Do góry

Szczepienie dzieci w wieku 12-15 lat przeciw Covid-19 i grypie

We wrześniu brytyjscy lekarze zalecili zaszczepienie wszystkich dzieci w wieku od 12 do 15 lat pierwszą dawką szczepionki Pfizer-BioNTech Covid-19 po to, aby chronić ich zdrowie fizyczne i psychiczne oraz zapobiec przerwom w procesie edukacji. Program szczepień przeciwko grypie dla szkół został również rozszerzony o wszystkie dzieci ze szkół podstawowych oraz klasy siódmej szkoły średniej (Year 7 of secondary school), aby objąć wszystkich uczniów szkół średnich do 11 roku życia włącznie.

Rodzice i opiekunowie powinni otrzymać listy ze szkół, które zapraszają kwalifikujące się dzieci do zaszczepienia się w szkole. Celem tych działań jest zaszczepienie jak największej liczby dzieci przed zimą, ponieważ naukowcy przewidują szczególnie wyjątkowo trudny sezon grypowy, przy jednoczesnym wzroście liczby przypadków Covid-19,co obserwujemy już w niektórych szkołach.

*Rozmowa z dr Beatą Szymczyk-Hałas, która ma 25-letnie doświadczenie w zakresie chorób zakaźnych. Jest także ekspertem z zakresu wirusologii i członkiem Royal College of Pediatric and Child Health. *

Dr Beata Szymczyk-Hałas. Fot. Materiały prasowe

Czy szczepionka przeciwko Covid-19 jest bezpieczna dla dzieci?

Dr Beata Szymczyk-Hałas: Szczepionka, a dokładanie Pfizer-BioNTech, została przetestowana klinicznie w USA, Wielkiej Brytanii i w Izraelu. Badania wykazały, że jest bezpieczna i dobrze działa w przypadku młodych ludzi. Szczepionka jest dostępna już od ponad roku. Okazała się skuteczna, przynosząc korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci, pozwalając na ich aktywny udział w życiu społecznym.

Skoro Covid-19 w większości przypadków dotyczy osób starszych, dlaczego młodzi ludzie też potrzebują szczepionki?

Obecnie największą liczbę przypadków Covid-19 notujemy u dzieci, które są niezaszczepione. Chociaż dzieci rzadziej trafiają do szpitala z powodu nasilonych objawów, mogą wciąż poważnie chorować i opuszczać szkołę z powodu objawów tzw. długiego Covida. Szczepionka znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania i poważnego przebiegu choroby.

Szczepienie dzieci pełni także istotną rolę w redukcji transmisji wirusa. Bardziej prawdopodobne jest, że zaszczepione dziecko nie zakaża. Im więcej dzieci zaszczepionych, tym większa bariera bezpieczeństwa przed wirusem dla nas wszystkich. Szczepienie dzieci może pełnić także istotną funkcję w zatrzymaniu powstawania nowych wariantów, ponieważ wirusy nie mają szansy znaleźć odpowiedniego żywiciela. Na tę chwilę wiele szkół doświadcza wzrostu liczby przypadków Covid-19, a wszyscy wiemy jak ogromny wpływ mają zamknięcia szkół i izolacja na życie młodych ludzi.

Dlaczego tak istotne jest podanie dzieciom szczepionki przeciwko grypie w tym roku?

Szczepionka przeciwko grypie pomoże zabezpieczyć dziecko przed czasami bardzo ciężko przebiegającą chorobą. Dzieci poniżej piątego roku życia stanowią najliczniejszą grupę populacji hospitalizowanej z powodu grypy. Szczepienie dzieci przeciwko grypie zmniejsza także ryzyko transmisji na pozostałych członków rodziny, np. dziadków, którzy mogą być bardziej narażeni na komplikacje z powodu grypy i długotrwałą chorobę.

Jakie szczepionki są podawane dzieciom?

Dzieci i młodzież w wieku 12-15 lat powinny otrzymać dwie dawki szczepionki Pfizer-BioNTech w odstępie minimum 3 miesięcy pomiędzy dawkami. Jest to obecnie jedyna szczepionka Covid-19 zatwierdzona dla tej grupy wiekowej. Osoby ze słabym układem odpornościowym mogą potrzebować trzech zastrzyków. W tych szczególnych przypadkach każdy rodzic lub opiekun powinien porozmawiać z lekarzem swojego dziecka i ustalić plan działania.

Co z młodszymi dziećmi?

Dzieci w wieku dwóch lub trzech lat mogą otrzymać szczepionkę przeciw grypie w przychodni swojego lekarza rodzinnego. Dzieciom w wieku szkoły podstawowej i średniej, od zerówki do klasy jedenastej (Year 11) będzie oferowana szczepionka w szkole. Dzieci z przewlekłymi schorzeniami kwalifikują się do szczepienia przeciwko grypie od szóstego miesiąca do 17 roku życia.

Niektóre dzieci z różnych powodów nie mogą otrzymać szczepienia w postaci aerozolu. Tym dzieciom zostanie zaproponowana alternatywna szczepionka w formie zastrzyku.

Covid-19 i grypa to całkowicie różne wirusy i wymagają dwóch oddzielnych szczepień. Obydwie szczepionki mogą być podane jednocześnie, również z innymi szczepionkami jak HPV czy DTP MenACWY.

Jaka jest procedura szczepienia dzieci?

Większość dzieci otrzyma szczepienia na terenie swojej szkoły. Rodzice i opiekunowie młodych ludzi w wieku od 12 do 15 lat powinni już otrzymać list od instytucji szczepiącej w danym rejonie przeciwko Covid-19 z prośbą o zgodę na szczepienie.

W tym roku do rodziców dzieci powyżej 12 roku życia także trafi list z zaproszeniem na szczepienie przeciwko Covid-19 do lokalnej kliniki szczepień lub lekarza pierwszego kontaktu. To świetna opcja dla rodziców, którzy chcą być ze swoimi dziećmi lub chcą się zaszczepić w tym samym czasie. Szczegółów można szukać na stronie
nhs.uk/covidvaccine

Czy dziecku może być zaproponowana szczepionka w szkole bez wiedzy rodzica lub opiekuna?

Rodzice zostaną poproszeni o wyrażenie zgody przez Internet lub poprzez podpisanie papierowego formularza, zanim ich dzieci zostaną zaszczepione w szkole. W przypadku szczepionek przeciw grypie i Covid-19 należy wyrazić oddzielną zgodę. Rozdawane będą ulotki zawierające dalsze informacje na temat szczepionek, które pomogą w podjęciu najlepszej decyzji. Najlepiej przedyskutować z dziećmi szczepienie i wspólnie podjąć decyzję.

W szkołach średnich niektórzy młodzi ludzie będą na tyle dojrzali, by sami wyrazić zgodę. Pracownicy służby zdrowia ze szkolnego zespołu do spraw szczepień porozmawiają z młodą osobą i dołożą wszelkich starań, aby skontaktować się z rodzicem i uzyskać jego zgodę. Specjaliści ci mają doświadczenie w szczepieniu młodych ludzi i będą odpowiedzialni za ocenę, czy młody człowiek jest już na tyle dojrzały, aby podjąć samodzielną decyzję dotycząca własnego zdrowia, jeśli dziecko podejmie inną decyzję niż rodzic.

Przypomnę, że programy szczepień są prowadzone w szkołach od dawna i mają ogromny wkład w zachowanie dobrego poziomu zdrowia publicznego na terenie Wielkiej Brytanii. Szczepienia to nasza najsilniejsza broń w walce z infekcjami. Oczywiście dobrze jest jednak uzyskać odpowiedzi na nurtujące pytania.

Aby uzyskać więcej informacji na temat szczepionki przeciwko Covid-19 dla dzieci, odwiedź stronę gov.uk lub nhs.uk/covidvaccine.

Katalog firm i organizacji Dodaj wpis

Komentarze 31

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#101.12.2021, 10:09

>Czy szczepionka przeciwko Covid-19 jest bezpieczna dla dzieci?

Tak, dlatego tez:

Study aims to find reason for rare blood clots in people vaccinated against Covid

The UK government’s Vaccine Taskforce has launched a study into the rare, but potentially deadly, cases of blood clotting and low platelet counts reported in some Covid-infected patients and people who received certain vaccines.

Zbychu_zPlebani
7 988
#201.12.2021, 10:53

W lipcu 2021 JCVI nie zalecało szczepienia dzieci. Ponoć ryzyko szczepień było większe niż korzyści. We wrześniu już ok.

Pod koniec września wzrost 25% zawałów w Szkocji.

I to jest ciekawe

Young people mostly were hospitalized for heart inflammation after receiving one of the mRNA type of vaccines, according to the report from Public Health Ontario (PHO). As of August 7, 106 people under the age of 25 had suffered from myocarditis related to Pfizer-BioNTech and Moderna Covid-19 vaccines.

Some 80 percent of all reports involved young people aged 24 or younger especially in people who had received two doses of the Moderna vaccine. Myocarditis is an inflammation of the middle layer of the heart wall, usually caused by a viral infection. It could lead to heart failure, abnormal heartbeat, and sudden death.

link do artykułu niestety za paywallem.

https://www.thetimes.co.uk/article/mystery-rise-in-heart-attacks-from-bl...

Profil nieaktywny
streamate
#401.12.2021, 15:41

Sorry ale nie dałem rady tego przczytać

Profil nieaktywny
Dzygit
#501.12.2021, 17:37

Ja sie zaczynam o nasze czworonogi martwić.

Na wiosnę będą szczepić jak nic.

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#601.12.2021, 18:16

To tez jest ciekawe:

Successful vaccine rollouts have failed to stop Covid transmission, with new data showing the prevalence of the virus increasing in fully jabbed individuals, according to a medical study in The Lancet.

Examining new infections in Germany, researchers found that the rate of cases among fully vaccinated individuals aged 60 and older has risen from 16.9% in July to 58.9% in October.

Offering a clear assessment that fully vaccinated people are increasingly becoming the source of Covid transmission, the study identified a similar situation in the UK. Throughout Britain, the number of household contacts exposed to unvaccinated cases (23%) was slightly lower than the number exposed to vaccinated individuals (25%).

Profil nieaktywny
Dzygit
#701.12.2021, 18:23

W sprawie szczepień,najlepiej jakby wypowiedział sie na nasz emitowy specjalista, samozwańczy doktor nauk i epidemii wszelakich.

On jednakże w chwili obecnej uczestniczy w nielegalnych wyścigach na 1/4 zorganizowanych w miescie Wałbrzych.

Zbychu_zPlebani
7 988
#801.12.2021, 18:29

#6

Czyli ten kto namawiał grupy niskiego ryzyka sloganem "zaszczep sie dla rodziców, czy tam dziadków" powinien beknąć za to.

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#901.12.2021, 18:48

Chinczycy ponoc maja antyciala na covid, zakladam, ze teraz jakis panel zrobi review.

Trzymam kciuki, ze bedzie ptawdziwa szczepionka soon, moge nawet za nia zaplacic.

shel
1 309
shel 1 309
#1001.12.2021, 20:56

#6

Najwazniejsze z tego co wkleiles: "fully vaccinated people are increasingly becoming the source of Covid transmission"

...a jak ma byc inaczej skoro tych full vaccinated jest coraz wiecej, wiec ich procentowy udzial we wszystkich infekcjach wzrasta, szczepionki nie daja 100% a jesli wezmisz pod uwage ze ochrona slabnie wraz z uplywem czasu to te dane z pazdziernika ladnie to pokazuja niestety.

Profil nieaktywny
Dzygit
#1101.12.2021, 21:04

To co,to na kwarantanne szczepanów.

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#1201.12.2021, 22:05

..a jak ma byc inaczej skoro tych full vaccinated jest coraz wiecej, wiec ich procentowy udzial we wszystkich infekcjach wzrasta.

Porownajmy ta..... "Szczepionke" ze Szczepionka na polio ktora ma udokumentowane 99_100% skutecznosci.

Nadmieniam takze, ze niedawno byly zeznania whisblowera od pfizera i watpliwosci jesli chodzi o dane nt. Efektywnosci.

https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2635

Wybacz, ale te preparaty maja taka sama skutecznosc dzialania jak stosunek przerywany w zapogienianiu niechcianej ciazy....

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#1301.12.2021, 22:19

Wogole tak sobie jeszcze przeskakuje ten artykul i coraz wiecej perelek dostrzegam.

Bardziej prawdopodobne jest, że zaszczepione dziecko nie zakaża.

Zaufaj nauce. XXI wiek. Rok testow klinicznych w roznych krajach.

A pani wirusolog z 25 letnim stazem uzywa slowa "prawdopodobnie" xD

W kazdym razie, milego wieczoru i smacznej kawusi z rana.

AS11
573
AS11 573
#1401.12.2021, 22:20

Zapisałem się na trzecią dawkę. Jak to się mówi, do trzech razy sztuka.

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#1501.12.2021, 22:26

Nie wiesz moze co dostaniesz? Booster ponoc jest inny niz 2 poprzednie dawki?

shel
1 309
shel 1 309
#1602.12.2021, 07:25

jedni sie zapisza na boostera inni nie... po co sie klocic? selekcja naturalna pokaze kto ma racje...

ja tez zycze smacznej kawusi z rana ;)

AS11
573
AS11 573
#1702.12.2021, 15:16

Selekcja naturalna pokazuje już od początku pandemii ;)

Nieznamir
16 840
Nieznamir 16 840
#1802.12.2021, 22:52

Porownajmy ta..... "Szczepionke" ze Szczepionka na polio ktora ma udokumentowane 99_100% skutecznosci

a jak porównamy z skutecznością szczepionki na gruźlicę?

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#1903.12.2021, 06:43

Nie wiem, nie widzialem danych i szczerze mowiac mam to gdzies.

Nie jestem wirosologiem, biologiem molekularnym czy fizykiem jadrowym i nie jest moim hobby przesiewac dane kliniczne z ostatnich 50 lat i proba przekonywania kogokolwiek czy ma brac dany preparat czy nie.

Generalnie to ja mam to prosze Pana gleboko w dupie. Nie lubie tylko, jak sie manipuluje ludzmi a wrecz oklamuje, jezeli ktos tego nie widzi mimo, ze dowody sa na wyciagniecie reki, to to trudno, nie moja sprawa.

Nieznamir
16 840
Nieznamir 16 840
#2003.12.2021, 06:45

'Nie lubie tylko, jak sie manipuluje ludzmi a wrecz oklamuje'

chyba cały czas zły chodzisz. nawet po obejrzeniu reklam :)

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#2103.12.2021, 06:46

... A jesli chodzi o "hospital admission w grupie 5-11" to jest to 0.2 na kazde 10000. Co do smierci w tej grupie nie ma takich danych.

Nieznamir
16 840
Nieznamir 16 840
#2203.12.2021, 06:46

nie mam pojęcia o czym mówisz do mnie :)

Nieznamir
16 840
Nieznamir 16 840
#2303.12.2021, 06:49

jedyne moje zaangażowanie, to sprawdziłem sobie skuteczność innych szczepionek, jak napisałeś o tej na Polio, jako przykładzie porównawczym do tej na covid :) i to tak po łebkach 10 minut sprawdzałem.

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#2403.12.2021, 07:00

chyba cały czas zły chodzisz. nawet po obejrzeniu reklam :)

Nie, bo nie ogladam TV a jak na jutubie leco to wychodze robic herbate.

A odnosnie poprzedniego wpisu to przepraszam jak odebrales jako atak. Z rana bez kawy jestem grumpy i myslalem, ze jakis tryb sarkastyczny mi uskuteczniasz.

Nieznamir
16 840
Nieznamir 16 840
#2503.12.2021, 07:15

Infidel no co ty. ja cię nie mam powodów na razie żadnych atakować :)

nie to co delirium :) z tym skończymy na ubitym piachu

Infidel
14 242
Infidel 14 242
#2603.12.2021, 07:28

Odnotowane, pora do roboty spadac. Milego dzionka i smacznej kawusi.

Profil nieaktywny
Delirium
#2703.12.2021, 18:06

Jeden dopiero wstał, drugi jeszcze się nie położył. ;)

Profil nieaktywny
Delirium
#2803.12.2021, 18:08

Infidel 13 274

#24Dziś - 07:00

"Nie, bo nie ogladam TV a jak na jutubie leco to wychodze robic herbate"

Kurde, szacun, nie mógłbym wypijać herbaty co pięć minut.

Profil nieaktywny
Delirium
#2903.12.2021, 18:09

Nieznamir 15 367

#25Dziś - 07:15

"nie to co delirium :) z tym skończymy na ubitym piachu"

Ja na piachu, ty pod. ;P

Nieznamir
16 840
Nieznamir 16 840
#3003.12.2021, 23:53

mnie wpierdolą robale a ciebie rozdziabią kruki i wróble.

Sokole
11 101
Sokole 11 101
#3105.12.2021, 11:05