Do góry

Pigułki antykoncepcyjne w szkołach?

Eksperci ds. zdrowia wezwali szkocki rząd do zapewnienia pigułek antykoncepcyjnych w szkołach.

Wskaźnik nieletnich ciąż obecnie wynosi 7,1 na 1000. Fot. Matthew Kenwrick (CC BY-ND 2.0)

Grupa Scottish Sexual Health próbuje przekonać szkocki rząd do tego, aby zapewnić dostęp uczniów do środków antykoncepcyjnych takich jak pigułki i prezerwatywy u szkolnych pielęgniarek. Grupa SSHLCG wystosowała w tym celu oświadczenie w formie pisemnej i przedłożyła dokument w szkockim parlamencie komisji badającej problem nastoletnich ciąż.

Z przeprowadzonych badań wynika, że Szkocja ma wyższy wskaźnik nastoletnich ciąż, niż większość innych krajów Europy Zachodniej. W przedłożonym liście można przeczytać: “Dlaczego antykoncepcja nie jest dostępna w szkołach? Dlaczego prezerwatywy i inne środki antykoncepcyjne nie są dostępne, podczas gdy szczepionki przeciwko chorobom przenoszonym drogą płciową (HPV) są podawane w szkołach.”

Szkocki rzecznik rządu, powiedział że: - To nie jest dobra polityka, aby antykoncepcja była dostępna w szkołach. Młodzi ludzie zamiast pigułek powinni otrzymać porady, a w razie konieczności powinni być skierowani do innych miejsc, tam gdzie antykoncepcja jest dostępna.

Z kolei Patrick Harvie, z Szkockiej Partii Zielonych, powiedział że przy wsparciu szkolnych pielęgniarek, które mogłyby mieć dostęp do środków antykoncepcyjnych, mogłyby one w ten sposób pomóc rządowi w walce z problemem przedwczesnych i niechcianych ciąż wśród nastolatek.

Patrick Harvie, dodał również, że: - Statystyki wskazują, że w Szkocji od kilku lat problem nastoletnich ciąż powoli, ale jednak spada. Wynika to z wysokiej jakości dostępnych usług, a zapewnienie antykoncepcji w szkołach byłoby kolejnym dobrym krokiem w kierunku obniżenia niechcianych i przedwczesnych ciąż.

Tymczasem wskaźnik nieletnich ciąż obecnie wynosi 7,1 na 1000.

Katalog firm i organizacji Dodaj wpis

Komentarze 65

maly1212
47
#118.02.2013, 16:20

na to nie ma rady jesli chca to sie zabezpiecza?!
to bedzie w pewnym sensie zacheta do sexu nieletnich

squit
3 108
squit 3 108
#218.02.2013, 16:21

Jasne , lekcja bezsilności etyki ... CDN.

Amitorybka
11 815 57
Amitorybka 11 815 57
#318.02.2013, 16:31

No tak, jeszcze trochę i w klasach łóżka postawią ;P

Profil nieaktywny
danzig
#418.02.2013, 16:37

odciecie od benow- nalepszOM metodOM antykoncepcyjOM!

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#518.02.2013, 17:50

buaaahahha, niech się namnażają będzie więcej rąk do pra... yhyhy, jasne :D

zartowalem
24 300 48
zartowalem 24 300 48
#618.02.2013, 18:24

koniecznie jeszcze zapewnic pomieszczenia do "bezpiecznej kopulacji", bo w ubikacji jest duzo bakterii i jest nie zdrowo. Jakis statystyki trzeba zrobic i zapewnic dzieciom prawidlowy rozwoj w szkolach!

selma_selma
16 456
selma_selma 16 456
#718.02.2013, 18:58

pewnie, faszerujmy mlode dziewuchy chemia ! na zdrawie!

mandolina
2 423 44
mandolina 2 423 44
#818.02.2013, 19:11

Jesli juz srodki antykoncepcyjne maja byc dostepne za darmo to nie w szkole ale np. u lekarza pierwszego kontaktu, ktory przy okazji zbada i doradzi.

aaarszenik
London
12 706
#918.02.2013, 20:10

Srodki antykoncepcyjne sa u lekarza dostepne za darmo.

mandolina
2 423 44
mandolina 2 423 44
#1018.02.2013, 20:14

Cholera, nie wiem, nie stosuje zadnych srodkow, wybieram wstrzemiezliwosc ;)

tori
154 1
tori 154 1
#1118.02.2013, 21:03

Oni tu piszą, ze to niechciane ciąże , a przecież dużo z nich jest zaplanowanych, nie pójdą do pracy, wezmą kasę, dalej bedą imprezowac, a dziecko samo sie jakoś wychowa.

Stirlitz
Edinburgh
1 926
#1218.02.2013, 22:11

11
to sie nazywa zaplanowane zycie.
Zrob sobie dzieciaka, a o reszte zadba panstwo...

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1318.02.2013, 22:22

to chyba dobrze ;)

mamwaswuchu
1 659
mamwaswuchu 1 659
#1418.02.2013, 22:40

jaki wpływ maja pigułki na zdrowie kobiet??
Jaki wpływ maja pigułki na problemy z zajściem w ciążę kobiet, które zdecydują się na dziecko??

I oczywiście pigułki u lekarza, a nie w szkole. Jeżeli w ogóle.

A małolaty niech się przestaną gzić. To kwestia wychowania.

mONdra_Jola
994
#1518.02.2013, 22:48

Jasne popęd seskualny to kwestia wychowania, a nie burzy hormonów typowej dla wieku. Yet another child left behind :).

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1618.02.2013, 22:49

To my takie wapno chyba tylko. Nauczono tutaj młodych, że im wszystko wolno więc to mnie nie dziwi. Podatnik zasponsoruje.

mamwaswuchu
1 659
mamwaswuchu 1 659
#1718.02.2013, 23:11

mONdra_Jola
#15

Masz racje.

Pod warunkiem, że myśli się pochwą, albo główką, a nie GŁOWĄ

bus_37
Dundee
24 200 114
bus_37 Dundee 24 200 114
#1818.02.2013, 23:13

Gowniarze maja sie uczyc a nie roochac.

mONdra_Jola
994
#1918.02.2013, 23:16

Nie widzę związku, co ma myślenie lub sposób myślenia do popędu ?
Jedni wolą zrobić to ręką (rozładować napięcie seksualne), a inni jak natura przykazała, trzeba tylko takich uprzedzić, o konsekwencjach i wyedukowac jak im zapobiegać.
Niemniej moim zdaniem, szkoła powinna służyć edukacji w tym temacie, a nie jako dyspenser środków antykoncepcyjnych, no chyba, że to dziura jakaś w której apteki nie ma, to może wyjątkowo.

mONdra_Jola
994
#2018.02.2013, 23:16

19 do 17

mamwaswuchu
1 659
mamwaswuchu 1 659
#2118.02.2013, 23:22

Powinnaś wiedzieć, że seks mamy w głowie, a nie w główce, czy jakieś dziurce.
Myślenie głową pomaga.

mONdra_Jola
994
#2218.02.2013, 23:28

Tak, jeżeli masz na myśli onanizm, to wyobraźnia (używanie głowy) pomaga, widocznie dużo praktykowałeś ten rodzaj seksu i tylko tymi kategoriami potrafisz teraz myśleć :).

zartowalem
24 300 48
zartowalem 24 300 48
#2318.02.2013, 23:36

Taka bedzie Rzczpospolita, jakie mlodziezy chowanie.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2418.02.2013, 23:40

Jola (hyhy) powinna wiedzieć że termin 'onanizm' jest niepoprawny. Powinnaś wstawić przed nim "tzw." :P

kontrolnie się czepiam tylko

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2518.02.2013, 23:40

norme wyrabiam

mamwaswuchu
1 659
mamwaswuchu 1 659
#2618.02.2013, 23:42

mONdra_Jola
#22

Bzdura. Doucz sie.

FacePlant
16 223
FacePlant 16 223
#2719.02.2013, 09:03

Ja myślę ze pomysł ma swoje zalety. Dlaczego obawiamy się sexy nstolatkow? Tylko poprzez konsekwencje...czyt ciąża tudzież choroby. Przychylalabym się jednak do prezerwatyw, myśl o hormonalnej ingerencji w niestabilnym jeszcze hormonalnie ciele młodej kobiety wyzwala u mnie lekko niekomfortowe myśli. Zamiast zakazywać kapileli w basenie....uczmy dzieci pływać. :)

Anieka
168 10
Anieka 168 10
#2819.02.2013, 09:32

Jestem zdecydowanie przeciwna pomysłowi.

Może właśnie chodzi o fakt, że do osiemnastego roku życia to DZIECI.

Szkolna pielęgniarka to nie osoba kompetentna w sprawach seksualności nieletnich.

A najważnijszy czynnik powodujący mój sprzeciw to ingerowanie chemiczne w jeszcze niewykształcony młody organizm!

Kolejny powód - te dziewczyny, które się nie zabezpieczają obecnie, nie będą też szły do szkolnej pielęgniarki po pigułki. Czemu miałoby to służyć? Jeśli odejmiemy im ostatni składnik odpowiedzialności, to czego się tą młodzież nauczy?

mONdra_Jola
994
#2919.02.2013, 09:59

at 24

A w jakim względzie jest to termin niepoprawny, bo wszelkie słowniki i definicje raczej twierdzą, że poprawny i znaczeniowo równoważny masturbacji, onani, samogwałtowi etc ?

maly1212
47
#3019.02.2013, 10:47

kiedys usluszałem ze,
suka nie da pies nie ruszy ?
czy to prawda?
jesli tok to działa to w obie strony czyz nie tak ?

FacePlant
16 223
FacePlant 16 223
#3119.02.2013, 13:04

Widzisz Anieka....odpowiedzialność? Jakie konsekwencje ma uczenie odpowiedzialności przez niechciane dzieci...moim zdaniem mniej"inwazyjne " jest uczenie przez antykoncepcję....jak najbardziej oznake meslenia odpowiedzialnego. No i troszkę musimy sobie zdać sprawę ze szkoły i młodzież się zmieniły od czasu kiedy nasze pokolenie chodziło na religie aby dowiedzieć się ze kazda cielesność przedślubna to oznaka pogaństwa i zatracenia w brudzie i grzechu.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#3219.02.2013, 13:09

@30

kiedys usluszałem ze,
suka nie da pies nie ruszy ?
czy to prawda?
jesli tok to działa to w obie strony czyz nie tak ?

Ależ oczywiście, że to działa w obie strony, ale istnieje jeszcze coś takiego jak gwałt. Wówczas suka nie daje, to pies bierze sam.

Ogólnie co do tematu, to totalna bzdura, małolaty nachlane na imprezach rzeczywiście będą myśleć czy się zabezpieczyli, yhym no...

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#3319.02.2013, 16:50

fajne masz fantazje

Esha_
42 985
Esha_ 42 985
#3419.02.2013, 23:44

Anieka
#28 | Dziś - 09:32
"Jestem zdecydowanie przeciwna pomysłowi.

Może właśnie chodzi o fakt, że do osiemnastego roku życia to DZIECI."
_________________________

Twojej uwadze umyka fakt, że dzieci się nie pier*olą. Albo inaczej: TE dzieci się pier*olą. Próbujesz seksualność zamknąć w ramki jakichś idiotycznych rozporządzeń/ ustaw? To tak, jakby dziewczynie kazać pierwszy raz miesiączkować w wieku ściśle określonym przez ustawodawcę. :D

"Szkolna pielęgniarka to nie osoba kompetentna w sprawach seksualności nieletnich."
_________________________

Kto zatem _Twoim zdaniem- ma takie kompetencje?

"A najważnijszy czynnik powodujący mój sprzeciw to ingerowanie chemiczne w jeszcze niewykształcony młody organizm!"
_________________________

Podzielisz się jakąś SWOJĄ wiedzą fachową w tym temacie?

Anieka
168 10
Anieka 168 10
#3520.02.2013, 09:52

Esha...
Nie trzeba być fachowcem aby wiedzieć, że inwazja hormonalna w dojrzewający organizm powinna przebiegać pod nadzorem lekarza, a nie szkolnej pielęgniarki, która z założenia będzie podawać pigułki wszystkim chętnym.
Każda terapia/metoda hormonalna ma wielki wpływ na fizjologię. Gdybyś zadał sobie nawet minimalny trud, to byś się dowiedział, że żadne hormony nie są bez wpływu.
Jeśli lekarz po przeprowadzeniu badań i określeniu czy dana nieletnia pacjętka powinna zarzywać antykoncepcji chemicznej przepisze tabletki, to zupełnie inna sprawa. Tak powinno być i jest w cywilizowanych krajach.

Moim zdaniem jeśli chcą zapobiegać ciążom w szkołach niech informują, przestrzegają, rozdają prezerwatywy, które poza antykoncepcją zapobiegają też chorobom przenoszonym drogą płciową.

Napisałam DZIECI, ponieważ z prawnego punktu widzenia nimi są. Nie mają pełni praw obywatelskich, nie są zupełnie samostanowiącymi się jednostkami. Jeśli już wstępują w dorosłość to zamiast faszerować je hormonami lepiej EDUKOWAĆ i WYCHOWYWAĆ.

Anieka
168 10
Anieka 168 10
#3620.02.2013, 09:54

zażywać *

Anieka
168 10
Anieka 168 10
#3720.02.2013, 09:55

pacjentka*

przepraszam za błędy - obiecuję poprawę ;-)

Esha_
42 985
Esha_ 42 985
#3820.02.2013, 09:58

Anieka, nie unoś się - nie chodziło o "mój trud", lecz o Twój. ;) Po prostu chciałem poznać uzasadnienie, dowiedzieć się, dlaczego uważasz wlaśnie tak a nie inaczej. Tylko w ten sposób można kogoś przekonać (lub nie ;) ) .

Mazio
10 209 1
Mazio 10 209 1
#3921.02.2013, 01:03

Przede wszystkim w temacie jest napisane "pigulki i prezerwatywy". Po drugie, spora czesc z nas miala za soba inicjacje jeszcze w szkole i mysle o sredniej. Po trzecie w calym temacie chodzi nie tylko o rozdawnictwo srodkow, a o wzbudzenie wiekszej swiadomosci ich istnienia. I tak skorzystaja z nich jedynie ci, ktorzy poczuja chec na seks, i to tez w mniejszosci. Poniewaz dzielni rodzice, ktorzy pisza, ze dzieci powinny sie uczyc, a nie go uprawiac i tak nie sa w stanie upilnowac swoich pociech, nie mowiac juz o zacheceniu do nauki, to moim zdaniem lepiej jest zwiekszyc szanse na to, ze mlodziez bedzie wiedziala jakie jest ryzyko i jak sie zabezpieczyc. Zdecydowanie mniej bolala by mnie swiadomosc, ze moja 16-letnia corka uprawiala juz seks, niz gdyby przyszla oznajmiajac, ze jest w ciazy. Zgadzam sie, ze pigulki hormonalne moga byc niebezpieczne dla nastolatek, ale nigdzie nie napisano, ze pielegniarka bedzie wydawac je jak cukierki. Patrzac na model dzialania lokalnych sluzb medycznych musiala by istniec forma wspolpracy z lekarzem, ktory w dogodnej dla chetnych formie konsultowalby kazdy przypadek. Stopien skomplikowania istniejacych ukladow w NHS i Councilu przerasta wiedze wiekszosci z nas. Ilosc instytucji i formy zaleznosci sa zmora studentow poznajacych temat. Wiem cos o tym, z drugiej reki oczywiscie. Ogolnie biorac - jestem za antykoncepcja, a nie brakiem koncepcji co zrobic po fakcie.

Anieka
168 10
Anieka 168 10
#4021.02.2013, 07:08

Mazio. W zasadzie się z Tobą zgadzam, ale niezupełnie.
Jeśli każdy przypadek miałby być konsultowany z lekarzem to po jaką ch.... potrzebna jest pielęgniarka. W tym projekcie właśnie chodzi o to, aby osobą odpowiedzialną za dostarczanie hormonów młodzieży była pielęgniarka szkolna i to m.i. powoduje mój protest.
Po drugie, oczywiście, że lepiej zapobiegać nieletnim ciążom nakłaniając do antykoncepcji, ale czy jako rodzic nie uważasz, że powinienes wiedzieć, że |Twoja córka faszeruję się chemią. Uświadamianie i zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa, także w kwesti sfery seksualnej, jest obowiązkiem rodziców. Składanie odpowiedzialności na szkołę uważam za nadużycie.
Wreszcie może za mało się mówi o skutkach ubocznych antykoncepcji chemicznej, zwłaszcza u nastolatek, u których dopiero kształtuje się gospodarka hormonalna.

Mazio
10 209 1
Mazio 10 209 1
#4121.02.2013, 07:49

Sądzę, że pierwszym krokiem pielęgniarki, do której ktoś zgłosi się w takiej sprawie jest udzielić porady i sprawdzić świadomość, oraz wiedzę młodego człowieka, w pozornie niezobowiązującej rozmowie. Tu rodzi się problem - wiele dzieciaków będzie się zwyczajnie wstydzić zapytać. Domyślam się jednak, że znajdzie się jakaś grupa, szczególnie dziewcząt, które znajdą odwagę. Z reguły są bardziej dojrzałe i mniej pochopne. Dalszy rozwój sytuacji zależeć może od rozwoju takiego wywiadu - pisanie teoretycznych scenariuszu uważam za zbędne. Bez względu na jego wynik, jeśli mówimy o ludziach w wieku, kiedy seks uprawiać jest legalnie, lepszym rozwiązaniem według mnie jest każdy, sprawdzony środek antykoncepcyjny, w tym pigułki hormonalne, niż nieplanowana i niechciana ciąża. Ta bowiem może skończyć się aborcją (legalną w UK na żądanie), albo niechcianym dzieckiem. Możliwe koleje tego scenariusza są potencjalnie czarniejsze od stosowania antykoncepcji. Zakładam, że rozsądna dziewczyna, która chce rozpocząć współżycie ze swoim chłopakiem potrafi wymusić na nim założenie gumki. Gdyby jednak były to tabletki, do czego tak się usilnie przypięliście, to niech tak będzie. Sądzę jednak, że byłby to dość rzadki scenariusz. Zdecydowanie bardziej wole świadome macierzyństwo, od pokoleń wychowywanych przez nastoletnich rodziców, którzy pozbawieni szansy na własny rozwój i ze zniszczoną młodością, są najczęściej bardzo złymi wychowawcami.

Żeby było też jasne - zdaję sobie sprawę, że rozmawiamy o mniejszym źle, a to pojęcie jest ulubionym tematem sporów domorosłych filozofów. Ideałem jest utrzymanie młodzieży we względnej wstrzemięźliwości do pełnoletniości. Jako, że jednak jest to w czasach Internetu wyjątkowo trudne, nie ma co nad tym się rozwodzić. Słyniemy jako gatunek z niesamowitej zdolności adaptacji do warunków - warunki zmuszają nas teraz do zadbania o własne dzieci - skoro nie potrafimy ich ustrzec przed zbyt wczesnym dojrzewaniem. Przez co niestety rozumiem dostęp do pornografii, oraz łatwość kontaktów z niewłaściwymi osobnikami. Ale to już odrębny temat.

tori
154 1
tori 154 1
#4221.02.2013, 12:50

Tak czytam i zastanawiam sie czy ktoś z Was w praktyce korzysta tutaj z tabletek antykoncepcyjnych, kontakt z lekarzem masz tylko kiedy podejmujesz decyzje o stosowaniu antykoncepcji, potem juz każde kolejne opakowania wypisuje pielęgniarka w przychodni po sprawdzeniu ogólnego stanu zdrowia, pigułki dostajesz na pól roku z góry, to zawiast w przychodni pielęgniarka to da dziewczynie w szkole. Gdybac każdy moze, hormony w pigulkach juz teraz są tak dostosowane, ze wątpię aby Ktoś znalazł kobietę która to zabiło :) W niektórych przypadkach jak moim pomagają, zaczęłam brać tabletki przed 18 tym rokiem życia, mam 35 lat, w tym okresie miałam dwie przerwy po pól roku, pierwsza ciąża i teraz druga ciąża, poza tym cały czas na hormonach, zero problemu z zajścia w ciążę i jej przebiegiem . Ja wiem, ze jak ktoś ma problemy to łatwo zrzucić np na tabletki. Tak naprawdę mnie przeraża to ze młodzi ludzie zaczynaja życie seksualne pod presja innych, takie czasy i sadze, ze gorszą konsekwencja każdego współżycia są choroby z HIV na czele a nie ciąża . Dlatego najlepiej podwójne zabezpieczenie i lepiej z dzieckiem wcześniej zacząć rozmawiać na te tematy niż udawać, ze naszego dziecka to nie będzie dotyczyć, bo wcześniej niż nam sie wydaje będzie, a spędzać z nim 24 h na dobę nie damy rady żeby kontrolować.

mamwaswuchu
1 659
mamwaswuchu 1 659
#4321.02.2013, 14:19

Nie napisalem, ze zawsze sa przyczyna klopotow z ciaza.
Napisalem, ze moga byc przyczyna obuk wielu innych problemow. Chorob, wieku itd.

Esha_
42 985
Esha_ 42 985
#4421.02.2013, 14:31

Chińskie zupki również.

mamwaswuchu
1 659
mamwaswuchu 1 659
#4521.02.2013, 14:37
Esha_
42 985
Esha_ 42 985
#4621.02.2013, 17:18

Selmuś, wysłów się. ;)

selma_selma
16 456
selma_selma 16 456
#4721.02.2013, 17:31

p.i.e.r.d.o.l.a jestes:D

Esha_
42 985
Esha_ 42 985
#4821.02.2013, 17:38

Spróbuj jeszcze raz, bardziej merytorycznie. ;)

selma_selma
16 456
selma_selma 16 456
#4921.02.2013, 17:41

dla Ciebie nie da sie bardziej;p

Esha_
42 985
Esha_ 42 985
#5021.02.2013, 17:50

Pisz, pisz te magisterki... ;P

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5121.02.2013, 17:53
Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5221.02.2013, 17:53
Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5321.02.2013, 17:53
Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5421.02.2013, 17:53
Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5521.02.2013, 17:53
Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5621.02.2013, 17:53
Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5721.02.2013, 17:53
Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5821.02.2013, 17:53
Profil nieaktywny
Konto usunięte
#5921.02.2013, 17:53

ups, nie poszło, do tego lag

:|

FacePlant
16 223
FacePlant 16 223
#6021.02.2013, 18:51

Esha...
Nie trzeba być fachowcem aby wiedzieć, że inwazja hormonalna w dojrzewający organizm powinna przebiegać pod nadzorem lekarza, a nie szkolnej pielęgniarki

a na A&E zawsze bada lekarz? przy urazach kosci na x-ray wysylaja nurse practitioners...

w tym kraju nursy sa szkolone innym systemem niz w polsce...maja swoje specjalizacje i widzac ich prace na codzien nie widze zeby nie widzialy co robia...

mysla ze sa bardziej niz kompetentne do czegos takiego jak wydanie pigulek przepisanych przez lekarza

Anieka
168 10
Anieka 168 10
#6122.02.2013, 09:35

#60

Właśnie czasem nie wiedzą co robią...
Nie wcześniej jak miesiąc miałam mieć tutaj zdjęte szwy po zabiegu w PL. Poszłam do GP, tu otrzymałąm skierowanie do kolejnej pielęgniarki. Zdjęła szwy, ale zostawiła jeden... Wskazałam, że widać wyraźnie kawałek nici (czarnej), powiedziała, że to nie szew. Po 2 tygodniach coraz bardziej oczywiste było, że to jednak szew. Kolejny raz udałam się do przychodni. Bez sprzętu, dezynfekcji, zaczęła rozgrzebywać świeżą blisnę od środka. Po kilku próbach (i lecącej coraz żywiej krwi) oznajmiła, że nie wyjmie tego i musze udać się do szpitala na Em. Nie przemyła rany tylko nakleiła plasterek, haha.
Jak tak się zajmują pacjętami to i wskaźnik umieralności i chorób nie dziwi.
To tyle w temacie kompetencji. A wracając do szkolnych. Nie wątpię, że mają kursy i wiedzę, ale jednak w sprawach poważniejszych niż opatrzenie zadrapań, jaką jest antykoncepcja hormonalna, powinno się odbywać poradę lekarską. Pielegniarki mogą wydawać pigułki, ale musi je przepisać indywidualnie nieletniej pacjętce LEKARZ.

Anieka
168 10
Anieka 168 10
#6222.02.2013, 09:37

pacjentami*

Anieka
168 10
Anieka 168 10
#6322.02.2013, 09:38

nie wiem skąd wzięło mi się złą forma wyrazu "pacjent"...
blizna*

FacePlant
16 223
FacePlant 16 223
#6422.02.2013, 19:37

60 tys nursow w szkocji
a Ty na podstawie jednej negujesz je wszystkie i cala idee niezalezna od nersow zupelnie:)

arte
5
arte 5
#6501.03.2013, 18:33