Do góry

Bitwa Warszawska 1920 w 3D

Były trzy momenty w historii Europy, kiedy Polacy odegrali bardzo ważny udział w zachowaniu kultury i tożsamości europejskiej.

Pierwszy raz gdy Jan III Sobieski przybył z odsieczą pod Wiedeń. Drugi raz, gdy Polacy samotnie zmierzyli się z Armią Czerwoną w 1920 roku. Także podczas Bitwy o Wielką Brytanię, Polacy przechylili szalę zwycięstwa na stronę Brytyjczyków.

Jakie znaczenie miała Bitwa Warszawska dla przyszłości całej Zachodniej Europy? Ogromne. Polacy w 1920 roku zatrzymali Rewolucję Bolszewicką, która miała rozlać się na kraje zachodnie.

Dokładnie w 91 lat po zwycięstwie Wojsk Polskich nad Czerwonoarmistami, do kin Polski i Wielkiej Brytanii wchodzi film Jerzego Hoffmana, opowiadający o wielkim wysiłku oręża polskiego. Film nagrany z rozmachem, który z pewnością wejdzie do czołówki światowej kinematografii.

Jest to pierwszy film europejski nagrany w pełnej technice 3D. Nie znajdziemy tam tzw. uprade’u z 2D do 3D. Zdjęcia w najpopularniejszej obecnie technice powstawały już na planie filmowym a nie w zaciszach studiów filmowych. To robi wrażenie. Do tej pory pełne 3D można było zobaczyć jedynie w kinach typu IMAX, przy krótkich, zazwyczaj dokumentalnych filmach.

Premiera filmu w Polsce nastąpi 26 września. Uroczysta premiera w Londynie odbędzie się dokładnie dziesięć dni później. Do kin na terenie Wielkiej Brytanii film wejdzie już siódmego października. Polskie Kino doczekało się największej ofensywy w swojej powojennej historii.

Film będzie wyświetlany w ponad dwudziestu kinach na terenie Anglii, Walii i Szkocji. Promocja filmu przy współudziale Ambasady Polskiej w Londynie oraz Polskiego Instytutu Kulturalnego, będzie skierowana nie tylko do Polaków.

Już teraz brytyjscy krytycy wyrażają zainteresowanie filmem. Czy "Bitwa Warszawska 1920" stawi odważnie czoła zimnym brytyjskim kalkulacjom? Zobaczymy. Jest duża szansa, bo film jest nietuzinkowy.

 
Fabuła filmu opiera się na osobistych historiach. Gdzieś w tle rozgrywają się ważne dla Polski i Świata gry polityczne. Nad Polskę i Europę przychodzi ogromny "czerwony" cień. Polacy są zmuszeni do ratowania przed wszystkim swojej odzyskanej niedawno podległości. Mimochodem stają się strażnikiem wycieńczonej I Wojną Światową, Europy.

Być może brzmi to trochę jak patos. Obawy, że film jest pełen patosu są bezpodstawne. To produkcja, której nie można się wstydzić. Ważne jest, że zachowane są w niej wiernie fakty historyczne. – Chcemy przypomnieć Polakom, jak w 1920 roku, w bitwie pod Warszawą, zostały rozwiane wszelkie plany biura politycznego na Kremlu, na czele z Włodzimierzem Leninem, który przez Polskę chciał przerzucić rewolucję do Niemiec, a z Niemiec na zachód i zrealizować marzenie o rewolucji światowej – mówi Jerzy Hoffman, reżyser filmu.

Na ekranie pojawi się plejada gwiazd. Daniel Olbrychski, Bogusław Linda, rewelacyjny w roli czekisty – Adam Ferency. Poza tym Jerzy Bończak, Stanisława Celińska, Andrzej Strzelecki, Wiktor Zborowski czy Borys Szyc. To tylko niektóre znane nazwiska biorące udział w produkcji. W głównej roli żeńskiej zadebiutuje Natasza Urbańska.
Autorem zdjęć jest Sławomir Idziak. Muzykę napisał Krzesimir Dębski.

Do premiery zostało czasu niewiele. I dobrze. Zbliża się wielka uczta dla kinomanów. Zarówno dla fanów efektów specjalnych jak i miłośników historii. Polecamy.

Kiedy?
Od 7 października 2011

Gdzie?
W ponad dwudziestu kinach Cineworld na terenie Wielkiej Brytanii.

Katalog firm i organizacji Dodaj wpis

Komentarze 24

Mazio
10 203 1
Mazio 10 203 1
#104.09.2011, 08:20

Ta, cos czuje, ze film podbuduje stereotyp Polaka Ulana. I do tego Pilsudski gra Olbrychskiego. :)

Obejrze z ciekawoscia, ale mam male obawy.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#204.09.2011, 09:55

koliejny obraz kinowy ktory odniesie kasowy sukces...
dzieciarnia w polskich szkolach dobrowolnie pod przymusem bedzie zapedzana do kin, a pan hoffman (aktywny dzialacz jedynie slusznych organizacji studencko - mlodziezowych w czasach polski podleglej) bedzie bredzil jakie to przeslanie chcial przekazac polakom.
z czystej ciekawosci sledze powstawanie takich filmow i niestety, ale odnosze wrazenie ze historia polski jest pisana na nowo.
ci ktorzy rujnowali kraj sa wystawiani na piedestaly a ci co walczyli o polske z potrzeby serca dostawali w ostatecznym rozrachunku solidne kopy w dupe.
nie inaczej jest w dzielach hoffmana czy wajdy...
niestety, ale tak dlugo jak dlugo nie beda w polsce dzialac prawdziwie niezalezne wytwornie filmowe tak dlugo do kin beda trafiac filmy (w oczach widza niepolskojezycznego) osmieszajace polakow. najlepszym tu przykladem moze byc film "lotna" ( z profesjonalnym tlumaczeniem) ktory pokazalem moim szkockim znajomym. szarza ulanow na niemieckie czolgi wzbudzila u nich smiech politowania.
takie wlasnie jest polskie kino "miszczof" kamery.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#304.09.2011, 11:05

Ja też mam pewne obawy.
Po zwiastunie, to tak trochę trąci holywoodzkim patosem. Ciekawe ile w tym będzie prawdy historycznej, a ile fikcyjnego dramatycznego patosu dla podniesienia oglądalności.

#404.09.2011, 11:15

Szyca zabraknąć nie mogło.

syn.szefa
4 144
syn.szefa 4 144
#504.09.2011, 14:00

Lepiej zrobiliby film o bitwie pod Wiedniem.
Tematyka komunizmu zainteresuje widownie niszowa, wiec dorzucanie do tego 3D to jak robienie niemieckiego pornola z podlozonym w dubbingu glosem Pazury, Lindy i Zamachowskiego.

yac.
3 302
yac. 3 302
#604.09.2011, 16:03

Obejrzymy, ocenimy.
Trailer nie zachwyca i nie porywa ,
a obsada to porażka moim zdaniem-
-Albert z "Symetrii", Azja Tuhaj-Bejowicz z "Pana Wołodyjowskiego", Franz Maurer z "Psów"...

vanderval
987
vanderval 987
#704.09.2011, 17:58

Szanowni znawcy kinematografii.

Moim zdaniem „mieć obawy” na temat filmu który jeszcze nie doczekał się nawet premiery, to chyba trochę tak, jak martwić się wynikami matury swojego przyszłego potomka… na długo jeszcze przed pierwszym bzyknięciem jego matki.

Więc ja się tylko zastanawiam jak ten film przyjmie Pan Płemier, w końcu miał dziadka w Armii Czerwonej.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#804.09.2011, 18:05

Liczyliśmu na Twoją prymitywność i jak zwykle nas nie zawiodłeś :)

vanderval
987
vanderval 987
#904.09.2011, 18:14

syn.szefa
#5 | Dziś - 14:00

A tym Sobieskim pod Wiedniem, to Ty się może Świński lepiej głośno nie chwal?
Bo jak się dobrze zastanowić, to gdyby już wtedy Europa dostałaby od muślinów po ryju, to pewnie dzisiaj nie byłoby minaretów nad Renem i Loarą.
Natomiast dzięki komunistom, to mamy nowe województwo.
Nad Morzem Północnym

vanderval
987
vanderval 987
#1004.09.2011, 18:31

Panie Pająk…
Temat dotyczy polskiego filmu, o Polakach i o polskiej historii.
Więc po co się wcinasz w obcy Tobie temat?
Idź sobie i ponarzekaj na Kościół, na księży i na religie tylko już NIE TRUJ DUPY tutaj swoim bełkotem.

( i nie zapomnij tylko znowu o swoich lekarstwach, bo znowu Ci założą kaftanik).

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1104.09.2011, 18:46

No tak, ja to przecież z Moskwy przyjechałem. Sorry, jakże śmiałem się odezwać i skalać Polską historię. Jakoś rocznicę tego wydarzenia przegapiłeś "patrioto" i nie uczciłeś jej na emito, jak i inni również Tobie podobni nacjonalistcznu krzykacze, co tak niedawno krytykowali brak informacji o rocznicy wybuchu II wojny światowej.

Każdy z nas przynajmniej wyjaśnił własną opinię na podstawie tego co widział w trailerze i jakoś nikt nie zaczął od słów "Ja znawca kinematografii ... ", a Ty co, jak zwykle swoją prymitywną propagandę wpadłeś pouprawiać. Tusk Ci matkę zgwałcił czy co ? ja bym rzcaej plebana podejrzewał :P :))))

No a teraz się wyżyj dzieciaczku - pa.

Mazio
10 203 1
Mazio 10 203 1
#1204.09.2011, 18:50

Obawy mam w związku z tematem filmu. Mam już dość narodowych epopei w wykonaniu kinematografii polskiej. Dość ciągłego darcia kotow z Rosją. Lubię Rosjan, to normalni ludzie jak my. Rany się nigdy nie zabliźnią jeśli będziemy ciągle w nich drapać.

Dla mnie mogliby zrobić z takim nakładem kosztow "Narrenturm".

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1304.09.2011, 18:55

at 12
Właśnie, wielu zapomina, że od komunizmu najbardziej ucierpiał sam naród Rosyjski i inne narody wchodzące w skład Kraju Rad. Niestety dla wielu ignorantów Rosja czy Związek Radziecki to wsje rawno.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1404.09.2011, 20:33

szanowni koledzy...
pozwole sobie raz jeszcze zabrac glos...
dlaczego niemal kazdy temat dotyczacy historii polski wywoluje tyle agresji... i to agresji niczym nie usprawiedliwionej...
moja wczesniejsza wypowiedz na temat filmu nie opierala sie tylko i wylacznie na podstawie trailera... w tym problem ze historia jest moim konikiem a z racji takiej ze mam wlasny rozum to formuluje i artykuuje mysli w sposob czesto obrazoburczy...
dla mnie nowe dzielo agenta hoffmana jest tylko i wylacznie elementem zerowania na polskich nastrojach antyrosyjskich...
dla mnie postac pilsudskiego jest i tragiczna i groteskowa...
tragiczna bo skierowal polska ekspansje na wschod (wyprawa zeligowskiego na wilno) a groteskowa bo dal sie uwiklac w rozgrywki personalne w sztabie generalnym wojska polskiego...
sam tzw. cud nad wisla byl tylko i wylacznie wypadkowa nieudolnosci dowodcow armii robotniczo - chlopskiej i co tu ukrywac - poteznej daniny krwii nie synow elit a wlasnie gimnazjalistow i studentow, tej warstwy spolecznej ktora zawsze daje sie poniesc idealom...
i jeszcze jedno...
jak zachodnia europa podziekowala polsce za odsuniecie grozby komunizmu?
to pytanie pozostawiam bez odpowiedzi...

syn.szefa
4 144
syn.szefa 4 144
#1504.09.2011, 20:47

rozwiedziony, tu masz racje.
Moim zdaniem wojna rosyjsko polska byla w duzej mierze zawiniona przez niemalze faszystowskie podejscie pilsudczykow.
Szkoda, ze zabraklo inteligencji i zdolnosci dyplomatycznych w stylu Dmowskiego, bo pewnie w ogole by tej wojny nie bylo, a w Rosji moglibysmy miec sojusznika, zamiast przyszlego wroga.

Nawet sam Hitler do ostatnich miesiecy tuz przed wojna byl przekonany, ze Polska przylaczy sie do Osi, byla bowiem otwartym wrogiem Rosji i sprzymierzenscem Japonii.

Osobiscie uwazam wojne roku 1920 za porazke dyplomatyczna.
A pomijajac wszystko, to po prostu nudny temat, a film powstaje tylko po to, zeby kolesie od kieliszka zarobili sobie na biletach z gimnazjow i sami sobie mogli powreczac nagrody zanim przejda na emeryture.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1604.09.2011, 21:32

zgadzam się z rozwiedziony, w szczególności z ostatnimi zdaniami komentarza

A spider jak zawsze przesadzasz... by matkom ubliżać, eee? o.O

Ja widziałem ten trailler w kinie i efekty naprawde super, najlepsze z filmów 3D jakie dane było mi widzieć. Sama treść... no cóż, zobaczymy.. Choć na wiele się nie nastawiam znając dokonania współczesnej polskiej 'kinematografi'.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#1704.09.2011, 21:51

re: syn.szefa
piszesz ze wojna polsko -rosyjska byla porazka dyplomatyczna.
okresliles to (wg mnie) bardzo delikatnie. to byla kleska polskiej racji stanu ktora zaciazyla na stosunkach polski z krajami europy zachodniej. wynikiem zakonczenia wojny (a raczej wymuszenia zawieszenia broni) zawartego na podstawie tzw. traktatu ryskiego bylo de facto oddanie francji i anglii decydowania o dalszych losach polski jako panstwa lezacego w okreslonych granicach.
ponadto (tu wroce do tzw. puczu zeligowskiego) dla rzadow europy zachodniej byl to wyrazny sygnal ze oboz pilsudczykowski tak naprawde stanowi niepprzewidywalnedla pokoju europejskiego zagrozenie.
odbilo to sie pozniej np. w czasie powstan slaskich, kiedy to alianckie komisje rozjemcze wrecz popieraly niemieckie roszczenia do slaska.
i moze ostani wtret.
polityka jaka zaczal pilsudski nie skonczyla sie z chwila jego smierci.
trwala ona i byla realizowana praktycznie do konca wojny.
wystarczy tu wspomniec Lige Morska i jej programowe zakusy utworzenia polskich kolonii w afryce czy zajecie Zaolzia.
o tych faktach jednak sie mowi z tej prostej przyczyny ze nie pasuja one do wizji polski jako przedmurza chrzescijanstwa i obronczyni eoropy przed komunizmem.

Profil nieaktywny
weeges
#1805.09.2011, 01:56

trailer z poczatku ciekawy,ale poniej tj przez 2min 30s jest nudny i interesujacy jak moda na sukces pomeiszany z dynastia....

caly trailer ukazuje skondensowany film w 3 min....

hoffman - i ty sie nazywasz rezyserem ? a taka kaszane zaaoprobowales do oddania ?

Profil nieaktywny
DzieckoWeMgle
#1905.09.2011, 08:20

Czy to jest mój ostatni film?
Wszystko w rękach Boga- odpowiedział przed kamerami Hoffman

Profil nieaktywny
DzieckoWeMgle
#2005.09.2011, 08:22

Do tych co oceniają ksiazke po okładce
:DDD

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2105.09.2011, 09:08

pikacthulhu
#16 | Wczoraj - 21:32 .
A spider jak zawsze przesadzasz... by matkom ubliżać, eee? o.O
===========================================

Sorry man, ale Ci zindoktrynowani zaślepieńcy trochę przed wyborami przesadzają to i mnie ponosi. Niedługo wsadzą swoje brednie w takie tematy jak "Jak dojechać na Prestwick" gdzie za brak informacji w tej kwestii zostanie obwiniony Tusk i jego dziadek.

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2205.09.2011, 16:37

masz namyśli takich jak ten poniżej?

Profil nieaktywny
Konto usunięte
#2305.09.2011, 16:39

Dokładnie Rysiu. Dziękujemy za przykład zaślepionego debilizmu :).

Negocjator
8 097 9
Negocjator 8 097 9
#2407.09.2011, 12:23

Ciekawy jestem wersji jezykowej.
Bedzie dubingowany, czy z napisami?

Pamietam kiedys jak na jakims niemieckim kanale lecial polski film o wydarzeniach wrzesnia 39. Przyjechali Ulani spiewajac jakas woskowa piesn (po polsku) po czym zaczeli do do siebie gadac po niemiecku:
- Ja wohl, herr Haupmann
- Zum Befehl, her Feldwebel.

Nie powiem, ciekawie wygladalo. Pewnie tak samo jakgdyby Klossa Niemcy ogladali.