Judasz 7 939
#5014.01.2022, 07:40

#44

A co wy robicie w nocy razem w łazience???

Kolega jest zainteresowany.

Negocjator
8 097 9
Negocjator 8 097 9
#5114.01.2022, 22:09

Ja wstaję. Ale was tam jakoś nie ma.

harrier
11 063
harrier 11 063
#5214.01.2022, 22:16

Wydalo sie!

Jupiter04
6
#5315.01.2022, 18:50

rozumiem to iż dla rowerzystów powinni wprowadzić ubezpieczenie drogowe i tak samo karać ich za jazdę na czerwonym świetle .... wtedy możemy rozmawiać o równo uprawnieniach jazdy ta samą droga.. Jak narazie rowery powinny trzymać się swoich drózek przez ktore i tak ruch w miescie został totalnie rozwalony przez zabranie pasa ruchu dla aut na naprawdę ruchliwych ulicach.

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#5415.01.2022, 19:06

@Jupiter04 #53:

tak samo karać ich za jazdę na czerwonym świetle

Gdyby kierowcy i rowerzyści byli karani tak samo to byłoby naprawdę super, bo statystycznie rzecz biorąc na czerwonym świetle nieproporcjonalnie cześciej jeżdżą kierowcy samochodów. Nie ma nawet o czym gadać.

A parkowanie na chodnikach to jakaś plaga normalnie. Powinniśmy mieć publicznie dostępną apkę, którą można zgłaszać wykroczenia robiąc fotkę albo nagrywając filmik.

Jak narazie rowery powinny trzymać się swoich drózek przez ktore i tak ruch w miescie został totalnie rozwalony przez zabranie pasa ruchu dla aut na naprawdę ruchliwych ulicach.

Dodawanie kolejnych pasów ruchu nigdy nie rozwiązało problemu natężenia ruchu. Wręcz odwrotnie.

Negocjator
8 097 9
Negocjator 8 097 9
#5515.01.2022, 20:08

Niech sobie pedalieros jeżdżą jak chcą, ale niech nie „edukują” innych. Godziny szczytu poranne, ludzie ze wsi jadą robić w mieście a tutaj pępek świata blokuje jezdnię. Co z tego, że metr obok jest wyasfaltowana trasa rowerowa na jeszcze co najmniej 2 kilometry (albo milę z kawałkiem), on musi między autami.

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#5615.01.2022, 20:20

Negocjator wszyscy przecież wiedza, że pępkiem świata jest samochód.

Tutaj stronami argumentu nie są kierowcy vs rowerzyści BTW. Tutaj tą „złą” stroną stroną jest brak infrastruktury.

Negocjator
8 097 9
Negocjator 8 097 9
#5715.01.2022, 20:23

Karol, to trochę nie tak. W metropolii typu EDI nie mówiąc już o Lądku auto nie jest potrzebne. Zaczyna się robić potrzebne na wsi.

A wsiowe szkockie drogi pamiętają jeszcze Red Act Flag.

Karol
Admin
6 529 15
Karol 6 529 15
#5815.01.2022, 20:43

Tzn mówię tylko o uczestnictwie w ruchu z punktu widzenia Highway Code. Ja wiem, że niektórzy kierowcy mają utartą i nie specjalnie ugruntowaną w prawie perspektywę, ale rowerzyści mają takie samo prawo do drogi jak kierowcy. Nowe zmiany to ugruntowują.